Johe Posted February 19, 2016 Report Share Posted February 19, 2016 Jag har blivigt antagen som Sjukvårdssoldat (GB) med inryck 25/07 på P4 Borensberg/Kvarn. Jag undrar över några grejer som jag inte kunnat hitta nån info kring och hoppas någon underbar människa här kan ge mig svar. Finns det någon civil merit att få med denna utbildning? typ kunna arbeta på sjukhus, ambulans etc, inte som sjuksköterska självklart, men någon enklare befattning, då trotsallt kommer få några hsp Vad gör man efter färdig utbildning? FM har en väldigt simpel beskrivning på vad man faktiskt gör och hadde hoppats på "riktig info". Hur går det till idag på gmu, ser att nästan alla som kommer göra gmu 2016 blir GB, väljer de ut de som faktiskt blir gruppbefäl baserat på hur din utbildning går eller får vi alla samma rank efter utbildningen är klar? Är det någon här som har flyttats ifrån deltid till heltid, kan man enkelt flytta förband efter ubildning etc? Ledsen ifall jag skriver detta på fel forum Tack på förhand <3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx Lynx Posted March 14, 2016 Report Share Posted March 14, 2016 Verkar osannolikt att så många som ska göra GU Ny skulle placeras in som GB (OR4-5).Osäker på om det kommer bli några högskolepoäng, då sjukvårdarutbildningen kommer bedrivas på motsvarande undersköterskenivå/gymnasienivå i framtiden för att hinna med. Men möjligen hinner man inte med det första året, och då kan du glädjas åt ASF1 med 15 hp enligt tidigare koncept. Men det civila meritvärdet i det är högst begränsat. Sjukvårdare kommer väl generellt placeras på förbandsplats eller i sjukvårdsvagnar. Då som förare och hantlangare till legitimerad personal som sjuksköterskor och läkare. Hoppas inte jag är ute och cyklar helt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted April 2, 2016 Report Share Posted April 2, 2016 Lynx beskrivning stämmer mkt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts