Jump to content

Granatbeskjutning i Bosnien


Recommended Posts

Det är ingen som vet om den finns att få tag på i digitalt format eller om man blir tvungen att kontakta SVT för att få köpa en kopia. Vi gjorde så med lite film från VK2 i gymnasiet. Det blev snordyrt, men skolan betalade.

Edited by Vargas
Link to comment
Share on other sites

Vafaaan va svårt det skall vara då!!

 

NI gör på följande sätt sammla ihop lite pengar från folk som vill ha filmen. pengarna kommer då att gå till en sån där DVD-VHS recorder eller vad de nu heter till käre The SWEDE. Då kan han spela över allt på DVD åt OSS....Eller nått åt det hållet :unsure:

 

MvH RT :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag är också intresserad av denna film. Ingen som har den digitalt eller har möjlighet att göra en kopia?

 

:)

 

 

Med risk för att hamna lite OT ber om ursäkt för detta i så fall:

Jag såg att Unicorn uppmuntrades att skriva en bok om sina upplevelesr i Bosnien och jag kan bara hålla med.

Känner ni till några böcker som är skrivna av soldater som tjänstgjorde i Bosnien. Det mesta som finns ute är skrivet av journalister eller fredsforskare...det är föga intressant.

 

EDIT: Svara gärna som PM då det kanske blev lite väl OT.

Edited by apc302
Link to comment
Share on other sites

Jag har skickat ett PM till honom.

 

The Swede :D

Yep! Får rullen i veckan. Sedan får vi ser hur vi löser det praktiskt. Mellan tummen och pekfingret blir självkostdnadspriset ca 50 bagis (och kravet en DVD-spelare som fixar DVD-R) om vi ska göra en snygg DVD av den. En vanlig mpg i lägre upplösning går ju ockjså att fixa, men då måste vi å andra sidan fixa en server att lägga den på.

Link to comment
Share on other sites

Jag har skickat ett PM till honom.

 

The Swede :dong:

Yep! Får rullen i veckan. Sedan får vi ser hur vi löser det praktiskt. Mellan tummen och pekfingret blir självkostdnadspriset ca 50 bagis (och kravet en DVD-spelare som fixar DVD-R) om vi ska göra en snygg DVD av den. En vanlig mpg i lägre upplösning går ju ockjså att fixa, men då måste vi å andra sidan fixa en server att lägga den på.

OK jag är på!

 

Meddela hur själva leveransen och betalning skall ske!

 

Mvh Björkis :wub:

Link to comment
Share on other sites

Kort om JK01

 

JK01 var ett högkvarterskompani (Vakt/TPT/Stab/UH) som blev stationerat i Sarajevo mars/april 1992 för att övervaka konflikten Kroatien/Jugoslavien. Kriget i Bosnien/Hercegovina hade ännu inte brutit ut.

 

Någon gång maj 1992 erkänner EG (EU) Bosnien/Hercegovina som egen stat. Kriget bryter ut i hela Bosnien/Hercegovina. Efter ca två månaders fullt krig i Sarajevo dras JK01 ut ur Sarajevo (evakueras) med hjälp av franska trupper.

 

Man omgrupperar hela UNPROFOR:s HQ till Beograd (Belgrad, Serbien), vilket inte var så mycket bättre, visserligen slapp vi direktverkande stridsvagnseld, granater osv men Jugoslavien (Serbien) var under sanktioner från FN och man placerade ett FN-HQ med militärpersonal mitt i ett område med kraftigt hat mot FN. Efter ett antal månader i denna ”hårda” miljö (bespottande, misshandel mm), åter igen en omgruppering till Camp Pleso Zagreb som senare blev ”huvudcampen” för Jugoslavienmissonerna.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag har skickat ett PM till honom.

