Jump to content

Ur tunna utan skärm

Haegg

Recommended Posts

Jag råkade komma in i ett tv-program som heter Miss Norrland 1957. I denna dramadokumentär fanns en scen där man fick se en flygvapenpilot som åkte omkring i folkparkerna och berättade om hur han var tvungen att skjuta ut sig ur sin Tunna men att skärmen inte vecklades ut. Han föll 1000 meter men landade i en höstack och klarade sig. Ena foten blev han dock av med.

Denna historia låter svagt bekant. Är det någon som vet om det är en sann historia eller en skröna och om den är sann vart kan man läsa den?

Stämmer nog. Här är en annan historia (eller förmodligen samma), ett landningshaveri.

Ur boken Draken från Air Historic Research:

Som 20-årig fältflygare 2.gr genomgick Hans Bladh GFSU:2 vid F10 Ängelholm när han den 16 november 1953 vid inflygning för landning slog i marken. Flygplanet, en J29A, totalhavererade och Hans Bladh slungades ur flygplanet och hamnade i en halmstack. Hans skadades svårt med bl a komplicerade frakturer på båda benen samt ena överarmen.

...

Redan 1955 började han åter flyga, först Sk16 sedan J28B vid F18 Tullinge och snart även J34!

Han flög senare även J35, SK60 och SK61 men aldrig mer J29.

Ur samma bok, stycket efter:

- Jag hade erhållit skador vid ett haveri med J29 1953. Bestående handikapp vid inflygning på Draken 1963 var underbensprotes på vänster ben, begränsad rörlighet på höger ben och stel fot. Höger underarm och hand hade nedsatt rörlighet men jag hade full muskelstyrka inom mina begränsningar. Dåvarande Riksförsäkringsanstalten bestämde min invaliditetsgrad till 75%!

- Jag hade erhållit skador vid ett haveri med J29 1953. Bestående handikapp vid inflygning på Draken 1963 var underbensprotes på vänster ben, begränsad rörlighet på höger ben ocg stel fot. Höger underarm och hand hade nedsatt rörlighet men jag hade full muskelstyrka inom mina begränsningar. Dåvarande Riksförsäkringsanstalten bestämde min invaliditetsgrad till 75%!

:huh: Hade han fått bli pilot om han hade varit skapt sån från början? :huh:

Det finns många skrönor när det gäller fallskärmar som inte har utvecklats.

Jag känner bara till två någolunda trovärdiga fall där människor överlevt fall från hög höjd.

1. pilot som hoppade över Norge under andra värdskriget landade i snö i en brant sluttning och mirakulöst överlevde, hittades halvt ihjälslagen.

2. Flygvärdinna som hittades bland vrakdelarna från ett plan som expladerat på hög höjd.

I alla andra fall som jag hört talas om har någon typ av fallskärm utvecklats eller delvis utvecklats.

Det var den historien jag var ute och fiskade efter 106. Det var det där med höstacken som satt fast i minnet.

Det kan mycket väl vara så att den verkliga händelsen om Bladh fått sig en "upputsning" i tv-versionen. Den förekom som sag i en dramadokumentär om något helt annat så jag sätter mitt liv på programmets trovärdighet.

Guest Dedicated

Under andra världskriget överlevde en akterskytt på en brittisk Lancaster ett hopp utan skärm. Tydligen var aktertornet så trångt att skytten inte kunde ha skärmen på sig utan denna låg i flygkroppen. Tyvärr brann planet och så också skyttens fallskärm! Eftersom han redan var brännskadad och hade glassplitter från sitt sönderskjutna torn i kroppen bestämde han sig för att hoppa hellre än att brännas ihjäl. Han landade i granar täckta med djup snö och slutligen på marken i djup snö där också. Han tillfångatogs av tyskarna som släpade iväg honom honom till ett fångläger efter att han fått vård för sina skador. Tyskarna trodde dock inte på hans historia förrän de hittade vraket efter det nerskjutna bombplanet och i detta hittat hans sele till fallskärmen intakt med utlösningslinan fasttråcklad fortfarande!

Källa, Readers Digest, titeln kommer jag inte håg men med en massa historier om andra världskriget.

Under andra världskriget överlevde en akterskytt på en brittisk Lancaster ett hopp utan skärm. Tydligen var aktertornet så trångt att skytten inte kunde ha skärmen på sig utan denna låg i flygkroppen. Tyvärr brann planet och så också skyttens fallskärm! Eftersom han redan var brännskadad och hade glassplitter från sitt sönderskjutna torn i kroppen bestämde han sig för att hoppa hellre än att brännas ihjäl. Han landade i granar täckta med djup snö och slutligen på marken i djup snö där också. Han tillfångatogs av tyskarna som släpade iväg honom honom till ett fångläger efter att han fått vård för sina skador. Tyskarna trodde dock inte på hans historia förrän de hittade vraket efter det nerskjutna bombplanet och i detta hittat hans sele till fallskärmen intakt med utlösningslinan fasttråcklad fortfarande!

Källa, Readers Digest, titeln kommer jag inte håg men med en massa historier om andra världskriget.

Det låter som om detta är samma historia som jag skrev om tidigare. Så vitt jag kan förstå är detta en sann historia. Till skillnad från nästan alla andra berättelser om hopp utan fallskärm som bara är skrönor.

Det finns många skrönor när det gäller fallskärmar som inte har utvecklats.

Jag känner bara till två någolunda trovärdiga fall där människor överlevt fall från hög höjd.

1. pilot som hoppade över Norge under andra värdskriget landade i snö i en brant sluttning och mirakulöst överlevde, hittades halvt ihjälslagen.

Jeg har også lest historien, men det skjedde ikke i Norge, men over sentral-europa et sted.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...