Jump to content

Hjälp med input till 2 böcker

Vetgiriga67

Recommended Posts

Hej alla här inne

Mitt namn är Marlene och jag behöver er hjälp

Jag skriver 2 böcker som hör ihop och den sista är snart färdigskriven men behöver verkligen input från några personer som kan det här med kläder,utrustning och vapen.

Jag behöver hjälp med utrustning och kläder till uppdrag i öken och till ett uppdrag i en stad.

Böckerna handlar om bland annat 2 F.d soldater som åker på uppdrag från annan uppdragsgivare.

En del av uppdragen görs på natten så det skulle vara toppen om ni kan ge mig tips på modern utrustning som gör att du ser i mörker.

Bilder och exakt namn på te.x vapen skulle vara perfekt att få. Det är lättare att beskriva föremålen i boken om jag har en bild att titta på.

Vad skulle ni använda för kläder ,utrustning och vapen om ni själva fick bestämma?

Det ska naturligtvis var realistiskt och ingen RAMBO stil.

Naturligtvis så får ni stå med som källa i boken om ni vill.

Tacksam för all input jag kan få.

Maila gärna era svar till mig också

[email protected]

Mvh Marlene P Hansen

"Det beror på" är det första jag tänker på. Jag skulle vilja säga att valet av utrustning beror på främst tre saker:

1. Vad är uppgiften?

- Spaning, sabotage, mord (kanske dina huvudpersoner är skurkar?) ställer väldigt olika krav.

2. Vad har personerna för förkunskaper?

Man väljer vapen och utrustning som man kan hantera.

3. Vad finns tillgängligt?

Vad har de för kontakter eller möjligheter att få tag på det som önskas? En AK-47 är nog lättare att få tag på i godtyckligt ökenland än en FN SCAR.

Mitt förslag är att du bildgooglar lite eller hänvisar till bok- eller filmscener för att göra din vision lite tydligare.

Jag skulle nog vända på ovanstående lista.

Vilken typ av utrustning de har tillgång till bestäms i stort av vilken typ av uppdragsgivare de har och vilka resurser de i sin tur har.

Allt från statligt stöd i form av de senaste hightech-bössorna till bondens marknad i Darra Adam Khel där vapenindustri är en hemslöjd.

Pratar vi om legosoldater, en säkerhetsfirma typ Blackwater eller vad den kan tänkas heta idag eller är det två ex-soldater på egen hand under uppdrag från en privatperson.

Beskriv dina scenarion lite kortfattat så får du fler åsikter om utrustning än du önskar ;)

• Super Administrators

Håller med tidigare inlägg.

Utrustningen väljs till stor del på vad man kan tänkas få tag på, och där spelar uppdragsgivaren (myndighet, PMC, kriminella, privatperson, etc) stor roll.

Vad som anses ändamålsenlig, prestanda och hanterbarhet,. Om det är ett hemligt uppdrag så är det även av vikt vad för spår det kan lämna om man tappar, överger eller blir tillfångatagen.

Beskriv scenariot och personernas bakgrund, uppdrag, uppdragsgivare, terräng/miljö så blir svaren mer exakta.

Hej Tack för svar!

Svar på fråga 1 Mord

Svar på fråga 2 En av dom är fd SAS soldat och en är fd polis

Svar på fråga 3 allt som behövs finns tillgängligt

Vi pratar om personer som mördar för pengar men de är inga skurkar

Mörda för pengar men inte skurkar, låter lite som en paradox. Lite mer detaljerade svar hade varit bra. Sen hade jag nog valt en mindre känt förband, F.d. SAS känns lite klyschigt. en fråga jag ställer mig är varför skall personen/personerna tas av daga, hur är ser området personen rör sig i ut.

Vilket land sker det i? VIilket land kommer de ifrån? Hur ska mordet gå till?

Ju mer jag tänker på saken så känns en IED som det självklara valet. Lättare att skylla på andra. Inte samma risk som ett "eldöverfall". Möjligheten att skylla på terroristgrupper finns. Speciellt om målet har en hotbild mot sig.

I öknen, sprängladdning (IED) eller prickskytte om de inte kan nå den plats där målet kommer befinna sig. Uppdraget i staden kan också lösas med IED men med risk för oskyldiga. Eftersom dina karaktärer inte är skurkar så gäller väl prickskytte om de vet var målet är vid en viss tid, kanske pistol om de kan komma nära eller kniv om det måste göras tyst.

Tipset från mig sedan är att inte gå för djupt på de tekniska detaljerna i utrustningen om det inte spelar roll för handlingen. Om du undrar över någon viss detalj, t.ex. maximalt skjutavstånd eller lämplig mängd sprängmedel så finns det många här på forumet som gärna bistår.

Mord men inte skurkar...

Vi behöver nog veta mer om uppgiften, tex. vad är konsekvenserna för operatörena (låter bättre än mördarna) om de misslyckas?

Vad är motivationen?
Får de hjälp att komma undan eller skall de ta sig ur området själva?
Finns det backup?

Om vi utgår från att de verkar på egen hand utan förstärkning och utan att vara erkända av uppdragsgivaren och utan att bli röjda så är en IED ett utmärkt förslag.
Om de skall idka prickskytte kan de använda antingen egeninskaffade vapen, allt från ett Dragunov till en gammal Enfield SMLE från första världsäventyret skulle fungera utmärkt, eller få ett CIA-donerat Barret M82A1 eller Accuracy International L96A1 AW utan serienummer med sig från uppdragsgivaren. De sistnämnda kan du nog få gott om info om här då de finns i FM:s arsenal.

Är mordet avsett som en varning eller ett meddelande till någon?

Skall de slå ut en nyckelperson som ett led i något större eller är det kort och gott ett mord för någon form av personlig vinning? Hämnd?

Jag tror att tillvägagångssättet mer bestäms av hur du vill gestalta mordet i handlingen än hur man bäst tar någon av daga professionellt i öknen.

Om du vill gestalta dina operatörer som riktiga råskinn använder vi en tankbil med AMFO och spränger ett helt kvarter, skall de vara proffs så får du skriva hur de uppsöker någon miljö som liknar platsen P och provskjuter på det korrekta avståndet och mäter hur vindarna fluktuerar över tiden. Typ Schakalen av Frederick Forsyth.

Fundera ut vad den litterära motivet med mordet är.

Edited by S63

Sen säger valet av fordon och utrustning en del om personen. De går att använda en Toyota Land cuirser, tillverkad någon gång på mitten eller slutet av 90 talet eller en MRAP och allt där i mellan. I fredstid bör de viktigaste vara att vare sig fordon eller kläder sticker ut från mängden.

• BlåGul -1

Jag skulle säga att pistol är ett troligt verktyg. Det är alldeles för bökigt att släpa runt ett långpipigt vapen för den typen av uppdrag.

I övrigt: mobiltelefoner med betalkort, kläder som omgivningen, hyrbil, mm.

Jag skulle säga att pistol är ett troligt verktyg. Det är alldeles för bökigt att släpa runt ett långpipigt vapen för den typen av uppdrag.

I övrigt: mobiltelefoner med betalkort, kläder som omgivningen, hyrbil, mm.

Precis. Tänk er Jason Bourne. Ju mer man smälter in desto bättre.

Annars så ser jag "det ser ut som mord..." som en bra flyktväg, typ "drogjunkie rånar och skjuter en". Funkade ju på Palme. ;)

Hej igen

Öknen är i Irak 3 är Engelsmän och en svensk det är 4 st i allt.

I öken så släpps de ner med helikopter och får ta sig till målen själva till fots. Jag har fått kontakt med en Fd Engelsk soldat som har givit mig mycket bra feedback och jag är mycket tacksam för er input. Jag ska skriva ihop lite om karaktärerna så ni får än bättre bild av dem. Det tar en stund att göra det så ha tålamod. Tack för alla svar Mvh Marlene