Jump to content
Recon

Automatkarbin 4 C/D - Skarpskyttevapen

Recommended Posts

Har AK4C börjat tilldelas HV ännu eller är det folk som beställer kolven på Terräng? Jag vet att jag senaste veckan någonstans sett en bild från en övning (i Norrland) där en soldat hade nya kolven.

14 hours ago, Kristian Eklund said:

Har AK4C börjat tilldelas HV ännu eller är det folk som beställer kolven på Terräng? Jag vet att jag senaste veckan någonstans sett en bild från en övning (i Norrland) där en soldat hade nya kolven.

Ja, Ak4C har börjat komma ut på förbanden.

/D

Så... nu har AK4C börjat komma ut på förband, är det någon här som har haft möjlighet att genomföra skjutning med vapnet och kan kommentera kring hur kolven påverkar skyttet?

Har bara genomfört en skjutning hittills med ca 20 skyttar. Men visst, för de kortväxta blir det lite lättare att hitta in i en stadigare skjutställning. Skillnad på ”kort kolv” vs Ak4C känns dock inte så stor. Spontant känns det som et lite dyr väg för rel. små effektökningar. Men som sagt, alldeles för lite erfarenhet än 

En Ak4C/D i det vilda (i händerna på Flygbasjägare). Handskydd från David men optik från Caesar (och Aimpoint TwistMount). Notera även underbeslaget.

4613128 Markus Rauchenberger (ljus).jpg

Edited by Yxa

On 10/20/2018 at 12:09 PM, employed said:

Flygbasjägarna är dock (ö)kända kitare. Skulle inte förvåna mej om detta är detsamma.

Stämmer. AK4D saknar f.n. fortfarande systemgodkännande från FMV och har således inte lämnats ut till några förband än. Handskyddet går ju dock att köpa över disk eller beställa som resmat. 

On ‎10‎/‎24‎/‎2018 at 11:54 PM, Queen-of-Battle said:

Stämmer. AK4D saknar f.n. fortfarande systemgodkännande från FMV och har således inte lämnats ut till några förband än. Handskyddet går ju dock att köpa över disk eller beställa som resmat. 

Har sett ett antal AK4D på bilder från förband där jag jobbat och samt IRL där jag jobbar nu.

5 hours ago, employed said:

Har sett ett antal AK4D på bilder från förband där jag jobbat och samt IRL där jag jobbar nu.

Då är det AK4 B/C som försetts med Spuhrgrejer. Dessa går att beställa tjänstevägen som reservdel eller köpa direkt från Spuhr. 

Så ja dom ser identiska ut med en AK4D och fungerar såklart som en sådan men är inte en riktig sådan vad avser t.ex. de tillbehör som ingår satsen med AK4D. Vidare har de inte heller korrekt FBET/FBEN. 

Efter att ha använt AK4B OR igen i nästan två månader och två större övningar så måste jag bara säga att vapnet fortfarande har väldig bra standard som skarpskytte vapen. Det går snabbt att hitta siktbild i det gamla robusta siktet. Siktet är som sagt inte det bästa om man kollar vad det finns för sikten nuförtiden men det gör verkligen sitt jobb. Mål åker med lätthet ner på 300m och på 600m med lite SARA. Vapnet "känns" även mycket lättare att bära på än AK5C då den är slimmad och bra viktfördelning. Synd att originalsiktena inte finns kvar då det hade varit fint med bra reservsikten.

On 12/17/2018 at 9:01 AM, employed said:

Efter att ha använt AK4B OR igen i nästan två månader och två större övningar så måste jag bara säga att vapnet fortfarande har väldig bra standard som skarpskytte vapen. Det går snabbt att hitta siktbild i det gamla robusta siktet. Siktet är som sagt inte det bästa om man kollar vad det finns för sikten nuförtiden men det gör verkligen sitt jobb. Mål åker med lätthet ner på 300m och på 600m med lite SARA. Vapnet "känns" även mycket lättare att bära på än AK5C då den är slimmad och bra viktfördelning. Synd att originalsiktena inte finns kvar då det hade varit fint med bra reservsikten.

Jag håller med om att det åldrats förvånansvärt väl men det står sig ganska slätt mot ett modernt skarpskyttevapen främst vad det gäller optik och tillbehör. 

Är det någon som har information kring hur "korta armar" definieras/mäts enligt behovsprövningen för AK4C?

41 minutes ago, 27Kilo said:

Är det någon som har information kring hur "korta armar" definieras/mäts enligt behovsprövningen för AK4C?

Korta armar i förhållande till sin kropp eller i överlag? Finns ju folk med bra ap-index  som är runt 160-170. Sen dem med T-rex-index trots att de är 180. ;)

Ska inte alla få ut en C-axelstöd?!

