Jump to content

Nato-släpspännen och medaljmontering


KptKiesel

Recommended Posts

Jag undrade om det finns någon seriös medaljmonterare som kan montera medaljer och släpspännen enligt Nato-standard? Jag känner till yx-prylar, men han är så enormt upptagen (pga att han är väldigt skicklig, han använt mig av honom tidigare). Har sett andra som gör det för en hundring styck, vilket är rimligt men de kan inte montera det Nato, utan kör en variant där de syr, och det innebär ju att det inte går så enkelt att byta ut sina medaljer om man skulle få nya.

 

Har ju även några föreningsmedaljer som skall användas civilt, men vill ju ändå att de ska se snygga ut i det sammanhanget. Finns trådar om det sen tidigare, men de är från typ 2003 och inte så aktuella längre.

Link to comment
Share on other sites

Nato-standard på medaljer och släpspänne? Det finns olika varianter inom Nato, där några länder ofta kör smalare medaljband än vad vi gör i Sverige.

Medaljer och miniatyrmedaljer ska sitta omlott om man ska bära fler än fyra original eller åtta (?) miniatyrer. Då är det högst lämpligt att dessa sys för att montaget ska bli bra. Om du har färre medaljer och inte behöver ha dem omlott så kan du säkert lösa det själv med montageskena från Yxprylar.

Link to comment
Share on other sites

Nato-standard på medaljer och släpspänne? Det finns olika varianter inom Nato, där några länder ofta kör smalare medaljband än vad vi gör i Sverige.

 

Medaljer och miniatyrmedaljer ska sitta omlott om man ska bära fler än fyra original eller åtta (?) miniatyrer. Då är det högst lämpligt att dessa sys för att montaget ska bli bra. Om du har färre medaljer och inte behöver ha dem omlott så kan du säkert lösa det själv med montageskena från Yxprylar.

 

Precis som du säger så finns olika varianter inom Nato, jag menade givetvis de svenska måtten. Anledningen till varför jag skrev Nato är för att många medaljer fortfarande delas ut med släpspännen med det gamla systemet, med en nål på baksidan, och den varianten vill jag inte ha på mina släpspännen.

 

Tvivlar på att jag skulle få till ett montage på egen hand snyggt, måste jag säga tyvärr. Betalar hellre för att få det snyggt, för min egen skull men även för förbanden/föreningarna jag fått dem av, man vill ju visa respekt.

Link to comment
Share on other sites

Om det bara är släpspännen du ska ordna så är det busenkelt med monteringsskena med motsvarande hållare och bricka till släpspännet. Till och med jag har lyckats med det. Medaljer och miniatyrer är dock värre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...