Jump to content

Automatkarbin 4 C/D - Skarpskyttevapen


Recon

Recommended Posts

Nyligen la Spuhr upp detta på facebook vilket verkar intressant om det är FM som köper in dom.

 

Ogillar att sprida rykten men hörde en diskussion att AK4 möjligtvis ska göra en återkomst som skarpskyttevapen i FM. Enligt mig behövs då förutom ny kolv ett nytt handskydd, benstöd, avtryckare och inte minst optik. Misstänker att det utvärderas som alternativ till nytt skarpskyttesystem men om någon har mer info skulle det uppskattas.

 

Spuhr_AK4_kolv.png

Link to comment
Share on other sites

Enligt upphandlingen (390142-AI888972) så rör det sig om 5025 justerbara stockar, 370 handskydd med rails, samt 21 500 vapenremmar av olika valörer.

 

Om vi bortser från vapenremmarna (då de är avsedda även för AK5 och karbiner för högvakt/paradbruk) så är jag benägen att hålla med jockster om att det inte rör sig om skarpskyttevapen för HV då mängderna och konfigurationen inte matchar (5000+ stockar men endast 400 rails?)

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

Enligt upphandlingen (390142-AI888972) så rör det sig om 5025 justerbara stockar, 370 handskydd med rails, samt 21 500 vapenremmar av olika valörer.

 

Om vi bortser från vapenremmarna (då de är avsedda även för AK5 och karbiner för högvakt/paradbruk) så är jag benägen att hålla med jockster om att det inte rör sig om skarpskyttevapen för HV då mängderna och konfigurationen inte matchar (5000+ stockar men endast 400 rails?)

när jag kollar på siffrorna ser de ut som i stort sett alla vapenremmar skall bytas, Ca 1/4 del få nya kolvar. handskydd med rails bör gå till något väldigt speciellt. förutsatt att allt skall gå till HV.

Link to comment
Share on other sites

 

Enligt upphandlingen (390142-AI888972) så rör det sig om 5025 justerbara stockar, 370 handskydd med rails, samt 21 500 vapenremmar av olika valörer.

 

Om vi bortser från vapenremmarna (då de är avsedda även för AK5 och karbiner för högvakt/paradbruk) så är jag benägen att hålla med jockster om att det inte rör sig om skarpskyttevapen för HV då mängderna och konfigurationen inte matchar (5000+ stockar men endast 400 rails?)

när jag kollar på siffrorna ser de ut som i stort sett alla vapenremmar skall bytas, Ca 1/4 del få nya kolvar. handskydd med rails bör gå till något väldigt speciellt. förutsatt att allt skall gå till HV.

Jag tror FMV har kastat ihop ett antal vapenrelaterade inköp i en och samma upphandling där slutanvändarna skiljer sig mellan de olika komponenterna. Jag baserar detta på de varierande (och i vissa fall mysko) mängderna samt det faktum att vapenremmarna även inkluderade vapen som inte finns inom HV.

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

Enligt ansvarig för upphandlingen på HvSS är handskydden beställda av MSS i syfte att genomföra test med AK4 som skarpskyttevapen. Avsikten är att fästa benstöd på handskydden. Dessutom kommer en del av de 5000 kolvarna att hamna på MSS.

Link to comment
Share on other sites

400st handskydd känns lite väl tilltaget för försök på MSS, är tanken att järnspätten ska ut på förband under försöken? Det mest kritiska med Ak4 som skarpskyttebössa är nog optiken. Håller tummarna för samma upplägg som psg90b. Dvs ett bra kvalitetsglas från S&B eller motsv (3-12) i ett stabilt fäste, med en t2 monterat på fästet.

Link to comment
Share on other sites

@Charlie Spartan

De åtgärder som görs borde rimligtvis vara så omfattande att resulterar i en ny förrådsbenämning.

 

En förrådsbenämning som oaktat riktmedel (som tillförs separat) och skyttens befattning i gruppen antagligen blir grunden för HV:s mörkerstridsförmåga på soldatnivå...

Edited by Adeptus Bellum
Link to comment
Share on other sites

Gillar tanken på att ersätta orginalkolven, den kortade orginalkolven och den inskjutbara kolven med en mer ergonomisk variant som gör att längden kan anpassas till individen.

Jag gillar AK4an. Det är en bra bössa. Ny kolv gör att AK4 kan stanna i tjänst många år till.

 

(sen har jag ett önskemål om ett handskydd som medger användande av främre grepp. men det är ett önskemål)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ny officiell information finns nu på Hemvärnstidningen senaste nummer.

 

Majoriteten av kolv modell ny 5000st skall tillföras Hemvärnet, medan handskydden skall tillföras övriga försvarsmakten som uppgradering av AK4B som tydligen ska användas som skarpskytte vapen i övriga förband

Link to comment
Share on other sites

Majoriteten av 5000 kolvar skall tillföras HV som skall uppgå till över 20 000 man...

Är det för skarpskyttarna med kikarsikte den är tänkt?

Jag läste de lite snabbt, de känns mer som de upptäckt att original kolven och aimpoint siktet inte riktigt funkar tillsammans. vilket borde betyda en första omgång.

Link to comment
Share on other sites

Majoriteten av 5000 kolvar skall tillföras HV som skall uppgå till över 20 000 man...

Är det för skarpskyttarna med kikarsikte den är tänkt?

I hemvärnet så motsvarar det mer än 1/4 av alla AK4B som kan utrustas med nya kolven. Kom ihåg att det finns mängd befattningar som har pistol som vapen.

 

Gissar att kriterierna är personer med korta armar i första hand, och rätt så. Vi andra som jag själv som är 179 cm kan gott fortsätta använda standardkolven ett tag till.

 

I grunden är AK4/G3 ett bra robust vapen, roligt att de fortsätter bättra på det.

Link to comment
Share on other sites

 

Majoriteten av 5000 kolvar skall tillföras HV som skall uppgå till över 20 000 man...

Är det för skarpskyttarna med kikarsikte den är tänkt?

Jag läste de lite snabbt, de känns mer som de upptäckt att original kolven och aimpoint siktet inte riktigt funkar tillsammans. vilket borde betyda en första omgång.

 

Plus att användande av skyddsvästar gör att vapnet kommer längre ifrån kroppen, vilket innebär att armarna inte räcker till. Samt de nya skjutställningarna gör att behovet finns med ännu kortare kolv än den korta som redan införts.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Majoriteten av 5000 kolvar skall tillföras HV som skall uppgå till över 20 000 man...

Är det för skarpskyttarna med kikarsikte den är tänkt?

Jag läste de lite snabbt, de känns mer som de upptäckt att original kolven och aimpoint siktet inte riktigt funkar tillsammans. vilket borde betyda en första omgång.

 

Plus att användande av skyddsvästar gör att vapnet kommer längre ifrån kroppen, vilket innebär att armarna inte räcker till. Samt de nya skjutställningarna gör att behovet finns med ännu kortare kolv än den korta som redan införts.

 

Frågan om hur mycket de kommande kolvarna flyttar bak balanspunkten. Förses ak4 med fler saker långt fram på vapnet gör de ju den än svårare att hantera för personer med korta armar.

Link to comment
Share on other sites

Har funderat lite på vad för slags optik en Ak4 möjligtvis skulle kunna utrustas med i sin roll som skarpskyttevapen. Om man bara leker med tankarna så har jag hastigt kommit fram till fyra alternativ som jag tycker skulle passa bra. Optiken är ju ganska avgörande hur ak4 kommer lyckas i den rollen.

 

1. Trijicon Acog 6x48 med RMR

 

2. Elcan Specter TR 1/3/9

 

3. Aimpoint med 6x magnifier + Spuhr BAM

 

4. Traditionel tubkikare såsom S&B/Hensoldt/Steiner/Kahles tillsammans med en micro motsv.

 

 

Vilket alternativ förespråkar ni? Om vi bara leker med tanken.

Link to comment
Share on other sites

ACOG

Beprövat och lättanvänt och med kulbanekompensation i riktmedlet

 

Aimpoint med tillbehör och BAM tilltalar ju prylgalningen i mig men jag tror att KISS-principen överväger för en skarpskytt

 

Jag har labbat med en Helia 8X56 och en Micro monterad klockan 2 på tuben på min älgstudsare.

Funkar väldigt bra, på långa håll har jag kikarsiktet och dyker djuren upp på nära håll vinklar man bössan lite åt vänster och använder rödpunkten.

Frågan är väl hur fältmässigt detta arrangemang är

Link to comment
Share on other sites

Bedömt är det samma riktmedel som för AK4OR och inget nytt eftersom de redan finns på hyllorna och nytt Picatinnyfäste köptes in till dem för ett antal år sedan.

 

Angående mängden kolvar så har de i upphandlingen en option på upp till 40000 enheter. 5025 är endast vad som ska levereras i första skedet.

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

Bedömt är det samma riktmedel som för AK4OR och inget nytt eftersom de redan finns på hyllorna och nytt Picatinnyfäste köptes in till dem för ett antal år sedan.

 

Angående mängden kolvar så har de i upphandlingen en option på upp till 40000 enheter. 5025 är endast vad som ska levereras i första skedet.

 

Hensoldt siktet används väl inte som ett skarpskytte sikte i hemvärnet? (utan mer ett komplement till rps, för att kunna öka eldavstånden en smula) Eller hur ser det ut?

 

Och om tanken är att manöverbataljonerna ska få ut en Ak4 med spuhr axelstöd & handskydd toppad med ett uråldrigt 4x24 sikte, som ska ersätta Psg't som skarpskyttevapen. Då undrar jag om hela FMV sitter och röker heroin på jobbet.

 

Nej, hensoldt siktet ser jag mer som en quick-fix till HV. Jag tror på ett mer seriöst alternativ.

Link to comment
Share on other sites

 

Bedömt är det samma riktmedel som för AK4OR och inget nytt eftersom de redan finns på hyllorna och nytt Picatinnyfäste köptes in till dem för ett antal år sedan.

 

Angående mängden kolvar så har de i upphandlingen en option på upp till 40000 enheter. 5025 är endast vad som ska levereras i första skedet.

 

Hensoldt siktet används väl inte som ett skarpskytte sikte i hemvärnet? (utan mer ett komplement till rps, för att kunna öka eldavstånden en smula) Eller hur ser det ut?

 

Och om tanken är att manöverbataljonerna ska få ut en Ak4 med spuhr axelstöd & handskydd toppad med ett uråldrigt 4x24 sikte, som ska ersätta Psg't som skarpskyttevapen. Då undrar jag om hela FMV sitter och röker heroin på jobbet.

 

Nej, hensoldt siktet ser jag mer som en quick-fix till HV. Jag tror på ett mer seriöst alternativ.

 

Du tror inte de har mer med hur budgeten ser ut, de saknas ju några miljarder för att köpa allt som behövs. speciellt om de skall övas mer och ett ev. återupptagandet av vpl behöver finnas i tankarna.

Link to comment
Share on other sites

Jo men varför lägger man då ut åtskilliga miljoner kr på handskydd och axelstöd (spuhr är inte billigt) men sen skiter i att köpa seriös optik? Då hade det ju vart bättre, att göra det från rätt håll. Köpa en bra kikare, räcker inte pengarna, då skiter man i axelstöd/handskydd.

Link to comment
Share on other sites

Jo men varför lägger man då ut åtskilliga miljoner kr på handskydd och axelstöd (spuhr är inte billigt) men sen skiter i att köpa seriös optik? Då hade det ju vart bättre, att göra det från rätt håll. Köpa en bra kikare, räcker inte pengarna, då skiter man i axelstöd/handskydd.

 

Bästa optiken just nu för ett skarpskyttevapen är i min mening Trijicons ACOG-sikten, kombinerat med deras bildförstärkare som monteras framför siktet. En lösning som medger att mål nedkämpas dygnet runt med god träffsäkerhet.

 

Källberg jag håller inte med dig.

1. Ergonomi är väldigt viktigt för skyttens förmåga att bekämpa målet. Någonstans på jobbdatorn så har jag en studie som amerikanerna gjorde för rätt många år sen som visade på kroppsskyddens negativa påverkan på skarpskyttens förmåga att nedkämpa mål på alla realistiska avstånd. De två alternativen efter en snabb analys är att antingen förändra vapnet eller ta av sig kroppsskyddet. Då är det bättre att förändra vapnet än att minska skyttens skyddsnivå.

 

2. Kikarsikte 09 (Hensoldtsiktet med picatinnyklackar) är ett tillräckligt bra kikarsikte för ett skarpskyttevapen. Det jag saknar är en bildförstärkare (jämfört med Ak 5B och det fruktansvärda SUSAT-siktet som hade en bildförstärkare).

 

3. Prickskyttegevär 90 som skarpskyttevapen är kapitalförstöring. Skarpskytten skall kunna verka med större precision än kollegorna på gruppens normala skjutavstånd och med motsvarande eldhastighet. Då gruppen är en eldenhet så är det bättre att skarpskytten istället för 6,6 kg prickskyttegevär får med sig ett pansarskott till eller ammunition till understödsvapnen och att denna kan följa med i rörelsen. Förekomsten av ett eller två prickskyttegevär per pluton samt skarpskyttar som vidareutbildats till prickskyttar är dock något som jag tycker är positivt.

 

Komplementet till rödpunktsiktet heter förstoringssats 3X och det fungerar till alla vapensystem som har rödpunktsikte (med rätt höjd). Det är ett observationshjälpmedel som inte alls fyller samma nisch som Kikarsikte 09.

Link to comment
Share on other sites

Tja, bra om det blir battre kolv och aven handskydd. Dock sa for ca 3 ar sedan sa forstod jag det som att 2018-2020 sa kommer ett helt nytt vapen att inforas inom FM.

 

Men det ar val samma som med allt annat tex fordonen "alla" skulle ha 2015, de lyser ju med sin franvaro fortfarande vad jag vet...

 

Men visst Ak4 ar bra sa en uppgradering sa funkar den ju ett bra tag till.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Automatkarbin 4 C/D - Skarpskyttevapen

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...