Fick ut min AK4BOR med "kort axelstöd". Riktigt intressant och trevligt att köra c-clamp med. Är detta inte ett alternativ? Om man är med i HV är det väl bara ringa vapen/am och säga att man behöver ett kortare axelstöd sen kan man hämta ut en nästa gång man har övning.

1 hour ago, employed said:

Korta armar i förhållande till sin kropp eller i överlag? Finns ju folk med bra ap-index  som är runt 160-170. Sen dem med T-rex-index trots att de är 180. ;)

Ska inte alla få ut en C-axelstöd?!

Fick ut min AK4BOR med "kort axelstöd". Riktigt intressant och trevligt att köra c-clamp med. Är detta inte ett alternativ? Om man är med i HV är det väl bara ringa vapen/am och säga att man behöver ett kortare axelstöd sen kan man hämta ut en nästa gång man har övning.

Alla kommer inte få ut C-axelstöd. Totalt 5000st inköpta

Det är ungefär 15-20 st axelstöd som kommer delas ut till respektive kompani.
De som idag har den så kallade "kort-kolven" är de som kommer prioriteras först och sedan är det i regel upp till kompanichef motsv att besluta vem som är i behov av den nya kolven, förhoppningsvis kommer de som verkligen behöver dem få ta del av dem men jag är rädd för att det på en del ställen blir lite hipp som happ vem som får de, de som är tjenis med någon och någon som tycker att den ska ha först före alla andra.
Sedan är dem slut när de som är i behov ska ha sitt.

På vårt kompani är vi restriktiva med tilldelningen just därför att de KAN ta slut och det är inte roligt att kräva tillbaka kolvar som redan är utdelade.

De människor som är normalskapta och anpassade för AK4 kommer fortfarande ha "normal-kolven"

2 hours ago, Chassi said:

Det är ungefär 15-20 st axelstöd som kommer delas ut till respektive kompani.
De som idag har den så kallade "kort-kolven" är de som kommer prioriteras först och sedan är det i regel upp till kompanichef motsv att besluta vem som är i behov av den nya kolven, förhoppningsvis kommer de som verkligen behöver dem få ta del av dem men jag är rädd för att det på en del ställen blir lite hipp som happ vem som får de, de som är tjenis med någon och någon som tycker att den ska ha först före alla andra.
Sedan är dem slut när de som är i behov ska ha sitt.

På vårt kompani är vi restriktiva med tilldelningen just därför att de KAN ta slut och det är inte roligt att kräva tillbaka kolvar som redan är utdelade.

De människor som är normalskapta och anpassade för AK4 kommer fortfarande ha "normal-kolven"

Jag hoppas verkligen inte att man ser Spuhrkolven som en ny smidig kort kolv, den största fördelen är att man sänker kärnlinjen och får en mycket bättre rekylupptagning. Jag tycker det är som ett helt nytt vapen jämfört med Ak4B.

Mitt kompani håller också hårt i kolven så att de hamnar rätt.

Jag ser helst att de kommer ut till skyttar som kan ta till vara på fördelarna och inte de som bara behöver en kortare karbin.

Men det är iaf så det är tänkt att vara, kolven är huvudsakligen ämnad för de som behöver ha en justerbar kolv, de som inte kan hantera den ursprungliga kolven, de som behöver ha ett kortare vapen för att orka hålla vapnet uppe vid anläggning.

De som ska tilldelas den nya kolven lämnar in sitt nuvarande vapen och får ut ett annat med den nya kolven på.

Om man har skyddsväst måste originalkolven göra det omöjligt att skjuta. Med tolvan har jag AK5 på innersta eller näst innersta vid liggande. Hur gör ni med AK4?

On 12/27/2018 at 10:06 AM, employed said:

/.../  /.../

Någon typ av klassificering måste ju finnas. Normalt så har de flesta samma avstånd mellan fingertopparna vid fullt utsträckta armar som de är långa. Själv är jag 174 lång, men bara 169 cm med "armmått" och anser mig ha korta armar. Alla kavajer jag äger har sytts om för att de ska se vettiga ut.

AK4:an är otymplig men fullt hanterbar med t-tröja och fältjacka. Vinterklädd och med kroppsskydd är det mycket besvärligare för mig. Jag ska dock försöka bita ihop och hoppas att det mest är en vanesak. Visserligen ska det gå att låna kort kolv vid övningar men då är det väl bättre att använda på den kolvtyp som är de facto tilldelad.

Första gången visitation innan skjutning ska genomföras med min nya "C" kolv. Jag drar ut den för att kunna vinkla upp vapnet.... Drar, drar och drar lite till (drar inte hårt och ingenstans så klickar det eller möter motstånd) och woops så har jag kolven i ena handen och vapnet i den andra. Hade precis innan skrattat lite åt att det finns skrivet att patron ur ska göras innan man ställer om kolven, nu förstår jag varför.

Har detta hänt någon annan?

On 5/28/2019 at 11:59 PM, dxl said:

Första gången visitation innan skjutning ska genomföras med min nya "C" kolv. Jag drar ut den för att kunna vinkla upp vapnet.... Drar, drar och drar lite till (drar inte hårt och ingenstans så klickar det eller möter motstånd) och woops så har jag kolven i ena handen och vapnet i den andra. Hade precis innan skrattat lite åt att det finns skrivet att patron ur ska göras innan man ställer om kolven, nu förstår jag varför.

Har detta hänt någon annan?

Tryck ned regeln baktill, så stannar kolven på vapnet.

tryck framtill och du tar av kolven

Jag är 1,75 och har skjutit aktivt som skytt o jägare sedan jag var 10.

att jag tog fram kolven berodde på att jag har en AK4 som jag inte använder och jag tog fram den 2012 och la an den.

det kändes direkt att kolvlängden även med mig i tunn T-shirt är en total katastrof!

jämför vi med M16 som är otroligt bekväm i sin hantering så är den ca 6-7 cm kortare.

resultatet är att flertalet Ak4 skyttar kompenserar själv med att hålla ”rookie grepp” dvs supporthanden på magasinet istället för på framstocken.

Detta är otroligt negativt då man inte har nån kraft att hålla vapnet eller hålla ned det.

Jag hade en orginal träkolv som jag byggde om genom att höja kindstödet och kapa den rejält.

skillnaden var otrolig, att både få upp bakkappa och kindstöd samt att få kapat kolven var grymt bra!

kinden kommer längre fram och vapnet känns inte alls så tungt och jävligt som det brukar göra!

7B267DEA-4720-4E6D-B92B-E879D735CE55.jpeg

Med alla standarder i hela världen är AK4 obscent lång!

även för långa personer.

Optimalt ur anvöndandeperspektiv är att alla kolvarna som är inköpta  delas ut, och framförallt till de som använder vapnen.

En sådan kolv gör bättre nytta hos insatssoldater än hos någon med korta armar som ändå inte skjuter.

Här är en förklaring från mig om vad som är så totalt fel med orginalkolven!

https://youtu.be/6wrwjYCrWBU

15 hours ago, Spuhr said:

Tryck ned regeln baktill, så stannar kolven på vapnet.

tryck framtill och du tar av kolven

Aha... Tackar för detta. Det här är inget någon någonsin har nämnt för mig. Det enda jag har fått till mig är att patron ur måste göras om man ska justera sin kolv.

On 6/24/2019 at 9:04 PM, dxl said:

..patron ur måste göras om man ska justera sin kolv.

Tror någon blandat ihop patron ur och säkra. Helt klart ska vapnet vara säkrat när du börjar fumla efter låsregeln på kolven.

Iofs så kanske befälet ifråga har gjort en allmän bedömning och kommit fram till att patron ur är säkrast på hans trupp. :lala:

51 minutes ago, Yxa said:

Tror någon blandat ihop patron ur och säkra. Helt klart ska vapnet vara säkrat när du börjar fumla efter låsregeln på kolven.

Iofs så kanske befälet ifråga har gjort en allmän bedömning och kommit fram till att patron ur är säkrast på hans trupp. :lala:

Vi fick inte göra patron ur på 70-talet när vi på pansarskytte skulle göra uppsittning på bakpansaret på strv 102. Vapnet skulle vara laddat med patron i patronläget och säkrat var ordern. Hur vi sen gjorde i sluttampen är en annan historia. ;-)

/Per

20 hours ago, Perman said:

Vi fick inte göra patron ur på 70-talet när vi på pansarskytte skulle göra uppsittning på bakpansaret på strv 102. Vapnet skulle vara laddat med patron i patronläget och säkrat var ordern. Hur vi sen gjorde i sluttampen är en annan historia. ;-)

/Per

Detta är ett intressant ämne. Det verkar genom åren ha utbildats olika och kanske även olika på olika förband. Vid övningar i Hemvärnet har jag genom åren träffat på soldater som med automatik vill genomföra patron ur efter varje övningsmoment/när man lämnar stridsställningen och andra som inte har något problem med att över tiden ha skarpladdat vapen med sig i tältet/i bakre läge. Ni som utbildar GU/vpl nu, hur utbildar ni kring detta och vad säger dagens reglementen? Jag är numera pappersvändare och inte insatt.

Litet glada nyheter:

Spuhr i Dalby AB (Spuhr®) is awarded additional order for G3 stocks. In 2016 Spuhr® delivered more than 5,000 sets of our R-410 G3 Adjustable Stock (M4800-751529 KOLV AK4 JUSTERB /K) to the Swedish Armed Forces for the AK 4C and AK 4D rifles. Today it is with great pride that Spuhr® can announce that we have signed a new order with FMV (the Swedish Defence Materiel Administration) for another 5,000 stock assemblies to be delivered by March 2020.

Källa: FMV order for R-410 G3 Stock Assemblies

Spuhr Press Release FMV 2019-10-24.pdf

• Like 3