Perman Posted January 14, 2016 Report Share Posted January 14, 2016 (edited) http://www.blt.se/karlskrona/klart-ubatstornet-invigs-under-2016/?share=eyJkYXRhIjp7InVybCI6Imh0dHA6XC9cL3d3dy5ibHQuc2VcL2thcmxza3JvbmFcL2tsYXJ0LXViYXRzdG9ybmV0LWludmlncy11bmRlci0yMDE2XC8iLCJ0dGwiOiIxNDUyODg0NjEzIiwidXNlcl9pZCI6IjU0NzM0YzcyMWEzNWNlNGIyNDAwNDhkMyJ9LCJzaWduYXR1cmUiOiJJWElEekhtZ0tSN3JrZWJaelJvUlYzclJjWmNhNWxuRmRIOWVwdjMwVE9FPSJ9 Även om HMS Näcken nu ska skrotas så är det lite kul att en fullskalemodell av hennes torn ska invigas utanför Karlskrona under 2016. Eftersom artikeln förmodligen snart bara blir tillgänglig för prenumeranter så finns texten här: 1981 gick den sovjetiska ubåten U137 på grund vid inloppet till Gåsefjärden. 35 år senare är det dags igen – men nu är det vår egna HMS Näcken som gör det. Idén om ett ubåtstorn var från början ett medborgarförslag från förre sjöbefälet Lars-Göran Fors, men efter att det klubbades igenom hösten 2014 har det inte hänt så mycket. Förrän nu. – Projektet lever och nu är vi på gång igen. Vår ambition är att få till det under detta året, säger Johan Stenér, projektchef vid drift- och serviceförvaltningen hos Karlskrona kommun. Saab Kockums står för de 500 000 kronor som det väntas kosta att göra en exakt kopia av ubåtstornet, i kolfiber. Tornet, som mäter 7x5,5 meter, kommer sedan att bli Karlskronas nya landmärke vid området kring Angöringen där E22 korsar Österleden. – Det kommer att stå någonstans i det området vid Statoil och McDonalds. Kommunen kommer att stå för åtgärder i mark och fundament. Det kommer också bli någon form av belysning så det syns det är mörkt också, säger Stenér. En miljon kronor har kommunen avsatt för det nya landmärket. – Jag tycker det är ett trevligt förslag, ubåtar är starkt förknippat med Karlskrona. Text Thomas Törnqvist [email protected] 0455-771 63 Det hade dock varit ännu roligare om det varit det faktiska tornet från henne som hade bevarats och ställts ut, men det kan vara så att detta inte har varit möjligt av olika skäl. /Per Edited January 14, 2016 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jomp Posted January 17, 2016 Report Share Posted January 17, 2016 Hade vart mycket trevligt med det äkta tornet såklart, men ändå kul att man anstränger sig för att hylla Karlskronas långa tradition nav ubåtsbyggande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akari Posted January 18, 2016 Report Share Posted January 18, 2016 Länken till artikeln kräver Plus-abonnemang... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted January 18, 2016 Author Report Share Posted January 18, 2016 Länken till artikeln kräver Plus-abonnemang... Precis, vilket jag också påpekade i mitt inlägg och det var också därför som jag kopierade texten. I övrigt så fanns bara ett foto på HMS Näcken vid kajen i Karlskrona i artikeln. /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts