Jump to content

Pjäsplutonsbefäl på P18

Recommended Posts

Japp, jag var uttagen till detta på P4

Din uppgift kommer att vara att leda bataljonsartelleriet, detta gör du från en pjäsgrupp bestående av 3 st 120 mm Granatkastare. Granatkastare är ca 2 m hög och skjuter iväg ca 40 cm långa projektiler. Det man skjuter är både lys och vanliga spränggranater Smällen är så kraftig att det krävs dubbla hörselskydd. Du kommer även träffa en polare till som har exakt samma tjänst. En av er kommer att sitta inne i något som kallas B-platsen och ta emot alla eldorder. Den andra kommer gå runt bland pjäserna och vara säkerhetsansvarig. Det kommer vara du som ger order om när salvorna skall skjutas osv. Plutonens uppgift är att hjälpa den framryckande bataljonen med så mycket bly ni kan. Under anfallets inledande minuter hände det att vi fick order om att skyffla så mycket vi orkade...  Kort sagt: Grattis till en jäkligt rolig tjänst! Du har allt det roliga med ytterst lite tråkigt!!

Du kommer även få de "vanliga" KB sysslorna som innebär att vara länken mellan befälen o plutonen.

Hör gärna av dig till mig om du vill ha mer info!!

(Ps. du kommer antagligen inte bli Vc för en 90 då detta var en specialgrej för P4 just det året jag låg inne)

Aaah. Jag skulle varit granatkastargruppchef på A3, fick den tjänsten vid mönstringen och var helnöjd. Givetvis slaktar politikerna försvaret innan man hinner rycka in. Kommer iaf ihåg att mönstringsförrättaren (han som skriver in en) sa att man bör helst vara kraftigt byggd som grk:are. Det är tidvis tungt att putta omkring grk:n i skogen, bära ammo o.s.v.

grkstrix_1.gif

Granatkastare m/41D

Tillverkare: http://www.patria.fi/users/77/314.cfm (Tampella)

Antal i FM: 330 st. före försvarsslakten 2000

Bemanning:  7 man  

Vikt Komplett system inkl dragkärra:  625 kg  

Vikt, grupperad pjäs i eldställning:  285 kg  

Kaliber:  120 mm  

Eldhastighet:  10 sk/min  

Grupperingstid:  ca 2 min  

Ammunition:  Sprängvinggranat, max 6 km. Rökvinggranat, max 6 km, Lysvinggranat, max 6 km, Pansarvinggranat m/94, 7 km.  

Pansarsprängvinggranat m/94 Strix

Kaliber:  120 mm  

Längd:  0,84 m  

Vikt  18,2  

Räckvidd  >7km