Jump to content

Perman

Recommended Posts

http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3391

http://saabgroup.com/Media/news-press/news/2015-12/saab-receives-order-for-underwater-systems/

http://news.cision.com/se/saab/r/saab-far-bestallning-pa-undervattenssystem,c9888849

Kan det möjligen vara så att torped 62 modifieras för att även kunna skjutas från övervattensfartyg? Det vore i så fall i linje med omställningen från internationella insatser till att man prioriterar det nationella försvaret. Mig veterligen har aldrig den pumpjetdrivna tp 62 provats på övervattensfartyg, men jag kan ha fel naturligtvis. Det vore verkligen en skillnad om man kunde skjuta trådstyrda målsökande 533 cm torpeder mot ytmål från våra korvetter.

/Per

Edited by henke
Taggar

Det vore verkligen en skillnad om man kunde skjuta trådstyrda målsökande 533 cm torpeder mot ytmål från våra korvetter.

/Per

Varför skall våra dyra och exklusiva Visby-korvetter ge sig på motståndaren på motsvarande knivstridsavstånd, när vi har Robot 15?

I vilken kontext anser du att det är en nödvändig förmåga och vilka mål skall bekämpas?

Kan det möjligen vara så att torped 62 modifieras för att även kunna skjutas från övervattensfartyg?

Nej! Det handlar enbart om prestandaförbättringar och uppdateringar...

Mig veterligen har aldrig den pumpjetdrivna tp 62 provats på övervattensfartyg, men jag kan ha fel naturligtvis.

Tp 62 blev verifierad och godkänd för bruk från robotbåtarna lagom tills man la ner det systemet...

Varför skall våra dyra och exklusiva Visby-korvetter ge sig på motståndaren på motsvarande knivstridsavstånd, när vi har Robot 15?

I vilken kontext anser du att det är en nödvändig förmåga och vilka mål skall bekämpas?

Även om jag håller med dig så händer det ju faktiskt att det av div. anledningar inte går eller inte är lämpligt att skjuta robot...

Det vore verkligen en skillnad om man kunde skjuta trådstyrda målsökande 533 cm torpeder mot ytmål från våra korvetter.

/Per

Jag är ingen expert på detta men en anledning som jag kan tänka mig är att med en robotavfyring så är det stor risk att man röjer man sin position direkt för en motståndare, medan en torpedavfyring är väsentligt svårare att detektera. En målsökande torped är dessutom betydligt svårare att störa ut eller förstöra och har även en större sänkande effekt i målet. Under kalla krigets senare del så var ytattacken bestyckad både med sjörobot och tung torped, och meningen var väl att man först skulle slå ut eller lamslå fiendens eskortfartyg i en invasionsflotta med robot, och sedan skulle man ta hand om transportfartygen med torped. Nu finns ju i dagsläget knappast någon invasionsrisk i större skala, men även vid en ev. överrumplande ockupation av Gotland så måste nog huvuddelen av ockupationstrupperna ändå komma i nåt slags större transportfartyg. Jag spekulerar mest i om detta möjligen kan vara en av anledningarna till att man vill uppdatera tp 62. Möjligen skulle det också kunna vara att man modifierar tp 62 så att den även kan användas mot undervattensmål. Som "hunter killers" så är ju våra ubåtar lite handikappade på så sätt att de bara har lätta elektriska torpeder att sätta in mot en ev. undervattensmotståndare.

/Per

Edited by Perman

/Per

Nu finns ju förvisso torped redan på Visbykorvetterna.

Ja, det är torped 45, en liten och smidig ubåtsjaktstorped. Det Perman ser framför sig är torped 62, en stadig kölknäckare på närmare 1400 kg som är byggd för att sänka ytfartyg.

Det jag inte riktigt ser framför mig är vad torpedbeväpningen gör för Visby. Kan inte fartyget skjuta robot så kanske det är läge för någon annan att skjuta sina robotar?

Att ytattacken anföll med dubbelpipiga 12 cm AKAN på 60-talet som kompletterades med torpeder, ja, det var nog en bra idé då. Men att i dagsläget smyga runt i skärgården och avfyra torpeder från ena sidan av en ö, låta dom navigera runt till farleden och där träffa ett mål efter en halvtimme (motsv.) känns som att det är en manöver med dåliga odds.

På öppet hav så kan jag tänka mig att man kan skjuta bortanför horisonten med hjälp av informationen från hydrofonerna, och det är ju precis vad ubåtar gör, men de har ju fördelen att de är under ytan.

Jag är medveten om att jag är på djupt vatten i den här tråden, men det är också en chans för mig att lära mig något nytt om er som går med ånga :navy:

Edited by Adeptus Bellum

Ja, det är torped 45, en liten och smidig ubåtsjaktstorped. Det Perman ser framför sig är torped 62, en stadig kölknäckare på närmare 1400 kg som är byggd för att sänka ytfartyg.

Torped 45 (eller tp 451) är i första hand en ubåtsjakttorped ja, men den kan också sättas in mot ytfartyg. Avsikten när man tillförde den kapaciteten i torpeden var väl inte att man skulle anfalla ytmål på långt avstånd, utan att ge ubåten en chans att slå ut ett ubåtsjaktfartyg som jagar ubåten. Även om tp 45 räknas som lätt torped så har den med sin 40 cm kaliber relativt kraftig effekt i målet om man jämför med motsvarande 32 cm ubåtsjakttorpeder utomlands. Marinkalendern uppger att stridsspetsen väger 80 kg, och de flesta 32 cm torpeder tror jag har en stridsspets på ca 50 kg.

/Per