Jump to content

Bästa väg att gå inom utbildning?

Recommended Posts

Hej! Jag är 17 år och har tränat med fokus på att gå med i FM så snart jag slutar gymnasiet. Jag har alltid velat bli Kustjägare ända sedan jag gick i 9an i grundskolan, och bestämde mig för att gå GU med inriktning Röjdykare och sedan jobba som det innan jag ansöker till KJ. Är detta bättre än att gå GU till Jägare? Jag har förstått att jägartjänst och KJ tjänst är mycket olika och röjdykartjänsten är såklart ett helt annorlunda företag. Vad tycker ni är det bästa sättet att gå om man till slut vill jobba som KJ?

MVH

Måns

Det finns röjdykare på Ing 2 i Eksjö, som har en tjänst som är kvalificerad, omväxlande

och stimulerande. De har fått så mycket olika utbildning och sådana mängder ny och

dyr utrustning att de faktiskt gått och bett om mindre av båda! De här dykarna kan

användas till massor med olika uppgifter, allt ifrån anläggningsarbeten under vatten

till spaning. Jag tror att det här är en tjänst som du inte skulle tröttna på.

Det allra bästa är om du kontaktar Ing 2 (eller alla de förband du är intresserad av)

och pratar med dom direkt och försöker ta reda på vad dom har för uppgfter idag.

Var du hamnar kommer att påverka vad du gör under många år framöver, så mitt

förslag är att du försöker få komma på studiebesök och träffa soldaterna. Det är

först då du kan få en riktig bild av vad dom gör och hur dom trivs inom FM.

De kronor som resan dit kostar kanske blir din bästa investering någonsin...

Ing 2:s röjdykare är bland de trevligaste och mest utbildade soldater vi har och

det törs jag sätta en kall öl på. :happy:

Kanske inte något bra svar på din fråga, men iaf lite info att ta hänsyn till....

• BlåGul -1

Om du vill bli KJ så skulle jag rekommendera att söka direkt till Amf1.

Röjdyk är på många sätt (inte alla) en mer kvalificerad tjänst än KJ (om du inte ska bli A-dyk) så det blir lite bakvänt att gå den vägen. Då pratar jag om Flottans röjdyk. Jag hade inte faktiskt inte koll på att Ing 2 har röjdyk. Tidigare hade de Farb-dyk, med lite annan profil.

Hej Måns,

Ett förtydligande:

Ing2 har inte röjdykare, Ing2 har fältarbetsdykare som rekar och arbetar under vattnet med byggnation/reparation osv. och de har amröjpersonal (EOD) som röjer konventionell- (ex. minor, granater) och improviserad ammunition (IED:er) men inga röjdykare.

Röjdyk ligger under 4.sjöstrid och huserar i Skredsvik. De röjdykare som finns i Eksjö är antingen elever eller lärare på SWEDEC.

Edited by HookAndLine

Det finns röjdykare på Ing 2 i Eksjö, som har en tjänst som är kvalificerad, omväxlande

och stimulerande. De har fått så mycket olika utbildning och sådana mängder ny och

dyr utrustning att de faktiskt gått och bett om mindre av båda! De här dykarna kan

användas till massor med olika uppgifter, allt ifrån anläggningsarbeten under vatten

till spaning. Jag tror att det här är en tjänst som du inte skulle tröttna på.

Det allra bästa är om du kontaktar Ing 2 (eller alla de förband du är intresserad av)

och pratar med dom direkt och försöker ta reda på vad dom har för uppgfter idag.

Var du hamnar kommer att påverka vad du gör under många år framöver, så mitt

förslag är att du försöker få komma på studiebesök och träffa soldaterna. Det är

först då du kan få en riktig bild av vad dom gör och hur dom trivs inom FM.

De kronor som resan dit kostar kanske blir din bästa investering någonsin...

Ing 2:s röjdykare är bland de trevligaste och mest utbildade soldater vi har och

det törs jag sätta en kall öl på. :happy:

Kanske inte något bra svar på din fråga, men iaf lite info att ta hänsyn till....

Tack för svaret! :) . Jag uppskattar det och hade faktiskt inte kommit på tanken att gå och nå ut till dem personligen. Jag har blivit informerad om att Röjdykarna

tillhåller i Skredsvik så det kanske blir en tripp upp dit på påsklovet! :)

MVH

Måns

Edited by Frukten

Om du vill bli KJ så skulle jag rekommendera att söka direkt till Amf1.

Röjdyk är på många sätt (inte alla) en mer kvalificerad tjänst än KJ (om du inte ska bli A-dyk) så det blir lite bakvänt att gå den vägen. Då pratar jag om Flottans röjdyk. Jag hade inte faktiskt inte koll på att Ing 2 har röjdyk. Tidigare hade de Farb-dyk, med lite annan profil.

