Jump to content

Finska Hawk flygplan moderniseras och flyger åtminstone till 2036


Perman

Recommended Posts

PRESSRELEASE

18.12.15 09:14

Försvarsministern har gett Försvarsmaktens logistikverk fullmakt att beställa modifiering av avioniksystemet i sju Hawk Mk51 -flygplan av Patria Aviation Oy.

Tidigare har Patria Aviation Oy redan moderniserat förarkabinerna och avioniksystemen i Hawk Mk51A och Hawk Mk66.

På de sju Hawk Mk51 -flygplan det nu är fråga om ska ändringsarbeten av samma slag göras.

Med de flygtimmar som kan erhållas med flygplanen kan man garantera ett tillräckligt antal flygtimmar.

Det totala priset för beställningen är 18,6 miljoner euro. Upphandlingens sysselsättande effekt för den inhemska flygplansindustrin är cirka 50 årsverken.

Jetskolflygplanet Hawk har man för avsikt att använda i Finland åtminstone till år 2036.

 

http://www.noodls.com/view/8DB37C98F44BA7C5A7A2F637F1A5C9D61CB3D9C1

 

 

 

Enligt wikipedia så har under åren minst fem av flygpersonalen omkommit i samband med olyckor och haverier med Hawk i Finland.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems_Hawk#Incidenter_med_Hawk_i_Finland

 

Hur ser olycksstatistiken ut jämfört med svenska SK 60?

 

 

/Per

Edited by henke
Infogat texten då det är en pressrelease
Link to comment
Share on other sites

http://www.noodls.com/view/8DB37C98F44BA7C5A7A2F637F1A5C9D61CB3D9C1?305xxx1450427504

 

 

Enligt wikipedia så har under åren minst fem av flygpersonalen omkommit i samband med olyckor och haverier med Hawk i Finland.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems_Hawk#Incidenter_med_Hawk_i_Finland

 

Hur ser olycksstatistiken ut jämfört med svenska SK 60?

 

 

/Per

 

 

 

Elva totalhaverier. Ett fpl pga skruv blockerat höjdroder. Okontrollerat flygläge 5 st fpl. Felaktiga åtgärder/felgrepp: 1 st fpl. Kollision med mark: 4 st fpl.

 

Utöver dessa har flygplan avskrivits från tex fågelkollisioner eller turbinsprängningar och tillbud på marken.

 

Källa: SAAB 105, Svensk Flyghistorisk Förenings Flyghistorisk Revy 2013

Edited by vikingman
Link to comment
Share on other sites

Totalt 11 Hawk-plan har varit med om olyckor i Finland, med 5 dödsfall som resultat.

 

-17.3.1981. En tvåsitsig Hawk kraschade pga en felaktigt genomförd loop. Piloten omkom, medan instruktören skadades svårt.

-9.5.1985. En Hawk kraschade pga att piloten försökte sig på en barrel roll på för låg höjd. Piloten omkom.

-16.12.1988. En Hawk skadades vid landning pga att landningsstället gav vika pga nedisning. Bägge piloterna räddade sig med raketstol och planet kunde repareras.

-27.2.1989. En Hawk skadades vid landning, pga nedisade styrreglage och fastnade i en snödriva. Bägge piloterna räddade sig med raketstol och planet kunde repareras.

-5.12.1989. En Hawk kraschade efter att motorn slocknat pga att motorns styrsystem havererade. Piloten räddade sig.

-7.4.1998. En Hawk kraschade efter att ha stallat ut på låg höjd efter ett pilotfel. Piloten omkom.

-1.7.1998. En tvåsitsig Hawk kraschade efter att motorn slocknat pga ett felinstallerat bränslefilter. Bägge piloterna räddade sig.

-25.3.2003. En tvåsitsig Hawk krashade efter att på lägre höjd än tillåtna 50 m ha studerat kartan för länge och träffat en trädtopp som släckte motorn. Piloterna lyckades glidflyga planet ytterligare 6 km innan de räddade sig.

-1.9.2004. En Hawk kraschade efter att piloten tappat situationsuppfattning och flugit under tillåten minimihöjd pga dåligt väder. Piloten omkom efter att ha försökt rädda sig med raketstol.

-28.9.2006. En Hawk kraschade på grund av att motorn slocknade efter att på 100 meters höjd träffats av en flock med änder. Piloten räddade sig katapultstol. Flyget totalförstördes.

-13.11.2013. Två Hawk kolliderade i luften pga en felbedömning av rotetvåan. Vingen på det ena flyget träffade cockpiten på roteettan och gick av, vilket dödade piloten i det träffade flyget ögonblickligen och skadade raketstolen, medan den andra piloten lyckades rädda sig. Båda flygen totalförstördes.

 

 

Utöver dem har Flygvapnet förlorat 2 Hornet, 5 Mig-21, 1 Draken, 1 Piper Arrow, 1 Fouga Magister, 1 Redigo, 1 Turbovinha och 1 Mi-8, sedan Hawkplanen togs i bruk 1980.

 

 

Det mest olycksdrabbade planet i finska flygvapnets historia (utanför krigstiden) är dock Fouga Magister där 21 av 80 plan förstördes i krascher.

Edited by Andratenor
Link to comment
Share on other sites

Du har inte rätt. Sk60 har raketstol i normal utförande. Några av dom hade det inte och då var dom 4-sitsiga istället för två sitsiga. Man kan konfa om, välja 2 raketstolar eller 4-sitsig, det normala var/är två raket-stolar. Men, btw, det här med Sk60 som fyrsitsig säger vissa har till del att göra med just Finland. Och det hemliga extra flygvapen som stod och väntade för Finlands räkning i svenska bergrum. Den biten är ju inte hemlig längre så vitt jag vet. Eller i vilket fall redan röjt och släppt i öppen media. Och då var det rätt bra att kunna flytta finska förare med ett taktiskt flygplan också säger vissa.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...