CV1 Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Va fan Wedman! Va kul att se att du är aktiv här. Satt och surfade runt en kväll och trillade in här, och nu hittar jag dig som en synnerligen aktiv postare/ C Pansar!!! Allt finfint hoppas jag? Har halva FA, AR 8:e kring mig i stan. Arvidsson, Karmefjord och Richert.... Hoppas jag får chans att prata med dig vid ett senare tillfälle. Take care / FA11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeb Posted June 24, 2004 Report Share Posted June 24, 2004 Har suttit och läst alla inlägg i denna tråd och jag kan bara hålla med många andra. RESPEKT till er alla som har delat med er av era erfarenheter från missionerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Posted July 7, 2004 Report Share Posted July 7, 2004 Beundransvärda insatser! Man får sig en tankeställare då man läser sånt här... Men det är nyttig läsning och jag beundrar er alla!!! /Hero Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted November 30, 2004 Report Share Posted November 30, 2004 vill passa på och berätta om en liten incident ... I stort sett så fanns det bara två vägar in till Bosnien, antingen via kusten och Kroatien via vådliga bergsvägar eller via bron vid Svornik. För 10:e psk så var en av huvuduppgifterna att eskortera transporter från Svornik över CFL och till det ökända Sarachi-plan, en uppgift som kallades OP-cabinet. Så våra PBV'er plus oräkneliga lastbilar i kombination med den ökända balkanleran gjorde vägen riktigt dålig ibland. Vid just detta tillfälle så skulle en väghyvel från Pi-plut plana vägen och min grupp hade fått uppgiften att med en av våra pbv:er Stri-2:an vara rullande skyddsrum. Så morgonen gryr och vi far ut, möter upp hyveln och åker ut till det aktuella området. Vi visste att eftersom vägen går på och över konfrontationslinjen att det var minerat runt omkring men samtidigt var det en väg som användes nästan dagligen så man bara stoppade den kunskapen i bakhuvudet och kom ihåg att inte gå ut i diket för att pissa. Det vart snart otroligt tråkigt, hyveln for fram och åter medan vi satt i ena änden av vägen och bara hängde, solen sken, det var helt tyst från parterna och jag på vagnen, inkopplad i telesystemet för att höra radion, min förare satt som det ska vara nedluckad och vi snackade skit.. Vi visste att parterna hade soldater i området och efter att par timmar så ser jag hur det kommer fram en Bih-soldat ur snåren vid sidan av vägen och går fram till hyveln som nu var ca 100 meter längre bort, påväg mot oss, han gestikulerar något till föraren (sedan fick jag reda på att han bad om cigara, cigaretter) vilket han inte fick, hyveln fortsatte framåt och sedan bara small det och ett enormt svart rökmoln svalde hela väghyveln. Minns att jag hinner tänka att det inte var art-eld för jag hade inte hört ljudet av inkommande granater, säger till min förare att köra fram mot hyveln i högsta samtidigt som jag ropar in till TL att väghyveln gått på en mina. Med tio meter kvar till hyveln så stannar vi och jag hoppar ut och springer mot hyveln, hinner kanske två steg innan jag stannar till och stirrar mot marken, där ligger delen av ett lårben, höftkulan är helt vit inget blod eller något sådant, jag tror fortfarande att det är föraren av hyveln som det nu blivit sopor av när jag äntligen tar mig fram i röken som håller på att lägga sig och kollar upp mot hytten. Där sitter föraren med världens kanske största tefatsögon, jag frågar hur det är med honom och får upprepa mig ett par gånger, det ringer tydligen duktigt i öronen på honom hehehe det var varmt ute så han hade suttit o kört med dörren öppen när Bih soldaten kom fram till honom, efter att han fick nej på sin fråga klev han åt sidan för att släppa förbi hyveln som ju är ganska bred, tog ett par steg för mycket och trampade troligen på en av stridsvagnsminorna föraren hade lite tur eftersom huvudelen av det grus och annat... som stänkte omkring tog strax bakom hytten.. Föraren var ok och ville fortsätta jobba så jag ropade in läget till TL som frågade om vi behövde något, vi svarade nej det är lugnt med oss, vi kvarstannar och fortsätter lösa uppgifen men här så visade sig en av dom egenskaperna vår stf kompch hade och som gjorde honom till den människan han var. Trots att han inte behövde och vi sa att det verkligen inte var någon fara med oss så satte han sig i toyota pick-upen och körde ut, han kom och satte sig på vår vagn och vi pratade skit ett par timmar, det jag faktiskt inte fattade förens efteråt var att vi blev debriefade, vi fick chansen att direkt prata om situationen om vi ville med någon vi hade respekt och förtroende för. Det som många gånger gjorde att saker slutade väl var att chefer på alla nivåer verkligen visade att dom brydde sig om sina soldater, inga problem att sova i skita soväckar, äta samma guldburkar i vecka efter vecka men å andra sidan så tror jag aldrig i FM historia att så många officerare blivit omplacerade på grund av att soldaterna inte ville ha dom kvar /blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bumpa Posted December 11, 2004 Report Share Posted December 11, 2004 När man sitter här å läser igenom allt folk har skrivit så önskar jag att jag själv hade haft orken å kunnandet å beskriva visa händelser jag råkade utför under min tid i Fn... All heder åt er som har orken att skriva ner era känslor å tankar.... Själv så satt jag hemma å käkade bullens pilsnerkorv den 6dec å tänkte tillbax till 6dec 94 händelsen som inträffade på Op R16 under Ba03 tiden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veteran Posted December 13, 2004 Report Share Posted December 13, 2004 @Bumpa Tjena! Kul med ännu en kompanikamrat från BA03. Låg också på 8:e, Charlie-pluton. När du väl känner dig mogen för det skulle det vara intressant att höra din historia från R16. Ha det! /Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted December 13, 2004 Report Share Posted December 13, 2004 Föraren var ok och ville fortsätta jobba så jag ropade in läget till TL som frågade om vi behövde något, vi svarade nej det är lugnt med oss, vi kvarstannar och fortsätter lösa uppgifen men här så visade sig en av dom egenskaperna vår stf kompch hade och som gjorde honom till den människan han var. Trots att han inte behövde och vi sa att det verkligen inte var någon fara med oss så satte han sig i toyota pick-upen och körde ut, han kom och satte sig på vår vagn och vi pratade skit ett par timmar, det jag faktiskt inte fattade förens efteråt var att vi blev debriefade, vi fick chansen att direkt prata om situationen om vi ville med någon vi hade respekt och förtroende för. Det som många gånger gjorde att saker slutade väl var att chefer på alla nivåer verkligen visade att dom brydde sig om sina soldater, inga problem att sova i skita soväckar, äta samma guldburkar i vecka efter vecka men å andra sidan så tror jag aldrig i FM historia att så många officerare blivit omplacerade på grund av att soldaterna inte ville ha dom kvar /blackadder Kn Ekstrand?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted December 13, 2004 Report Share Posted December 13, 2004 Personuppgiftslagen förhindrar mig att bekräfta detta då han inte är vidtalad om att hans namn figurerar på internet ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus N Posted March 8, 2005 Report Share Posted March 8, 2005 @Lt. payne Beskjutningen av FN fordon "kan" berott på följande. Jag låg på 8:e som efter några månader in i missionstiden, flyttades från Vares till Spionica. Ibland blev vi helt enkelt stoppade vid infarten till campen. Trots våra chefers påtalande att vi hade "freedom of movement". Så fick vi inte lämna campen för att köra patruller. Vi hade däremot folk på op-tjänst. Och de här individerna, gjorde helt enkelt fotpatruller. Eftersom de blev stoppade, då de försökte lämna sina OP´n i fordon. (bra initiativ!!!) Under en av dessa "illegala" fotpatruller. Så stoppade våra gubbar en lastbil. Som var målad vit och med stora svarta bokstäver. Där man kunde läsa UN. Det var inga FN soldater som körde..... I samma veva fick RL1 meddelande från en av parterna. Att vi skulle ge F-N i att köra underhållstransporter till deras fiender. Och att om detta upprepades skulle de minsann skjuta verkanseld direkt. Hans svar blev. -"Om Vi