SERG. B Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Ar det nagon har som har erfarenheter eller hort historier fran de ubatsjakter som tog plats i Stockholms skargard under 90-talet och den misstankta ubat som man letade efter under 2001 eller 2002. Vet att det finns mycket dar ute. Nagon som vet nagot som inte ar HEMLIGHETSSTAMPLAT. Horde att varnpliktiga pa fd KA1 fick rycka ut under ubatsjakterna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Ar det nagon har som har erfarenheter eller hort historier fran de ubatsjakter som tog plats i Stockholms skargard under 90-talet och den misstankta ubat som man letade efter under 2001 eller 2002. Vet att det finns mycket dar ute. Nagon som vet nagot som inte ar HEMLIGHETSSTAMPLAT. Horde att varnpliktiga pa fd KA1 fick rycka ut under ubatsjakterna? Om det inte är hemligt så finns det ett antal böcker i ämnet och ubåtskommissionens rapport att ta del av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted June 4, 2003 Report Share Posted June 4, 2003 Jag har varit med vid ett otal ubåtsjakter i Sthlm's skärgård. Det handlar mest om att ligga på O-plats och ha skittråkigt. Visst händer det grejjer , men det kan jag inte snacka om. Fridens liljor // Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted June 4, 2003 Report Share Posted June 4, 2003 (edited) Edit: Tar väl bort det jag skrev då. Kanske var dumt att skriva här och nått som kanske man skulle hålla för sig själv. Edited June 5, 2003 by Sudden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted June 4, 2003 Report Share Posted June 4, 2003 B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted June 4, 2003 Report Share Posted June 4, 2003 för att spä på ryktena lite så har jag för mig att det var något/några NATO-länder som varit och kikat på våra stränder... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
julenissen Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 för att spä på ryktena lite så har jag för mig att det var något/några NATO-länder som varit och kikat på våra stränder... En gjeng alkoholiserte dansker som hadde tatt feil vei i Øresund? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal_oldpc Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 (edited) Har en släkting som är ROF i marinen. Han har berättat en del saker...som han inte fick berätta. Så då kanske jag inte ska skriva nått om det här.Men jag kan ju säga en sak, det är inte bara ryska ubåtar som varit i vår skärgård och rotat. Trams och förbannad lögn!! Jag tror inte ett ögonblick på att några väst ubåtar kränkt svenskt vatten. Jag har ett stor intresse i denna fråga, och har sugit i mig all information som jag lyckats komma åt. Ingenting, absolut ingenting som jag har stött på pekar på kränkningar från väst-länder. Angående hemligheter. Du skall inte missbruka din släktings förtroende, särskilt inte nu när du sagt att det är din släktning, men du kan berätta vad du vill oavsett hur hemligt det är så länge du själv inte lyder under tystnadsplikt. Nej, väst kränkte oss inte med ubåtar, däremot pekar väldigt mycket på att svenska ubåtar kränkte sovjetiskt vatten. Och rejält dessutom, vi pratar optisk observation av kust med periskop. Edited June 5, 2003 by Pal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 ja, sverige bedrev ju (som bekant) signal spaning mot soviet så det är nog ingen omöjlighet. det jag har hört om västländer som kränkt svenska vatten, har jag endast hört på ryktesvägar, sedan har jag för mig att det gjordes någon dokumentär om det poch där kom det oxo fram till något... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 Har en släkting som är ROF i marinen. Han har berättat en del saker...som han inte fick berätta. Så då kanske jag inte ska skriva nått om det här.Men jag kan ju säga en sak, det är inte bara ryska ubåtar som varit i vår skärgård och rotat. Trams och förbannad lögn!! Jag tror inte ett ögonblick på att några väst ubåtar kränkt svenskt vatten. Jag har ett stor intresse i denna fråga, och har sugit i mig all information som jag lyckats komma åt. Ingenting, absolut ingenting som jag har stött på pekar på kränkningar från väst-länder. Angående hemligheter. Du skall inte missbruka din släktings förtroende, särskilt inte nu när du sagt att det är din släktning, men du kan berätta vad du vill oavsett hur hemligt det är så länge du själv inte lyder under tystnadsplikt. Nej, väst kränkte oss inte med ubåtar, däremot pekar väldigt mycket på att svenska ubåtar kränkte sovjetiskt vatten. Och rejält dessutom, vi pratar optisk observation av kust med periskop. PAL jag tror att detta har varit uppe tidigare, börja inte tjata om att bryta mot sekretesslagen igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zylon Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 Nej, väst kränkte oss inte med ubåtar, däremot pekar väldigt mycket på att svenska ubåtar kränkte sovjetiskt vatten. Och rejält dessutom, vi pratar optisk observation av kust med periskop. Vilka källor tyder på det? Har mkt svårt att tro att den svenska regeringen skulle ge "go" för en sådan insats. För det ligger lite över någon chef på HKV motsv att ge order om en sådan insats med hänsyn till att en sänkt svensk ubåt eller en svensk ubåt som skulle tvingas upp till ytan skulle resulterat i minst en stor jävla diplomatisk förvekling och som värst krig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 Jag har förstahands information från en kompis som tjänstgjort på U-båt och dom var inte alltid på rätt sida om de baltiska gränserna. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 Hmm, börjar det inte lukta väldigt mycket rykten och/eller brott mot tystnadsplikt här? Om man nu har vänner och bekanta som inte klarar av att hålla mun stängd om sånt dom ska hålla munnen stängd om så behöver man ju inte sprida det vidare, även om det är lockande att skryta om att man har flest kompisar med mest inside-info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 Men, vafan! Nu börjar väl folk bli lite väl nojiga! Att skriva om lite rykten om ubåtar på fel vatten och annat som ingen j*vel egentligen bryr sej om, är väl inte att bryta mot några plikter, och kan inte skada någon (Rikets säkerhet?)! Det vore annat om tex någon fd. basse skulle berätta vart de hade sina vapenförråd och sådant på regementet han låg på (Vilket, när jag tänker efter, var någon som skrev förut, och det blev snabbt borttaget...) Bassen --> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 Alt. 1. Folk pratar bredvid mun i den här tråden. -Alldeles åt helvete. Alt. 2. Folk för vidare info från kompisar som pratat bredvid mun. -Också åt helvete. Alt. 3. Folk sprider TOTALT obekräftade rykten och "jag har hört att" osv. -Mest sannolikt men oxå åt helvete att bygga en tråd av. Blågul, lås och stäng och kasta, snälla!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Menige Ryan Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 (edited) Nja men det är ju bara rykten/sägen att man varit här och där?? Det är ju som sagt inga "Rikets hemligheter" som kommer fram och inget direkta bevis finns väl heller. Jag skulle ju kunna säga att jag en gång va inne på Rysk vatten med min hemmagjorda ubåt en gång och tittade, vilket knappast är sant, vilket vi med säkerhet ej heller vet om dom andra "pratat brevid mun" historierna är, vem bryr sig. Det är väl inte att bryta mot några plikter, och skadar väl inga försvarshemligheter heller. Men skulle det komma fram någon sådan information så är jag säker på att det snabbt skulle bli borttaget. Edited June 5, 2003 by Menige Ryan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RANGERTEDDY Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 (edited) Läs vad kompanichefen har skrivit. Det är inte mycket men rätt intressant! http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=6757 OT läs förövrigt igenom hela inlägget, rätt intressant det med.. Kan va rätt bra att länken e med.... Edited June 5, 2003 by RANGERTEDDY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted June 6, 2003 Report Share Posted June 6, 2003 Trams och förbannad lögn!! Jag tror inte ett ögonblick på att några väst ubåtar kränkt svenskt vatten. Jag har ett stor intresse i denna fråga, och har sugit i mig all information som jag lyckats komma åt. Ingenting, absolut ingenting som jag har stött på pekar på kränkningar från väst-länder. @Pal Jag påstår varken det ena eller det andra, men västubåtar kan ju mycket väl ha kränkt Svenskt vatten.. Blir de inte upptäckta vet ju ingen om det, eller hur? Jag har deltagit i ubåtjakt som värnpliktig basskyddare i hårsfjärden 1981 och som repsoldat i Göteborg 1986. Och det var ingen som hade någon speciell tanke på vilken eventuell nationalitet ubåten hade, de allra flesta ville bara få upp fanskapet! @Rangerteddy Vad jag minns av händelserna då var det ingen som Sköt med granatkastare från land mot ubåtar, vi hade en strikt orderkedja när det gällde eldtillstånd. Så personligen lägger jag inte för mycket vikt vid det han påstår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal_oldpc Posted June 6, 2003 Report Share Posted June 6, 2003 -Alt. 1. Folk pratar bredvid mun i den här tråden. -Alldeles åt helvete. Japp, har man tystandsplikt så begår man då lagbrott. Ett mycket allvarligt sådant. -Alt. 2. Folk för vidare info från kompisar som pratat bredvid mun. -Också