Tack så mycket för svaret. Jag hade faktiskt ingen aning om att Röjdyk var en mer kvalificerad tjänst, det var förvånande! Jag har tränat och fortsätter träna hårt

för att nå dit och klara uttagningstestet och utbildningen. Då ska jag nog hålla mig till det jobbet om jag inte i framtiden får en lust att söka vidare till någonting annat. Dock så har jag en fråga.

Jag har tittat på SWEDEC filmen tillgänglig på FM's youtube-kanal och jag har pratat med ett av mina befäl på Försvar Ungdom i Lund, men jag har inte kunnat förstå om det är så

att Röjdykarna går en EOD-utbildning i Eksjö under deras utbildningstid? Vad jag har fått för mig så är det så att själva utbildningstiden är 11-13 månader lång (inkl. GMU) så det verkar

lite packat att få in en EOD utbildning inuti den också. Vad jag har läst på Röjdykar-chatten på FM's hemsida så liknar Röjdykar utbildningen den Amerikanska UDT utbildningen som sedan blev

SEAL.

Tack för det vänliga svaret! :)

MVH

Måns

Hej Måns,

Ett förtydligande:

Ing2 har inte röjdykare, Ing2 har fältarbetsdykare som rekar och arbetar under vattnet med byggnation/reparation osv. och de har amröjpersonal (EOD) som röjer konventionell- (ex. minor, granater) och improviserad ammunition (IED:er) men inga röjdykare.

Röjdyk ligger under 4.sjöstrid och huserar i Skredsvik. De röjdykare som finns i Eksjö är antingen elever eller lärare på SWEDEC.

Tack för förtydligadet, jag är inte så bra på vart alla dessa olika förband huseras :) . Om jag får fråga, vad är skillnaden på vanlig EOD personal och Röjdykare? Från vad jag

har lyckats ta reda på så opererar Röjdykarna ungefär lika mycket på land som de gör i hav, särskilt när de är ute på utlandstjänst i t.ex. Afghanistan.

Tack för svaret!

MVH

Måns

• BlåGul -1

Om du vill ha något som är ruggigt hårt och inkluderar dykning (som din Seal-referens ger intryck av) så ska du satsa på KJ för att sen bli attackdykare inom Amfibiekåren. A-dyk har främst underrättelseuppgifter i marin miljö. För att få bli a-dyk måste du FÖRST vara anställd som kustjägare.
Du gör först GMU sen grundutbildning Amfibie, sen grundkurs Kustjägare och sen A-dyk. För både KJ och A-dyk är det särskilda tester.

Amf 1 huserar på Berga i Haninge kommun söder om Stockholm.

Röjdyk har mycket hårda krav men tjänsten i sig är av annan karaktär. Deras primära uppgift är att säkra sjön för våra fartyg med fokus på minröjning i det våta. Med "kvalificerad" avsåg jag tjänstens komplexitet, inte hur mycket de måste bära. Att oskadliggöra en mina i mörkt och kallt hav är ingen barnlek.

"Vanlig" EOD-personal tillhör armén och opererar på land. Röjdyk har dock fått avlasta arméns amm-/minröjare i internationell tjänst då uppgifterna har varit större än vad Ing2/Swedec mäktat med personalmässigt. Arméns EOD har ruggigt hård belastning med tätare utlandstjänster än någon annan.
Att ta hand om IEDD:er och annat i ökenvärmen är kärvt.

Måns,

Exakt hur röjdykarnas utbildning ser ut har jag inte koll på så jag väljer att inte gissa, mitt förslag är att om du är intresserad så ring ner till skredsvik och deras rekryteringspersonal. Jag tjänstgör vid Ing2:s EOD-pluton, så jag kan lättare svara på frågor som rör det.

Precis som Krook skriver så är Röjdyks primära uppgift att ta hand om saker i vattnet, de har dock ett par fåtal individer som är inriktade på "landliggande" ammunition och det är dessa primärt som tillsammans oss på Ing2 och SkyddC som löser amröj utomlands.

Har du flera frågor ang. EOD så ska jag försöka svara så gott jag kan. I annat så håller jag med krook. Är det en tjänst som motsvarar SEAL:s du är ute efter så är amf1 och A-dyk som du ska söka dig mot.

Däremot, vill du få Michael Bay:s filmexplosioner att framstå som ett skolprojekt i nian, ha rättigheten att såga filmen "Hurt locker" och bära upp en mustasch så ska du söka EOD. Röjdyk eller Armén.

Edited by HookAndLine

Måns,

Exakt hur röjdykarnas utbildning ser ut har jag inte koll på så jag väljer att inte gissa, mitt förslag är att om du är intresserad så ring ner till skredsvik och deras rekryteringspersonal. Jag tjänstgör vid Ing2:s EOD-pluton, så jag kan lättare svara på frågor som rör det.

