Perman Posted December 18, 2015 Report Share Posted December 18, 2015 (edited) PRESSRELEASE 18.12.15 09:14 Försvarsministern har gett Försvarsmaktens logistikverk fullmakt att beställa modifiering av avioniksystemet i sju Hawk Mk51 -flygplan av Patria Aviation Oy. Tidigare har Patria Aviation Oy redan moderniserat förarkabinerna och avioniksystemen i Hawk Mk51A och Hawk Mk66. På de sju Hawk Mk51 -flygplan det nu är fråga om ska ändringsarbeten av samma slag göras. Med de flygtimmar som kan erhållas med flygplanen kan man garantera ett tillräckligt antal flygtimmar. Det totala priset för beställningen är 18,6 miljoner euro. Upphandlingens sysselsättande effekt för den inhemska flygplansindustrin är cirka 50 årsverken. Jetskolflygplanet Hawk har man för avsikt att använda i Finland åtminstone till år 2036. http://www.noodls.com/view/8DB37C98F44BA7C5A7A2F637F1A5C9D61CB3D9C1 Enligt wikipedia så har under åren minst fem av flygpersonalen omkommit i samband med olyckor och haverier med Hawk i Finland. https://sv.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems_Hawk#Incidenter_med_Hawk_i_Finland Hur ser olycksstatistiken ut jämfört med svenska SK 60? /Per Edited January 3, 2016 by henke Infogat texten då det är en pressrelease Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted December 18, 2015 Report Share Posted December 18, 2015 (edited) http://www.noodls.com/view/8DB37C98F44BA7C5A7A2F637F1A5C9D61CB3D9C1?305xxx1450427504 Enligt wikipedia så har under åren minst fem av flygpersonalen omkommit i samband med olyckor och haverier med Hawk i Finland. https://sv.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems_Hawk#Incidenter_med_Hawk_i_Finland Hur ser olycksstatistiken ut jämfört med svenska SK 60? /Per Elva totalhaverier. Ett fpl pga skruv blockerat höjdroder. Okontrollerat flygläge 5 st fpl. Felaktiga åtgärder/felgrepp: 1 st fpl. Kollision med mark: 4 st fpl. Utöver dessa har flygplan avskrivits från tex fågelkollisioner eller turbinsprängningar och tillbud på marken. Källa: SAAB 105, Svensk Flyghistorisk Förenings Flyghistorisk Revy 2013 Edited December 18, 2015 by vikingman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andratenor Posted December 18, 2015 Report Share Posted December 18, 2015 (edited) Totalt 11 Hawk-plan har varit med om olyckor i Finland, med 5 dödsfall som resultat. -17.3.1981. En tvåsitsig Hawk kraschade pga en felaktigt genomförd loop. Piloten omkom, medan instruktören skadades svårt. -9.5.1985. En Hawk kraschade pga att piloten försökte sig på en barrel roll på för låg höjd. Piloten omkom. -16.12.1988. En Hawk skadades vid landning pga att landningsstället gav vika pga nedisning. Bägge piloterna räddade sig med raketstol och planet kunde repareras. -27.2.1989. En Hawk skadades vid landning, pga nedisade styrreglage och fastnade i en snödriva. Bägge piloterna räddade sig med raketstol och planet kunde repareras. -5.12.1989. En Hawk kraschade efter att motorn slocknat pga att motorns styrsystem havererade. Piloten räddade sig. -7.4.1998. En Hawk kraschade efter att ha stallat ut på låg höjd efter ett pilotfel. Piloten omkom. -1.7.1998. En tvåsitsig Hawk kraschade efter att motorn slocknat pga ett felinstallerat bränslefilter. Bägge piloterna räddade sig. -25.3.2003. En tvåsitsig Hawk krashade efter att på lägre höjd än tillåtna 50 m ha studerat kartan för länge och träffat en trädtopp som släckte motorn. Piloterna lyckades glidflyga planet ytterligare 6 km innan de räddade sig. -1.9.2004. En Hawk kraschade efter att piloten tappat situationsuppfattning och flugit under tillåten minimihöjd pga dåligt väder. Piloten omkom efter att ha försökt rädda sig med raketstol. -28.9.2006. En Hawk kraschade på grund av att motorn slocknade efter att på 100 meters höjd träffats av en flock med änder. Piloten räddade sig katapultstol. Flyget totalförstördes. -13.11.2013. Två Hawk kolliderade i luften pga en felbedömning av rotetvåan. Vingen på det ena flyget träffade cockpiten på roteettan och gick av, vilket dödade piloten i det träffade flyget ögonblickligen och skadade raketstolen, medan den andra piloten lyckades rädda sig. Båda flygen totalförstördes. Utöver dem har Flygvapnet förlorat 2 Hornet, 5 Mig-21, 1 Draken, 1 Piper Arrow, 1 Fouga Magister, 1 Redigo, 1 Turbovinha och 1 Mi-8, sedan Hawkplanen togs i bruk 1980. Det mest olycksdrabbade planet i finska flygvapnets historia (utanför krigstiden) är dock Fouga Magister där 21 av 80 plan förstördes i krascher. Edited December 18, 2015 by Andratenor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted December 18, 2015 Report Share Posted December 18, 2015 Hawk har väl katapultstol medans Sk60 inte har det, har jag rätt?1996 störtade ett Sk60 ur F16 där båda omkom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted December 18, 2015 Report Share Posted December 18, 2015 (edited) Du har inte rätt. Sk60 har raketstol i normal utförande. Några av dom hade det inte och då var dom 4-sitsiga istället för två sitsiga. Man kan konfa om, välja 2 raketstolar eller 4-sitsig, det normala var/är två raket-stolar. Men, btw, det här med Sk60 som fyrsitsig säger vissa har till del att göra med just Finland. Och det hemliga extra flygvapen som stod och väntade för Finlands räkning i svenska bergrum. Den biten är ju inte hemlig längre så vitt jag vet. Eller i vilket fall redan röjt och släppt i öppen media. Och då var det rätt bra att kunna flytta finska förare med ett taktiskt flygplan också säger vissa. Edited December 18, 2015 by Pal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted May 15 Author Report Share Posted May 15 (edited) Ett finskt BAE Hawk plan från finska flygvapnet har kraschat söder om Keuru nu på eftermiddagen. Bägge piloterna ska ha hoppat och vara vid medvetande. De har undersökts av akutvårdare. Kommunen Keuru ligger i landskapet Mellersta Finland. Hawk-plan har störtat i Keuru i Mellersta Finland – de två piloterna är vid liv (svenska.yle.fi) Även om det viktigaste är att piloterna hoppat och verkar ha klarat sig så kanske det ändå är intressant att veta att det 2022 fanns 32 Hawk plan kvar i tjänst i Finland. 16 Mk 66-modeller köpta från Schweiz, sju Mk 51A-modeller och nio original Mk 51-flygplan. Vilken sub modell planet hade som störtat är okänt. /Per Edited May 15 by Perman 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted May 15 Report Share Posted May 15 (edited) Finland beställde 50 st Hawk Mk 51 1977. 4 byggdes av BAE från 1980. Resten byggdes i Finland från 1981. Ytterliggare 7 st Hawk Mk 51A i uppföljningsorder 1994. 18 st Hawk Mk 66 köptes från Schweiz 2008. Det ger sammanlagt 75 flygplan. 12 haverier med 13 flygplan inblandade varav 2 Hawks kolliderade i luften. 2 av de 13 flygplanen kunde repareras. Svenska Wikipedia har en förteckning av haverierna för den som vill läsa. Även ett tidigare inlägg i denna tråd har beskrivning av haverierna. Sk 60 har haft 11 totalhaverier på 150 flygplan i Flygvapnet tills 2015 (vet ej om haveristatistiken sedan dess för Sk60). Det ger 7,3% totalhaverier. Finska Hawk har haft 11 totalhaverier på 75 flygplan. Det ger 14,6% totalhaverier. Kanske är det att Sk 60 har två motorer som gjort att det blivit färre totalhaverier. Edited May 15 by vikingman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted May 17 Author Report Share Posted May 17 Det har visat sig att motorn på flygvapnets plan som störtade igår eftermiddag slocknade redan innan planet träffade marken, säger utredningsledare och ingenjöröverstelöjtnant Juha Vantila till nyhetsbyrån STT. All flygning med flygplanstypen har stoppats tills vidare. Motorn på Hawk-planet som störtade slocknade redan innan planet träffade marken (svenska.yle.fi) /Per 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.