åt helvete. Det kan man tycka. Men inte det minsta olagligt för den som inte lyder under tystnadsplikt. Vet man saker som skadar försvaret, t.ex prestanda på system eller taktik så håller jag utan förbehåll med dig. Personligen hållar jag inte med angående, s.k. politiska hemligheter såsom att svenska försvaret faktiskt fungerade och gjorde sitt jobb skickligt och resolut för 10-15 år sedan. Alt. 3. Folk sprider TOTALT obekräftade rykten och "jag har hört att" osv. -Mest sannolikt men oxå åt helvete att bygga en tråd av. Kan vara intressant så länge man tar det för vad det är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Posted June 6, 2003 Report Share Posted June 6, 2003 Inte så insatt i dessa u-båts rykten, men jag vill minnas att när jag var liten och badade på landet som ligger i skärgården (runt vaxholm trakten) uppståd det ibland mystiska stora vågor på vindstilla dagar. Inga båtar var i sikte heller Vi började ju fundera iaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted June 6, 2003 Report Share Posted June 6, 2003 -Alt. 1. Folk pratar bredvid mun i den här tråden. -Alldeles åt helvete. Japp, har man tystandsplikt så begår man då lagbrott. Ett mycket allvarligt sådant. -Alt. 2. Folk för vidare info från kompisar som pratat bredvid mun. -Också åt helvete. Det kan man tycka. Men inte det minsta olagligt för den som inte lyder under tystnadsplikt. Vet man saker som skadar försvaret, t.ex prestanda på system eller taktik så håller jag utan förbehåll med dig. Personligen hållar jag inte med angående, s.k. politiska hemligheter såsom att svenska försvaret faktiskt fungerade och gjorde sitt jobb skickligt och resolut för 10-15 år sedan. Alt. 3. Folk sprider TOTALT obekräftade rykten och "jag har hört att" osv. -Mest sannolikt men oxå åt helvete att bygga en tråd av. Kan vara intressant så länge man tar det för vad det är. Då tar vi det igen PAL, uppmanar du till brott mot sekretesslagen? Ja eller Nej!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal_oldpc Posted June 6, 2003 Report Share Posted June 6, 2003 Då tar vi det igen PAL, uppmanar du till brott mot sekretesslagen? Ja eller Nej!! Har du svårt med läsförståelse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zylon Posted June 6, 2003 Report Share Posted June 6, 2003 lägg ned ubåtsjakt diskussionen inse att de som sitter inne på information ej kommer berätta ngt pga sekretess. Är man intresserad av ubåtsjakter på svenskt territorium läs då Hårsfjärden av Tunander samt Rolf Ekeus ubåtsjaktutredning (den finns förövrigt att ladda ned på försvarsdepartemendets hemsida under SOU). SFR! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Menige Ryan Posted June 6, 2003 Report Share Posted June 6, 2003 Jag tror det börjar osa krut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted June 6, 2003 Report Share Posted June 6, 2003 Jag kan rekomendera kap 16, ubåtskrisen, i boken "Fred och fruktan" av Wilhelm Agrell. Den finns att få tag på via www.historiskamedia.com eller FMs olika bibliotek. Agrell anses vara en av dem som har bäst koll inom området då han bl.a. är fil.dr och docent i historia samt har tjänstgjort inom flygstaben och försvarsstabens und avd. Han har m.a.o. koll på läget. Dessutom går inte hans teorier stick i stäv med FMs officiella ståndpunkter eftersom att han bl.a. har tillåtits föreläsa hos oss på militärhögskolan i Östersund nyligen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zylon Posted June 6, 2003 Report Share Posted June 6, 2003 Dessutom går inte hans teorier stick i stäv med FMs officiella ståndpunkter eftersom att han bl.a. har tillåtits föreläsa hos oss på militärhögskolan i Östersund nyligen.. Åhhh så de har snäppt upp utbildningen lite grann i östersund på MHS allså, låter ju bra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted June 6, 2003 Report Share Posted June 6, 2003 lägg ned ubåtsjakt diskussionen inse att de som sitter inne på information ej kommer berätta ngt pga sekretess. Jag vet långt ifrån allt, men har lite kläm ändå. Ibland undrar jag dock varför man inte släpper på sekretessen...tänk om folk kunde tänka längre än till nästa mandatperiod eller befattning.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted June 6, 2003 BlåGul -1 Report Share Posted June 6, 2003 EN SVENSK TIGER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted June 6, 2003 Report Share Posted June 6, 2003 Vi har väll åtminstonde haft några lyckade föreläsare i år... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted June 7, 2003 Report Share Posted June 7, 2003 (edited) Detta leder inte till något. Edited June 7, 2003 by Rogge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts