Innuendo Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 På pistolbanan hemma hos mig så står det i besiktningsprotokollet för banan att den ej är godkänd för "Praktiskt skytte" eller "Magnum skytte". att den inte är godkänd för praktiskt skytta är ju rätt förståeligt. Det är även rätt förståeligt att man inte får bedriva skytteformen "Magnum skytte" där efterssom den inte är tillräckligt lång. Men det som jag stör mig på är att klubbledingen anser att det är helt förbjudet att skjuta med magnum ammunition på banan. Som jag har förstått det när jag läst besiktningsprotokollet så är det bara förbjudet att bedriva skytteformen magnumskytte och inte att skjuta med magnum kalibrar. Då kommer ju frågan: Vad är en magnum kaliber, De enda kalibrar som heter magnum är "44 Mag" och "357 mag". Men det finns ju även mycket kraftigare kalibrar som inte heter magnum, jag tänker så främst på "454 Casull" och "45 Colt". Får man skjuta med dessa då? Det mest underliga är att en Älgskyttebana ligger vägg i vägg med pistolbanan där man ju får skjuta med allt. Skillanden mellan de 2 banorna är att pistolbanan har mer än 3 ggr högre vall. Nogon som har några bra svar eller funderingar på dessa problem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted June 5, 2003 BlåGul -1 Report Share Posted June 5, 2003 Det är sällan det ligger särskilt logiska resonemang bakom sådana beslut. En anledning kan vara ljudtrycket, vallens beskaffenhet verkar ju inte vara något problem. Förmodligen var det bara så när banan besiktigades att man skrev "ej magnumskytte" för att magnumammunition (generellt) låter lite mer än klenare kalibrar med motsvarande diameter. Frågan om gränsdragningen är svår. Jag skulle vilja säga att det de förmodligen åsyftar är laddningen. Man kan ju ladda blywadcutters till 200 m/s i .357 mag-hylsor, och med avseende på dimensionerna så är ju dessa patroner faktiskt .357 magnum, men de låter ju inte speciellt mycket. Problemet kan vara lättstörda grannar och då är det ju faktiskt bra ur klubbens synvinkel om medlemmarna faktiskt för så lite oväsen som möjligt, så att man slipper onödiga klagomål. Våra tillstånd är avgränsade enligt modellen "...upp till kaliber .44Magnum/.45ACP, skytte med magnumammunition ej tillåten på helger" vilket ändå gör det ganska klart vad som avses, även om man frågar sig om det är diametern på kulan eller mynningsenergin eller något annat som avses med "upp till". Lite både och troligen. Vi skjuter emellanåt revolverpatroner med större kaliber än .44 men med (oftast) mjukare laddning än en vanlig .44 magnum, och det har inte varit några problem. Använd ditt sunda förnuft, helt enkelt! Det skulle säkert gå att ruta in exakt vad som får skjutas och vad som inte får skjutas på banan, men variationen på den ammunition och de kalibrar som finns skulle nog göra detta omständigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted June 5, 2003 Author Report Share Posted June 5, 2003 DEt som vore väldigt kul att veta är vad som menas med magnum. Jag har aldrig fått det klart för mig. Är det om det står magnum på hylsan eller är det vilket krut som används eller är det helt enkelt så att det inte finns någonting som säger vad som klassas som magnum. Får man t.ex. skjuta pistol med kaliber .22 WMR som är en magnum eller får man skjuta 38 spec med magnum krut eller får man skjuta 454 casull (efterssom den inte heter magnum). Det står ju även att skytteformen "Praktiskt skytte" är förbjuden, om man ska hård dra det så borde det med samma logik som säger att när skytte formen "magnumskytte" är förbjuden så får man ej skjuta magnum så borde det innebära att man ej får skjuta med 9mm lüger för att det är den kalibern som används mest i praktisk skytte. Det är ju lite löjligt resonemang men med den logiken som har använts så borde det vara så. Personligen tror jag att det är så att de som beslutar har för dåligt med kunskap om ammunition. Med detta menar jag att de ahr en sån fruktansvärd övertro på magnum kalibrar (.357 mag är ju inte ens klass 2 och 44 mag är precis så den kommer in på klass 2) men precis vid sidan om pistolbanan ligger det en älgskytte bana där jag utan problem får skjuta med min .338 win mag som smäller mer än dubbelt mot min 357a samt har 6ggr högre anslagsenergi. Jagtror att det inte finns något svar på detta men det vore kul att höra åsikter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fnc Posted June 6, 2003 Report Share Posted June 6, 2003 Innuendo: "Men det som jag stör mig på är att klubbledingen anser att det är helt förbjudet att skjuta med magnum ammunition på banan." Du har ju redan svaret, Klubbledningen säger naturligtvis till besiktnings gubben att de inte vill ha banan godkänd för magnumskytte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jöjje Posted June 6, 2003 Report Share Posted June 6, 2003 Det är nog som fnc säger, klubben har på detta vis visat vilka skytteformer man accepterar! Jag är själv drabbad av samma sak, dvs min klubb fick in i bes.protokollet att IPSC inte var godkändt på banan, vad som störde mig riktigt var att man kunde se i mellan fingarna när det gällde nationella skyttars avikelser från bes.protokollet, bla skjuta över brevid den godkända vallen för att få ut mer avstånd, men inte acceptera min seriösa sattsning på IPSC (som kunde innebära samma avikelser) MVH Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robot Posted June 9, 2003 Report Share Posted June 9, 2003 Vad menas med praktiskt skytte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted June 9, 2003 Report Share Posted June 9, 2003 Vad menas med praktiskt skytte? Du kan hitta lite inforamtion här: IPSC Sverige /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts