Jump to content

Spränghandgranat M/45 Åskåd

Glock 17

Recommended Posts

Detta kanske är en dum fråga för den erfarne, men jag fick en gång i tiden en Spränghandgranat M/45 som någon hade hittat på en vind. Den hade en gul ring och en grön rand (färgen var väldigt sliten). På internet kunde jag konstatera att det var en shgr M/45 åskåd eller var det en skarp som tillhört en specifik trupp? Militären tog hur som helst hand om den och sprängde den. Vad är skillnade på en Shgr som är Gul märkt (skarp alltså) och en gul med åskådmärkning?

Skulle vara så trevligt att få veta detta.

Tack!

Detta kanske är en dum fråga för den erfarne, men jag fick en gång i tiden en Spränghandgranat M/45 som någon hade hittat på en vind. Den hade en gul ring och en grön rand (färgen var väldigt sliten). På internet kunde jag konstatera att det var en shgr M/45 åskåd eller var det en skarp som tillhört en specifik trupp? Militären tog hur som helst hand om den och sprängde den. Vad är skillnade på en Shgr som är Gul märkt (skarp alltså) och en gul med åskådmärkning?

Skulle vara så trevligt att få veta detta.

Tack!

hm intressant version, du tog bild på den. Handgranater och liknande brukar vara standard oavsett förband. sprängdes den av militären, var de antingen osäkra på om den var farlig eller säkra på att den var det.

Om jag nu skall gissa, så kan det vara en skarp granat utan innehåll som fått ett grönt färgband med texten åskåd. I så fall är det en "skarp" hgr som saknar skarp laddning men i övrigt ser ut som och fungerar som en skarp handgranat

Handgranaten hade en gul ring runt om och en grön märkning från mekanisken och ner. Kunde dock urskilja någon text på den gröna märkningen. Trodde det kanske var en åskåd efter att ha sett andra handgranater med likvärdig gul/grön märkning (åskåd). Militärerna som hämtade den sa att granaten kanske hade tillhört en speciell trupp. De var dock osäkra eftersom att det inte gick att se om det stod åskåd på den. Jag fick aldrig heller veta om den var skarp eller inte? Varför ha en vilseledande gul märkning likt andra shgr om det nu var en åskåd. Den hade iaf legat många år på en vind.

Jag vill minnas att jag sett annan (blind) materiel med gul rand och ÖVERTYDLIG text med ÅSKÅD (motsv.), kommer dock inte ihåg vilken. (Kan ha varit på muséum...)

Tanken med att ha en gul rand på åskåd-mtrl borde väl vara att åskådliggöra hur materielen ser ut (på riktigt) och med en gul rand på. Åskåd-mtrl är väl just materiel som används för att åskådliggöra och visa materielen i fråga, inte att användas under övning där det finns risk för förväxling.

Känns lite överambitiöst att destruera/spränga åskåd-materiel... Eller så kanske den pryder någon mäss eller något befälsrums bokhylla...

Edited by Rune Frunkh

Jag vill minnas att jag sett annan (blind) materiel med gul rand och ÖVERTYDLIG text med ÅSKÅD (motsv.), kommer dock inte ihåg vilken. (Kan ha varit på muséum...)

Tanken med att ha en gul rand på åskåd-mtrl borde väl vara att åskådliggöra hur materielen ser ut (på riktigt) och med en gul rand på. Åskåd-mtrl är väl just materiel som används för att åskådliggöra och visa materielen i fråga, inte att användas under övning där det finns risk för förväxling.

Känns lite överambitiöst att destruera/spränga åskåd-materiel... Eller så kanske den pryder någon mäss eller något befälsrums bokhylla...

hade jag hittat något som sådant hade jag åtminstone velat vara med när de spränger föremålet.