Jump to content

Klocka för tiden i FM


Rickyasd

Recommended Posts

Hej!

 

Jag ska rycka in i juli, och undrar vilken klocka jag bör köpa. Jag har kollat på lite olika, exempelvis G-shock, CWC, Seiko skx007 osv. Vad har ni för erfarenheter och rekommendationer? Vi pratar alltså om de lägre prisklasserna och inte Rolex-varianter.

 

 

Mvh

 

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag ska rycka in i juli, och undrar vilken klocka jag bör köpa. Jag har kollat på lite olika, exempelvis G-shock, CWC, Seiko skx007 osv. Vad har ni för erfarenheter och rekommendationer? Vi pratar alltså om de lägre prisklasserna och inte Rolex-varianter.

 

 

Mvh

 

de finns egentligen två skolor, den ena köper en billig klocka som de inte gråter blod om de behöver köpa en ny. Den andra köper en tålig klocka som de vet håller för tuffa tag.

 

Personligen köpte jag en klocka för tjugo år sedan, Den är tät till 20 atm och har rep fritt glas. tänk på att en ren urtavla som kan avläsas även om ljuset är svagt.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ifall man vill ha både en funktionell och tålig klocka så skulle jag rekommendera den här: http://stjarnurmakarna.se/klocka/casio-casio-mrw-s310h-1bvef-mrw-s310h-1bvef-135522

 

casio-mrw-s310h-1bvef_mrw-s310h-1bvef.pn

 

Självlysande siffror

10 ATM vattentäthet

Analog klocka mer användbar än en ren digital klocka

Edited by Apilas
Link to comment
Share on other sites

Vilken klocka som är bäst har alltid intresserat många. Här är 20 sidor tråd sedan 2002 i ämnet

http://forum.soldf.com/topic/40549-den-stora-traaden-om-bra-klockor-foer-militaer-verksamhet/

Yes, kikade där med, men med anledning av att tråden har 14 år på nacken tänkte jag kolla vilka nyare alternativ som blivit populära :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med en G-Shock DW9052-1B i 10 år nu. Den har exakt dom funktioner jag har behov utav: digital, knapp för belysning och tidtagning. Jag funderar på att eventuellt byta ut den mot en G-Shock GW7900B-1 då jag har märkt att klockan har en tendens att dra sig för mycket för min smak, samt att batteriet har en tendens att dö vid absolut fel tillfällen.

Link to comment
Share on other sites

Casio G-Shock.

Jag har en DW6900 som jag är mycket nöjd med då de håller betydligt bättre än vad priset antyder, plus att det går att få det mesta fixat i vilken uraffär som helst (reservdelar, batterier, armband). En av mina mera tveksamma meriter är att jag lyckats slå sönder en Casio Mudman under en stridsskjutning. Det var dock inga större svårigheter att acceptera att det inte täcktes av garantin :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Har kört G-Shock MudMan G-9000 sedan 2007. Bortsett från en episod där jag föll olyckligt mot en vass kant och fångade fallet med klockan, och lyckades knäcka displayen, så har den överlevt;

Värnplikt.

Högskolestudier.

Hundvalpar.

 

Väldigt trevlig klocka! :)

Link to comment
Share on other sites

Här i Finland brukar vi köra med Intti-Rolex: http://www.clasohlson.com/fi/Digitaalinen-rannekello/36-5572

 

Kostar inget, håller bra och inget extra lull lull. Och går den mot förmodan sönder så köper man bara en ny :P

 

Ser att i Clas_i_Sverige kostar den 79:90 och batteri SR54 kostar 29:90. Kostar 50:- mer att köpa

en ny klocka med batteri än att köpa ett löst batteri när det är dags för byte. Vattenskyddad 3 ATM

men bara "stänksäker"!? Får inte ihop det där med 3 ATM vattenskyddad, och inte vattentät, samt

"tål vattenstänk"?

 

Hur som helst till det priset behöver man inte gråta om den går sönder och vad det gäller det interna

så finns det ju garanti.

Link to comment
Share on other sites

Kör själv med en Casio G-shock G-7710

 

71CMki4F09L._UL1500_.jpg

När jag köpte den för 2,5 år sedan var det nästan halva priset på att köpa den utifrån. Men eftersom det är en "gammal" model så

har priserna här hemma sjunkit till nästan samma prisnivå. Kan rekommendera att jämför priser på Amazon och E-bay om man ska

köpa ett armbandsur för tusenlappen eller mer. Går att spara många kronor på detta.

Link to comment
Share on other sites

som jag tidigare skrev, jag har haft min klocka 20 år, utan att behöva byta annat än batterier, Köp en klocka du trivs med, har du inte enorm otur lär du inte ha sönder den under GMU. Personligen har jag inte ens repat den Med otaliga både militära och civila äventyr. synd att komma försent om klockan inte håller måttet.

Link to comment
Share on other sites

3atm skulle jag åtminstone bada med, 5/10 atm snorkla med och 20 atm apparatdyka med, men det är jag. Det där med vattentätheten är fan en djungel och man får höra så mycket om det, i samma andetag kan man fråga hur djupt en gopro med hus klarar.

 

Mitt inlägg i debatten är "köp en klocka som du kan belysa, det kommer vara bättre än självlysande grejer".

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för era inlägg! Jag har lagt en order på ebay på en Seiko SKX007. Motiveringen är att den ser tillräckligt bra ut för att kunna ha både i det militära och i det civila. Men låt inte tråden dö för det, det kommer garanternat till användning för andra! Kan även recensera klockan efter några månader in i GU.

 

Visst, kanske inte värt att slösa bort en bra klocka, men fick den för 1600kr jämfört med 4000 hos en urmakare. Kan alltid rekommendera att i alla fall jämföra med Ebay-priserna.

Borde kanske ha valt en klocka som man kan belysa vid närmare eftertanke, men får se hur denna presterar, sägs ändå vara mer än tillräcklig! :)

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som har stora problem med gummiarmband på klockar? Haft samma G-shock klocka i 4 år nu, håller för allt och extremt pålitlig. Det ända jag kan klaga på är att armbanden går av efter ca 1 1/2 år användning, och de är inte billiga och byta, ca 500sek brukar det gå på.

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som har stora problem med gummiarmband på klockar? Haft samma G-shock klocka i 4 år nu, håller för allt och extremt pålitlig. Det ända jag kan klaga på är att armbanden går av efter ca 1 1/2 år användning, och de är inte billiga och byta, ca 500sek brukar det gå på.

Du har inte tänkt på att ha NATO-band då? Gummiband borde förövrigt absolut hålla längre än så!

Link to comment
Share on other sites

Har en skx007 som beater och det är en extremt prisvärd instegs automatdykare. Jag använder den dock inte i tjänsten utan då åker en quartz på. Vibrationer från skytte och automatare är inte helt klockrent..

Jag tror du kommer klara dig fint om du redan köpt men om du inte handlat än så skulle jag köpa en quartz av något slag om det är tjänst i förstahand du skall ha den till.

 

Ett annat alt om du redan köpt är att köpa en billig quartzare så har du en klocka för fritid och en för tjänst så sitter du snart där med en satans klocksamling som en annan :P

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag ska rycka in i juli, och undrar vilken klocka jag bör köpa. Jag har kollat på lite olika, exempelvis G-shock, CWC, Seiko skx007 osv. Vad har ni för erfarenheter och rekommendationer? Vi pratar alltså om de lägre prisklasserna och inte Rolex-varianter.

 

 

Mvh

 

 

Har alltid haft Casio, aldrig nagra problem. Haft andra klockor men de har pajat.

Casio funkar. Har en SGW-100 med inbyggd compass och den ar utmarkt och tjanat sitt syfte val. Kostade 800 kr nar jag kopte den. Sa bra och lagom pris.

 

Trycker pa en knapp sa lyser urtavlan upp. Sa inget som ar sjalvlysande som man maste ha armband som doljer urtavlan. Ar plastband/gummi eller vad det kallas for som jag fatt byta en gang for bara nagra manader sedan, men da har jag haft klockan sakert 5 ar.

 

Rekommenderar Casio tveklost.

Edited by Gulo-Gulo
Link to comment
Share on other sites

 

Hej!

 

Jag ska rycka in i juli, och undrar vilken klocka jag bör köpa. Jag har kollat på lite olika, exempelvis G-shock, CWC, Seiko skx007 osv. Vad har ni för erfarenheter och rekommendationer? Vi pratar alltså om de lägre prisklasserna och inte Rolex-varianter.

 

 

Mvh

 

 

Har alltid haft Casio, aldrig nagra problem. Haft andra klockor men de har pajat.

Casio funkar. Har en SGW-100 med inbyggd compass och den ar utmarkt och tjanat sitt syfte val. Kostade 800 kr nar jag kopte den. Sa bra och lagom pris.

 

Trycker pa en knapp sa lyser urtavlan upp. Sa inget som ar sjalvlysande som man maste ha armband som doljer urtavlan. Ar plastband/gummi eller vad det kallas for som jag fatt byta en gang for bara nagra manader sedan, men da har jag haft klockan sakert 5 ar.

 

Rekommenderar Casio tveklost.

 

Men hur bra fungerar kompassen verkligen? Känns mer som en ungefärligt visare? Annars ser den bra ut för det priset framförallt! Tack för tipset, som klockintresserad lär fler klockor köpas in 0:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Köpte en Casio G-shock GD-100-1BER till inrycket i höstas, efter att ha spanat runt på internätet efter lagom klockor. 

Den har fungerat ypperligt, från -30°C till svinvarmt just nu och i alla renlighetslägen som kan tänkas.

 

Den kostade ca 800-900 kronor och har väl de grundläggande funktionerna som behövs: tidvisning (väldigt användbart!) med möjlighet att ställa in 5 olika tidszoner, timer, larm och tidtagarur. 

 

Utseendemässigt tyckte jag att den var lagom (o)flashig; svart armband, svart bakgrund med "vita" digitala siffror/bokstäver. Möjlighet att lysa upp uret finns också, när ljusdisciplinen är påkopplad och möjligheten att använda ficklampa 3 är begränsad - också användbart om man vill använda den som en diskret och väldigt svag ljuskälla.

Tips, om man vill ha en G-shock, verkar vara att skippa analoga visare - belysningen har varit halvkass på de flesta jag sett hos andra i plutonen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Då du kan stänga av Bluetooth är det troligen lugnt men jag skulle rekommendera kolla upp casio GA 700 eller liknade. Jag gillar klockor med visare då dessa går att se i riktigt dåligt ljus tillskillnad från en ren digital display.

En väldigt bra slit och släng klocka är Timex Allied (ca 500kr) den har bra armband och funktion att belysa urtavlan, bara ren och basic utan krafs:) 

Mina små tankar:)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...