Jump to content
Sign in to follow this  
Haegg

SR-47, ny bössa för USSOCOM

Recommended Posts

Jag kom över en artikel där det stod att US special operations forces har fått ett litet antal exemplar av en ny bössa. Den heter SR-47 och baserad på M-4/M-4A1 men den den har kaliber 7,62x39 och kan använda AK-47 magasin. Vapnet som tillverkas av Knight´s Amament Company har tagits fram för att soldater från special forces ska kunna använda fiendes ammo och magasin. Enligt artiklen så är det erfarenheterna från grottstriderna i Afghanistan som främst är orsaken till nyanskaffningen.

Källa: Scott Gourley, JDW vol 36 issue 16.

Detta vapen har funnits i "pipeline" ganska länge, visste dock inte att de gett det ett namn. Det är mest de olika SOGarna som velat ha den, medan "vi" på Ranger osv varit skeptiska. Räcker gott med enbart 5,56 för min del, dock var det väl vissa tester där man "enkelt" (inte) skulle bygga om sin 5,56 till 7,62 ute i skogen.Har för mig att nån kom på nåt bra sätt dock, vet inte var det projektet tog vägen.

Är det inte bättre isåfall att helt enkelt plocka upp en av fiendens AK likaväl som att göra om sitt eget vapen?

Tänk om motståndarna INTE använder 7,62x39, hur gör man då?

Exakt så sa vi med Swede. Det finns ju självklart poänger med vapnet, men inte för några andra än Special Forces (Green Berets). USA har oftast information/transportövertag och bör inte hamna i nån sits där ens Ranger behöver nyttja fiendens am. har man 17 mag + full reload (Lurp soldat standard) så vore det väl illa om man inte hade am så det räcker.

Enligt artikeln så har SR-47:an flera fördelar jämfört med att plocka upp ett fiendevapen. Den liknar i stort de amerikanska stadardvapnen, handgrepp osv. sitter på samma ställe. Den har en ljuddämpare vilket jag kan tänka mig är ganska så trevligt om man slåss i en grotta. SR4-47 har bättre precision än AK-47:orna. Det ska dock poängteras att det är bara ett litet antal vapen som levererats till truppfösök i Afghanistan. Knight´s håller även på med en version som ska kunna ta 5,45 ammo och som naturligt nog ska heta SR-74.

LRRP

Jag upptäckte att jag nog postat den här tråden i fel forum. Jag ska bättra mig och försöka läsa rubrikerna i fortsättningen.

Jag har en fråga angående det nya vapnet.....Enligt Haeg var bössan utrustad med ljuddämpare. Min fråga lyder: Är inte Ljuddämpade vapen förbjudna i krig????

Bara undrar....

Guest

Säger bara

http://www.bigjimsmgs.com

Ja se amerikaner och deras leksaker. 7.62x39 i AR-15 är ingen direkt nyhet. Finns ju till o med bandmatade M4:or. Praktiskt värde ganska lågt förmodligen, men det funkar väl som penisförlängare och nåt att visa upp på skjutbanan. Varför är de flesta på den sidan överviktiga och vita? White trash?

White trash är de nog inte. De som har Class 3 som hobby brukar rätt uteslutande vara höginkomsttagare, rätt naturligt pga. kostnaderna det för med sig.

Vi använde i alla fall ljuddämpare då och då......och vår PC var mycket mån om alla regler, så det är nog tillåtet.

Det va så att jag och en polare satt och pratade lite om vapen och kom in på ämnet ljuddämpat. Ljuddämpat tyckte jag var bra av olika anledningar. Men så sa han att det va förbjudet i krig vilket gjorde mig tveksam, då jag sätt mycket som motstrider detta.

Får väll ringa Koffi och fråga……. ;)

Om ljuddämpare på vapen är förbjudet borde också flamdämpare vara det. För att inte tala om kamoflage, att smyga, avskärmad belysning, viska och allt annat som försvårar upptaäckt för fienden. Jag tror inte att ljuddämpare skulle vara förbjudet.

Om man är sugen att få ljuddämpare till svenska försvaret bör man pusha på Värnpliktsrådet. De lär ju älska ljuddämpare för då minskar hörselskadorna och den psykosociala arbetsmiljön för de värnpliktiga förbättras.

mvh

Tinnitusmannen

Det finns en tillverkare av ljuddämpare som i sin reklam framhåller att man levererat till svenska elitförband. Sen finns det ett företag som säljer GemTechs ljuddämpare i vårt land. Jag vet ingen som använder GemTech ljuddämpare på kulvapen till Älg jakt. Och ja, ljuddämpare är tillåtna att använda i krig.

Guest Fk A

Det här med SR-47 låter lite så där "vi har så jävla mycket pengar så vi testa den här pryllen" Om det skulle vara till någon nytta så tycker jag att det både skulle kunna ta NATO 7.62 och ryssarnas 7.62

Annars är ju det som är på G i USA OCIW, eller vad den nu heter. Har sätt bilder på den. Ser ut ungefär som om att springa runt med en bergsprängare på axeln.

Fungerar säker skitbra på skjutbanan eller hos någon vakt/postering upg. Tror inte att specialförbanden kommer ta imot den lika varmt.

Sen kan jag lägga till något som LonelyDwarf var inne på

Finns ju till o med bandmatade M4:or

Finns/fanns faktiskt en bandmatat ak4:a. Dock ej för stridsbruk. Man ville testa hur mycket den klara så man byggde om en och bandmatade den. Klara 6000-7000 skott innan pipan böjde sig har jag för mig.

Fk A

Vad menar du med att den bandmatade versionen av AK 4 (G3) inte fanns för stridsbruk? Vad jag vet så säljer H&K den under namnet HK21 och den lär funka fint.

mvh

Haegg

Om man är sugen att få ljuddämpare till svenska försvaret bör man pusha på Värnpliktsrådet. De lär ju älska ljuddämpare för då minskar hörselskadorna och den psykosociala arbetsmiljön för de värnpliktiga förbättras.

Vet att jägarförbundet och inom sportskyttet har ljuddämpare diskuterats; bla att man skall kunna få det på recept, om man har hörselnedsättning eller har något annat medicinskt skäl.    

Jag är övertygad om att det finns ljuddämpare till AK5 i FM. Varför annars skulle ett finskt företag ta fram den produkten om det inte funnits en vilja eller en beställning.

Guest Fk A
Vad menar du med att den bandmatade versionen av AK 4 (G3) inte fanns för stridsbruk? Vad jag vet så säljer H&K den under namnet HK21 och den lär funka fint.

Jodå, men detta var alltså en ak4:an som man tog fram stora vinkelslipen på och byggde om. Man ville testa vad ak4:an klarade av. Sedan gjorde man olika beräkningar och kom fram till att reglerna ska säga att man får skjuta 3 mag i snabb följd och det kommer då ge att vapnet håller X antal år. Ren funktions test alltså, men man ville inte stå och ladda om den stub i kvarten och det ombyggda vapnet var alltså inte för "stridsbruk" eftersom det var ett försöks-engångsvapen. Vad jag vet så gjorde endas ett sådant ombyggt vapen.

Fk A

Okej, nu är jag med dig. Det låter dock som en halvtveksam metod. Visst är det jobbigt att ladda om men om man börja såga i bössan bör dess karaktäristik ändras. Det kanske inte påverkar pipan om man inte ökar eldhastigheten eller och simulerar tiden det tar att ladda om med magasinsmatning men jag är ändå tveksam.

Guest

http://guns.connect.fi/rs/index.html

Makalöst bra sida om ljuddämpare iaf. De har ju även till AK5. Även om värdet av en sådan inte är helt 100%. Lär blir en hyfsad knall ändå. Att ett vapen blir helt tyst av en ljuddämpare är ju en myt som jag hoppas ni alla vet, de "helt" tysta är väl de som är repeterladdade eller dyl. Under ww2 så tillverkades den ljuddämpade pistolen Welrod under stor sekretess för SOE i deras egen verkstad i Welvyn Garden City. Det som gjorde den så tyst var att den använde antingen 7.65 mm eller 9 mm Short. Båda "sub-sonic".

Fk A

mvh

Haegg

Är det inte så att pipan är tyngre och starkare på H&K 21:an än på G3:an??

Hälsningar, Foxtrot Lima (Statusjakten 2002)

Jag har testat några olika ljuddämpare på olika vapen och anser att de har extremt stort värde. Genom att använda ljuddämpare kan man skydda hörslen till en viss mån, vilket gör att man har bättre samband i gruppen. Vidare så är det inte trevligt att skjuta med skarp ammo i begränsade utrymmen. Angående Subsonic ammo så finns det till det flesta standard kalibrar. Helt tysta vapen går inte att göra men hur mycket behövs? Jag har testat en Ruger 10/22 där man hörde ett svagt klick och tomhylsan när den slog i marken. En liten varning är kanske på plats: "Använd inte Subsonic ammo i AK4 med ljuddämpare då man riskerar att skjuta sönder dämparen totalt " ( Och nej jag har inte gjort det)

[Angående Subsonic ammo så finns det till det flesta standard kalibrar. ]

Jodå, visst finns det am som är subsonic till de flesta kalibrar, eller så kan vilken händig handladdare som helst ordna det. Det finns dock andra problem med att radikalt ändra utgångshastighet och kulvikt, det gäller t ex att få en stabil projektil. Det går ju alltid att åstadkomma men det kan för en given kombination av utgångshastighet, kulvikt, kaliber osv krävas en annan räffelstigning än den pipan i det aktuella vapnet är tillverkad med. Det går ju så klart att tillverka nya pipor enligt den specen men det blir ju lite krångligt. Helt ljuddämpat (både mynningsknall, bogvågsknall och ljud från mekanismen) är svårt att uppnå i standardvapen i gevärskalibrar.

"Använd inte Subsonic ammo i AK4 med ljuddämpare då man riskerar att skjuta sönder dämparen totalt "

Hej!

Har du möjlighet att utveckla det resonemanget ytterligare?

Detta kan vara intressant läsning: http://www.quarterbore.com/300whisper/index.html

Vill gärna testa :D

Guest

Provade en AK4a på en kurs en gång som var utrustad med en finsk ljuddämpare och sub sonic ammo. Gick ganska bra(testade på 100m). Men framföringsfjädern var för stark för sub ammon så den kastade inte ut hylsan helt. Men tyst var den iaf.

Jag vet en som sköt ut delar av dämparen med Sakos Subsonic ammo( Finns att beställa i alla vapen affärer). Enligt expertisen så berode det på räffelstigningen som inte passade subsonic ammon och som gjorde kulan instabil varav den träffade delar av dämparen och tumlade. Jag vet dock andra som skjutit med samma kombination med bra resultat. Bättre att använda vanlig 7,62.

Jag vet en som sköt ut delar av dämparen med Sakos Subsonic ammo( Finns att beställa i alla vapen affärer). Enligt expertisen så berode det på räffelstigningen som inte passade subsonic ammon och som gjorde kulan instabil varav den träffade delar av dämparen och tumlade. Jag vet dock andra som skjutit med samma kombination med bra resultat. Bättre att använda vanlig 7,62.

Tack!

Låter rimligt, kollade på en Skorpion k-pist häromveckan med en ljuddämpare som hade en smula ojämn mynning, kanske för att kulorna vält? (eller så var det slarvigt i hop mekkat)

Om det är någon som undrar hur SR-47:an ser ut så titta här;

p0127053.jpg