Jump to content
Sign in to follow this  
Luke Lampard Runeberg

Tinnitus?

Recommended Posts

Hej, jag är 15 år och ska göra GMU när jag fyller 18. Min allra högsta dröm är att bli en soldat och ligga i armén, förhoppningsvis komma in i SOG. Men det finns en sak jag oroar mig över och det är min hörsel. Jag oroar mig lätt över saker och blir jämt orolig att något ska hindra mig för att komma in i militären.

För ett år sedan gjorde jag ett hörseltest hos läkaren för att jag har ett pip i örat. Men när jag gjorde detta testet visade det sig att jag inte hade tinnitus?? Är det möjligt att inbilla sig tinnitus? har haft det i kanske 5 år.. Huvudsaken är att läkaren sa att jag hade normal hörsel och inte bör oroa mig för att det kommer vara ett hinder i framtiden. Bör jag lita på det? För jag klarar alla tester på internet också.

hade 8-/

Om du har tinnitus eller inte kan bara du själv avgöra. Googla noggrant så kan du avgöra om ditt öronpip är tinnitus eller inte.

Om tinnitus skulle hindra dig att göra militärtjänstgöring vet jag inte.

Att gömma problem för läkaren är fan inte bara dumt utan kan också vara rent livsfarligt för dig själv och dom omkring dig.

Är man inte vuxen nog att vara ärlig om dom problem man möjligen har så har man inte att göra med vapen i hand.

Om läkare, tester och framför allt din egen upplevelse är att du hör lika bra som omgivningen, sluta oroa dig.

Är du av den där typen som går omkring och oroar dig hela tiden - då är du förmodligen, hur som helst, inget SOG-ämne... Men det finns ju ändå många andra intressanta arbetsuppgifter inom försvarsmakten.

Att du upplever ett pip, en ton i örat, OCH? Du torde inte vara ensam om detta. Se det istället som en varning och tänk på vad du utsätter dina hörselorgan för. Typ ljudvolym i hörlurar vid musiklyssnande/dataspelande, använda proppar vid konsertbesök etc. Du har många år kvar tills det är dags att söka in till GMU. Se till att vårda din hörsel, träna din kropp och fysik, så torde arme-dörren stå öppen när det är dags, om du då fortfarande är intresserad...

Stressa ej, var glad

Här i livet får du mycket trubbel

om du stressar blir ditt trubbel dubbelt

Stressa ej, var glad