Precis som Krook skriver så är Röjdyks primära uppgift att ta hand om saker i vattnet, de har dock ett par fåtal individer som är inriktade på "landliggande" ammunition och det är dessa primärt som tillsammans oss på Ing2 och SkyddC som löser amröj utomlands.

Har du flera frågor ang. EOD så ska jag försöka svara så gott jag kan. I annat så håller jag med krook. Är det en tjänst som motsvarar SEAL:s du är ute efter så är amf1 och A-dyk som du ska söka dig mot.

Däremot, vill du få Michael Bay:s filmexplosioner att framstå som ett skolprojekt i nian, ha rättigheten att såga filmen "Hurt locker" och bära upp en mustasch så ska du söka EOD. Röjdyk eller Armén.

Tack för svaret! Häftigt att prata med en riktig EOD soldat. Om jag får fråga, hur upplever du jobbet? Blir du rädd av att vara nära en mina? Man måste ju få en väldig kick när man är nära

någonting som kan göra så stor skada. Tack för svaret! :)

MVH

Måns

Om du vill ha något som är ruggigt hårt och inkluderar dykning (som din Seal-referens ger intryck av) så ska du satsa på KJ för att sen bli attackdykare inom Amfibiekåren. A-dyk har främst underrättelseuppgifter i marin miljö. För att få bli a-dyk måste du FÖRST vara anställd som kustjägare.

Du gör först GMU sen grundutbildning Amfibie, sen grundkurs Kustjägare och sen A-dyk. För både KJ och A-dyk är det särskilda tester.

Amf 1 huserar på Berga i Haninge kommun söder om Stockholm.

Röjdyk har mycket hårda krav men tjänsten i sig är av annan karaktär. Deras primära uppgift är att säkra sjön för våra fartyg med fokus på minröjning i det våta. Med "kvalificerad" avsåg jag tjänstens komplexitet, inte hur mycket de måste bära. Att oskadliggöra en mina i mörkt och kallt hav är ingen barnlek.

"Vanlig" EOD-personal tillhör armén och opererar på land. Röjdyk har dock fått avlasta arméns amm-/minröjare i internationell tjänst då uppgifterna har varit större än vad Ing2/Swedec mäktat med personalmässigt. Arméns EOD har ruggigt hård belastning med tätare utlandstjänster än någon annan.

Att ta hand om IEDD:er och annat i ökenvärmen är kärvt.

Tack för svaret! Jag förstod inte riktigt vad du menade med kvalificerad men nu förstår jag :) . Det måste ju faktiskt vara tufft att hantera så farliga föremål, speciellt under stress och kanske i mörker i iskallt vatten!

Som du säger så har jag varit lite av ett "SEAL Fan" och har tittat på i princip allt material det går att hitta kring dem, men jag har också fått en väldigt positiv bild av Röjdyk, och båda två verkar som någonting

som verkligen passar mig. Jag fortsätter i vilket fall att träna hårt och när tiden är inne för GU ansökning så blir det ett val :) . Tack för informationen om vilken GU man ska gå, jag har inte riktigt greppat systemet än. Jag har

dock hört om dessa särskilda antagningstester (SANS?) och bl.a. sett ett youtube-klipp om Röjdykar testerna (tillgängligt på FM's youtube-kanal.). Det är utifrån dessa testerna (som finns länkade i en PDF på FM's hemsida) som jag

har lagt upp mitt vattenfyspass :) , och jag är helt säker på att jag ska klara vilken prövning som jag än hamnar inför.

En annan fråga har jag, då du verkar som en väldigt kunnig person inom det militära, som gäller GU'n. Vad jag har förstått så är det möjligt att mönsta när man är 18, även om man inte kan ta anställning och

genomföra GU'n förräns man har tagit studenten. Är det då möjligt att mönstra (enbart för att få en inblick i hur processen ser ut och testa sina färdigheter) året jag fyller 18 och sedan, om jag inte är nöjd med resultatet,

ommönstra efter att jag har tagit studenten?

MVH

Måns

• BlåGul -1

Utan att vara 100% säker så tror jag att det blir svårt att få möjlighet att mönstra om, när du väl har gjort en mönstring.

Vill du att det ska suga ofantligt så ska du satsa på A-dyk. Då ska du först klara GU Amf, GK KJ och till sist A-dykutb.

Är dykningen det primära så ska du välja Röjdyk, tycker jag. Fortfarande krävande men lite mer drägligt.

Utan att vara 100% säker så tror jag att det blir svårt att få möjlighet att mönstra om, när du väl har gjort en mönstring.

Vill du att det ska suga ofantligt så ska du satsa på A-dyk. Då ska du först klara GU Amf, GK KJ och till sist A-dykutb.

Är dykningen det primära så ska du välja Röjdyk, tycker jag. Fortfarande krävande men lite mer drägligt.

Tack för svaret. Det blir att välja när tiden är kommen :)