kör UH till era fiender så skjut verkanseld!!!" Fotografier på lastbilen lämnades till VL2 (dåvarande överstelöjtnant Möller). Och enligt uppgifter, fanns dessa bilder dagen därpå hos FN´s generalsekreterare. Och vad fick vi för direktiv? Vad kunde vi göra för att stävja sådana handlingar? Svaret blev naturligtvis inget alls. Så tandlösa var vi på den tiden. Inget mandat med utökade befogenheter alltså. Man blir minst sagt förbannad... Magnus N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted March 8, 2005 Report Share Posted March 8, 2005 För 10:e psk så var en av huvuduppgifterna att eskortera transporter från Svornik över CFL och till det ökända Sarachi-plan, en uppgift som kallades OP-cabinet. Jag har alltid undrat varför det hette OP-cabinet? Kanske jag kan få svaret nu!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 8, 2005 Author Report Share Posted March 8, 2005 För 10:e psk så var en av huvuduppgifterna att eskortera transporter från Svornik över CFL och till det ökända Sarachi-plan, en uppgift som kallades OP-cabinet. Jag har alltid undrat varför det hette OP-cabinet? Kanske jag kan få svaret nu!? Trots att jag deltagit i denna eskortövning under sex månaders tid, varav dagligen under en månad, har jag inte den blekaste aning. Kanske av samma anledning som att en av våra operationer på BA 03 blev döpt till Operation Amanda och en annan Operation Cowboy Hat. Nån högt upp i hierarkin satt och hittade på "balla" namn. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 12, 2005 Report Share Posted March 12, 2005 I Kosovo berodde namnets begynnelsebokstav på vem som planerat operationen. Ett exempel: om x-bat/komp skulle genomföra en egen operation fick de hitta på ett namn som började med bokstaven y, t ex Operation Yxa och nästa operation kunde de kanske kalla Operation Yalla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted March 12, 2005 Report Share Posted March 12, 2005 Trots att jag deltagit i denna eskortövning under sex månaders tid Kommer ihåg när vi gav oss iväg med en hop lastbilar till Beograd. Rutinen var att samlas i Saraci för eskortgenomgång. Kör i konvojen och till min förvåning dånar vi förbi S. Först tänkte man att det hade blivit nya rutiner, men efter ett par km. ropade jag upp konvojledaren: "Skulle vi inte ha någon eskort idag?" "Joo?" "Varför åkte vi då förbi S.?" *konstpaus* "Alla Foxtrot, helomvändning fordonsvis.." (Tog en stund att vända antal lb. och samtidigt beakta minrisken utanför vägen, reseledaren blev påmind om händelsen ofta efteråt..) B) Helt apropå: "Steffano´s Hamburgare" på andra sidan gränsen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 13, 2005 Author Report Share Posted March 13, 2005 Helt apropå:"Steffano´s Hamburgare" på andra sidan gränsen.. Hehehe, där har jag nog inhandlat världshistoriens dyraste CocaCola. Det stog en 2-litersflaska på disken när vi kom dit och den ville jag naturligtvis ha efter en lång och varm bussfärd. Jag tror jag fick pröjsa 50 DM men det var det jävlar i mig värt. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted March 13, 2005 Report Share Posted March 13, 2005 Ja, det var nog en man som gjorde en del pengar på oss.. ;) Spinner vidare på temat: Steffano´s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wmstpau Posted April 8, 2005 Report Share Posted April 8, 2005 (edited) Apropå beskjutning av OP Tango 2 Vår grupp Echo Delta avlöste en annan grupp ur vår pluton på OPt som just hade blivit beskjutna och 5 granater landade på området, köksbyggnadens tak var helt borta. En granat landade precis framför postbunkerns utsiktshål och skickade splitter in i bunkern och om posten som 20 sekunder tidigare hade kallats in till skyddsbunkern hade suttit kvar hade han haft ett splitter i sig ungerfär 10 cm stort.Hans kommentar till plut chefen som kallade in honom var "Varför då ??" Det var det splittret som slog sönder radion i bunkern innan den gick rakt igenom ryggstödet på platsen man satt och observerade från (The lucky battalion). Jag blev kommenderad att reparera alla larmminor som fanns runt Tango 2 efter att dom hade gått av under beskjutningen. Jag befann