Jump to content

När gör spaningssoldaterna Lodjuret?


Recommended Posts

Hej!

 

Jag rycker in som spaningsgruppchef i juni, vid I19. Jag ser verkligen fram emot det och ni kan tänka er att jag har överdrivet många frågor också att ställa, som jag verkligen hoppas på att ni kan svara på.

 

1. När gör spaningsaspiranterna Lodjursövningen? Det är då man får Lodjursmärket, om jag inte misstar mig? Sker det under vintern då, eller vad är tanken? Utbildningen börjar ju i juni och slutar i maj (för gruppchefer), och om jag inte är helt fel ute är vinteröverlevnad ett ganska centralt moment i det hela. Då borde väl Lodjuret äga rum någonstans i januari, februari?

 

2. Får man någon basker nuförtiden, efter avklarad GMU?

 

3. Rullar de i PBV eller Stridsfordon 90? Har sett lite olika och är därför något osäker.

 

4. MÖP-fråga, men ursäkta; helikoptertjänst är något som är traditionellt på förbandet. Får man lära sig hur man firar sig ned från helikoptern i bästa Speshul Fårces-stil? Det är nämligen något på min bucketlist, haha.

 

Tacksam för svar.

 

blivande rekryt, fT4.

Link to comment
Share on other sites

Inte helt säker men tror inte l19 får ett lodjurmärke.

Vet att aspiranter som har klarat vinterutbildningen hoss Flygbasjägarna blir tilldelade lodjursmärket, som betyder att det kan titulera sig som Flygbasjägare.

Skrivet slarvigt.

Edited by Zray
Link to comment
Share on other sites

Inte helt säker men tror inte l19 får ett lodjurmärke.

Vet att aspiranter som har klarat vinterutbildningen hoss Flygbasjägarna blir tilldelade lodjursmärket, som betyder att det kan titulera sig som Flygbasjägare.

Skrivet slarvigt.

De har ett eget lodjursmärke på spaningspluton vid I19.

 

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/v/t1.0-9/10312556_241073276081355_8038013967236890862_n.jpg?oh=02107a5ea5b8cb5171cdd3eca471ac5a&oe=574C0590

Edited by peejay
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren hittills, jag hoppas det går vägen för mig. Anlände som flykting till Sverige i mina unga år och det här är väl mitt sätt att försöka betala tillbaka vad jag fått.

 

Svara på! Tack!

 

Någon extra fråga;

 

5. Nu vet jag att jägare och spanare inte är helt och hållet samma typ av soldat, men att deras uppgifter är något gemensamma. Utbildas spanare i sprängningstjänst?

 

6. Utbildas spanare i SiB? Tänkte, för att om de rullar i Strf90 borde de väl vara mycket mer stridsorienterade än jägarna och därmed kunna verka som mekskytte utöver sin spaningsroll.

Link to comment
Share on other sites

5. Möjligen sk enstaka laddning (för att kunna göra enklare sprängning) men inte i någon större utsträckning.

6. Grundläggande utbildning ges vid möjlighet men inte heller där i någon större utsträckning.

 

Spaning vid I19 kommer att åka lösa enklare inhämtningsuppgifter åt antingen bataljonsstab (batspan) eller brigadstab (brigspan). I bägge alternativen är det stridsfordon som är planerat. Det blir inte alls särskilt likt någon jägartjänst utan mer mekskytte (de primära stridsuppgifterna skiljer dock).

 

 

Och jag är nästan säker på att det är en snöleopard och inte ett lodjur.

Link to comment
Share on other sites

Lodjuret har burits sen mitten av 80-talet på Norrlandsförbanden

Det var från början ett gemensamt utbildningstecken för brigadspaning på NB85. Så även folk på I20 och I21 har burit dessa.

 

Bataljon och numera Brigadspaning på I19 är de som har märket idag.

 

Oroa dig inte över Lodjuret det kommer när det kommer.Övningen i sig är bara en milstolpe,det är vad du förväntas klara av som spaningssoldat..

Vissa övningar har varit betydligt mer slitigare..

 

Spaningstjänsten i sig är samma oavsett om man är på jägeriet eller batspan. Grunderna att smyga och bygga koja dvs Men tillämpningen skiljer stort. Bataljonspaning spanar mycket med sina stridsfordon och vissa övningar får/hinner knappt spaningsgruppen göra avsittning utan får åka pansartaxi över tiden. Men blir du placerad på spaningsgrupp så kommer du få din beskärda del av smyga och bygga koja. Men bli inte besviken om under förbandsövningar att det är stridsfordonen som sköter spaningen och gruppen där bak får göra avsittning ytterst sällan..

Link to comment
Share on other sites

*snip*

Spaningstjänsten i sig är samma oavsett om man är på jägeriet eller batspan. Grunderna att smyga och bygga koja dvs Men tillämpningen skiljer stort. Bataljonspaning spanar mycket med sina stridsfordon och vissa övningar får/hinner knappt spaningsgruppen göra avsittning utan får åka pansartaxi över tiden. Men blir du placerad på spaningsgrupp så kommer du få din beskärda del av smyga och bygga koja. Men bli inte besviken om under förbandsövningar att det är stridsfordonen som sköter spaningen och gruppen där bak får göra avsittning ytterst sällan..

Likheterna består i smyga och bygga koja (oplats) men spaningen bedrivs med skilda förutsättningar. Brig- och batspan har avsevärt mycket kortare tid för lösandet av sina inhämtningsuppgifter och agerar inte på djupet såsom jägeriet.

Inte sällan får mek-span (som man kan klumpa ihop brig- och batspan till) jobba uteslutande från sina stridsfordon. Framförallt när striden är igång.

 

Efter några år i malpåse återinförs nu brigadspaning igen och de kan få lite längre spaningsuppgifter och därmed ha möjlighet att ligga och frysa i oplats längre tid än batspan.

 

Men jämfört med jägeriet åker mek-span mycket mera vagn och är mycket mer likt vanligt mekskytte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...