 

The Swede :angry:

Yep! Får rullen i veckan. Sedan får vi ser hur vi löser det praktiskt. Mellan tummen och pekfingret blir självkostdnadspriset ca 50 bagis (och kravet en DVD-spelare som fixar DVD-R) om vi ska göra en snygg DVD av den. En vanlig mpg i lägre upplösning går ju ockjså att fixa, men då måste vi å andra sidan fixa en server att lägga den på.

HUr gick det med filmen??

Link to comment
Share on other sites

Jag har skickat ett PM till honom.

 

The Swede :baskerPa:

Yep! Får rullen i veckan. Sedan får vi ser hur vi löser det praktiskt. Mellan tummen och pekfingret blir självkostdnadspriset ca 50 bagis (och kravet en DVD-spelare som fixar DVD-R) om vi ska göra en snygg DVD av den. En vanlig mpg i lägre upplösning går ju ockjså att fixa, men då måste vi å andra sidan fixa en server att lägga den på.

HUr gick det med filmen??

Rullen är fixad. Har bara haft lite ont om tid att ta tag i detta. Maila mig privat så löser vi det utanför forumet.

Link to comment
Share on other sites

For dem som önskar at se den danske vinkel på NORDBAT 2 og i särdeleshed "Operation Bøllebank", så er Oberst Lars R. Møllers bok "Operation Bøllebank" et must. (Møller var næstkommanderende for Nordbat 2 ock ledede kampen).

 

Om de svenske soldater skriver Møller:

 

"...Karakteristisk for stort set alt det svenske personel var at det var fremragende. De samme egenskaber, som karakteriserer danske værnepligtige, gjaldt for alle: fleksible, masser af initiativ og ideer, og så var de robuste. Jeg var særdeles glad for, at vi var på samme side" p.187

 

Lars R. Møller

Operation Bøllebank

Høst & Søn København 2001

 

 

Holger Danske

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Oberst Møllers bok kan fås från Nyboder Boghandel i Köpenhamn ock de har den i både hardback ock paperback (har precis kollar per telefon).

 

Hardback (nedsat pris) 179 DKK

Paperback 129 DKK

 

Vil kraftigt rekommendera hardback versionen.

 

Nyboder Boghandel

Store Kongensgade 114

1264 København K

 

Tel +45 33 32 33 20

 

http://www.nyboderbog.dk/

 

Venligst,

 

Holger Danske

Link to comment
Share on other sites

/.../Som tur är för honom släpas han resolut därifrån av en i media tämligen uppmärksammad sergeant/.../

 

jag var nog för ung för att uppmärksamma denna sergeant.

Var det en stor mediauppbådelse om en svensk soldat i utlandstyrkan? Som visades i TV? :sniper: Vad rapporterades då? "Gäsp, svenska soldater under beskjutning i dag. Och nu över till sporten..." ? Var under uppfattningen att media smått skiter i vad som pågår nere i södra Europa...

 

Precis när jag skall sticka upp huvudet igen smäller det till i vagnen utav själva attan. En grk-granat har just gett oss en påsittande träff i högra framvagnen. Två däck och backspeglarna har gått åt skogen och vår kära SISU går helt plötsligt inte lika fort längre.

 

fba43111.jpg.orig.jpg

 

 

...Är väldigt nyfiken vad bilden är tagen på...

 

 

 

Hyser stor respekt för de svenskar som varit på utlandsmission, och ännu mer för de är villiga att dela med sig av sina erfarenheter till oss här på SoldF. Stort tack ska ni ha. :sniper:

//SÄK

Link to comment
Share on other sites

...Är väldigt nyfiken vad bilden är tagen på...

 

 

//SÄK

Menar du att du inte kan se bilden eller att du inte förstår vad du ser?

Om du inte kan se den, högerklicka, välj egenskaper och kopiera adressen till ett nytt web-fönster.

 

Om du inte förstår vad den visar så är det höger backspegel på en SISU, eller det som brukade vara höger backspegel.

 

The Swede :sniper:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...