mig på baksidan av huset i en slänt som fanns där bakom , längst ned på tomten. Jag hade precis blivit klar med att sätta upp en mina då jag hörde det .... Det dova utskjutningsljudet ..... TJOFF Jag stelnade till slängde en blick upp mot huset ... insåg att jag aldrig skulle hinna fram till sandsäckarna som låg 15 meter bort i en uppförsbacke. Jag såg mig febrilt om efter någonstans att ta skydd men i en slänt beståenda av enbart gräsmatta fanns det inte ens en liten sten.Jag insåg att det fanns ingenstans att ta skydd så jag tryckte mig så hårt mot marken jag kunde. Jag lovar hade någon gått förbi hade dom inte sett mig,så platt blev jag. Visslingen som kom därefter verkade vara i all oändlighet den ville liksom aldrig ta slut(i verkligheten varade den bara i ett par sekunder). Jag tänkte "Nu dör jag" samtidigt tog jag farväl av mina föräldrar,bröder flickvän, då kom nedslaget .... men det var långt bort, granaten hade gått över vår postering ...det var inte oss dom sköt på nu .... inte denna gång .... Det var den enda gången jag kände rädsla under min tjänstgöring i bosnien, varför vet jag inte. Men JÄVLAR vilken adrenalinkick jag fick efteråt jag bara hoppade omkring på gräset och jublade och skrattade för mig själv. Det hade nog varit roligt att ha sett för en utomstående. En av många incidenter man var med om i bosnien. Edited April 8, 2005 by wmstpau Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Surveyor Posted May 4, 2005 Report Share Posted May 4, 2005 När man sitter här å läser igenom allt folk har skrivit så önskar jag att jag själv hade haft orken å kunnandet å beskriva visa händelser jag råkade utför under min tid i Fn... All heder åt er som har orken att skriva ner era känslor å tankar.... Själv så satt jag hemma å käkade bullens pilsnerkorv den 6dec å tänkte tillbax till 6dec 94 händelsen som inträffade på Op R16 under Ba03 tiden... Den 5:e dec var jag på R16 för att reka den förstärkning av skyddet på OP:t som skulle ske dagen efter. Hesco bastions höll på att uppföras och fyllas med sandsäckar framför huset. Vi blev uppmanade att vistas så minimal tid som möjligt där då vi var i direkt åsyn från "den ena partens sida", ansågs som provokation och anledning för direktbeskjutning. Den uppmaningen visade sig vara väl befogad med händelsen den 6:e dec som facit i hand. Den goda slumpens försorg förde mig till ett annat uppdrag då det smällde. De delar ur min pluton som var där klarade sig helskinnade. Bara en splitterskadad lastbil och grävlastare var de materiella förlusterna som fick släpas därifrån. Någon månad senare blev jag kommenderad till en plats bortom R16. Nedanför kullen, ännu närmare CL. Då var händelserna bortglömda och mitt enda "skydd" och sällskap som erbjöds var den lokalanställde ledsagaren som skulle tolka och visa vägen. Märkliga händelser i missionen........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 8, 2005 Author Report Share Posted June 8, 2005 Hittade en intressant bild på BA03 Hemsida Denna lastbil blev träffad av en grk-spräng under konvojkörning från Split till Tuzla. Granaten träffade ungefär 1,5 meter bakom hytten, inga personer skadades. Läs mer i minnesboken som finns som pdf-fil på ovannämnda hemsida. The Swede *Som även jag förekommer i minnesboken* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pte Falk Posted June 15, 2005 Report Share Posted June 15, 2005 *Respekt* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimitz Posted June 25, 2005 Report Share Posted June 25, 2005 Läste i minnesboken och stötte återigen på operation Amanda. Har i flera olika sammanhang fått läsa att "sedan kom tiden för operation amanda som ju alla vet vad det blev av" och liknande. Är det jag som missat en väsentlig bit allmänbildning eller är det så att det enbart är de inblandade som har kännedom om dess innehåll? Provade att söka här på forumet och fick inget napp.. //Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 25, 2005 Author Report Share Posted June 25, 2005 En snabb sökning på "Amanda" gav DESSA träffar. Kolla dessa och återkom om du har mer specifika frågor. The Swede *Som var med* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super Administrators henke Posted July 11, 2005 Super Administrators Report Share Posted July 11, 2005 Massakern som blev krigets vändpunkt 10 år efter Srebrenica Artikel men även videoklipp med "starka bilder". Har inte sett själv ännu. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=25724&a=418937 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Karna Posted July 11, 2005 Report Share Posted July 11, 2005 Fler nyhetsklipp och bilder från Srebrenica http://www.domovina.net/srebrenica/page_014.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tafkaf Posted August 4, 2005 Report Share Posted August 4, 2005 (edited) Jag själv kom aldrig längre än till Luleå men är rätt tagen när jag läst hela denna tråd om allt som hände er som var ute. *RESPEKT* *paraduniform på* *GIIIIV AKT!!* *Honör* (Vad är högsta ålder för att åka ut först gången?) Edited August 4, 2005 by tafkaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted August 4, 2005 Report Share Posted August 4, 2005 (Vad är högsta ålder för att åka ut först gången?) Tjaaaa en 50+ är nog inte omöjligt! Under 60 tror jag dock att de vill ha en?? Som hade en medelålder på 29,5 på gruppen sist!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkfaith Posted March 5, 2006 Report Share Posted March 5, 2006 (Vad är högsta ålder för att åka ut först gången?) Tjaaaa en 50+ är nog inte omöjligt! Under 60 tror jag dock att de vill ha en?? Som hade en medelålder på 29,5 på gruppen sist!! Såg att det var några som var nere runt Doboj, jag bodde i Doboj under nästan hela kriget. Kommer urspurngligen från Mostar. Kommer inte ihåg så mycket eftersom jag va så liten men man var ju med om några granatnedslag och nån krypskytt som sköt mot en. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperTruper Posted July 28, 2006 Report Share Posted July 28, 2006 (edited) Fick ni nånsin reda på VARFÖR de sköt mot FN personal/fordon?Jag inbillar mig att de flesta människor har någon form av förstånd om att FN ska hjälpa alla utan åtskillnad.. Kan inte låta bli att tänka på det som hände häromdagen i Libanon.. http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=23713&st=0 Läser på i forumet, svarar, trots "gammal" tråd. Edit- länken funkade inte. Tillägg - RESPEKT till er som åker på uppdrag! Edited July 28, 2006 by SuperTruper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 Jag har skickat ett PM till honom. The Swede Yep! Får rullen i veckan. Sedan får vi ser hur vi löser det praktiskt. Mellan tummen och pekfingret blir självkostdnadspriset ca 50 bagis (och kravet en DVD-spelare som fixar DVD-R) om vi ska göra en snygg DVD av den. En vanlig mpg i lägre upplösning går ju ockjså att fixa, men då måste vi å andra sidan fixa en server att lägga den på. HUr gick det med filmen?? Rullen är fixad. Har bara haft lite ont om tid att ta tag i detta. Maila mig privat så löser vi det utanför forumet. lite gammalt o kanske OT, men någon som har kvar filmen den talas om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Hell Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 Hallå Kamrater ! Har suttit och läst denna tråd med intresse. Känner igen en del av trådförfattarna (Ace, The Swede, Black Adder). Var själv en av soldaterna på 10:e BA01. Hade för avsikt att bidra med några bilder på hur Tango 2 ser ut i dag.Men det verkar inte funka så bra. Tjänstgjorde nyligen vid EB03 och var förlagd på Tuzla flygplats (Camp Eagle Base). Läget i Bosnien var mycket lugnt. Så en hel del utflykter till gamla "jaktmarker" blev det. Saraci,Kalesija,T2 och Sockertoppen för att nämna några. Tango Lima camp (Camp Sleipner) BA01 var det inte mycket kvar av. En stor grusplan var det som mötte en. Men betongstativet till vattentanken hade man inte lyckats rasera. Ha de! Mvh. Mr Hell C85,L91,BA01,BA06,KS01,EB03 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 28, 2006 Author Report Share Posted October 28, 2006 Tjena mannen, välkommen till forumet. Om du har problem med bilderna kan du skicka dom till mig så lägger jag upp dom åt dig. [email protected] The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.