Jump to content

Pansarfordon Misu, finska företaget Protolab och pansarmaterialet Exot


weekendwarrior

Recommended Posts

Jag tror att de hade varit bättre att sälja en del patent till Patria. Ser inte hur de ska kunna konkurrera med befintliga vagnar på en rätt full marknad. Dessutom måste de ju ha en rätt stor produktionsapparats i ryggen innan någon vågar beställa - och utan beställningar går det inte att bygga upp någon produktion. För övrigt ser det ut som ett fordon det går 13 på dussinet av. Jag ser inget nytt eller "spännande" med det. Möjligtvis om den där kompositen av stål och keram skulle visa sig totalt överlägsen alla andra kompositer som även de bstår av - stål och keramer.

Men har du något konkret att komma med, förutom tusen länkar så skriv gärna det. Vad är dina tankar om fordonet, varför tror du så mycket på detta? Hur står den sig mot befintliga fordon?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ovanlig lösning med en enda stor vindruta.

 

Hade varit rätt intressant att läsa de tekniska specifikationerna för Misun...motor, växellåda, axlar, innerutrymmen mm.

Att motorn är en 285 hk Cummins står väl i nån länkarna.

Men interiörbilder är det ont om, men här är en: http://topwar.ru/86749-proekt-broneavtomobilya-protolab-pmpv-6x6-misu-finlyandiya.html

 

Undrar om företaget gör/kan göra paneler av exote som kan bultas på som extrapansar?

Även om det inte står "exote" så antyds det väl att det är just såna jobb som hållit dem flytande?

Link to comment
Share on other sites

Ovanlig lösning med en enda stor vindruta.

 

Hade varit rätt intressant att läsa de tekniska specifikationerna för Misun...motor, växellåda, axlar, innerutrymmen mm.

Att motorn är en 285 hk Cummins står väl i nån länkarna.

Men interiörbilder är det ont om, men här är en: http://topwar.ru/86749-proekt-broneavtomobilya-protolab-pmpv-6x6-misu-finlyandiya.html

 

Undrar om företaget gör/kan göra paneler av exote som kan bultas på som extrapansar?

Även om det inte står "exote" så antyds det väl att det är just såna jobb som hållit dem flytande?

Den motorinformationen har jag missat.

Ang materialet så står det att de gör jobb i materialet åt andra företag, men inte exakt vad. Bara för att materialet är bra att bygga pa sarfordon av är det inte säkert att det lämpar sig för påbultade extraskyddspaneler.

Tackar för länken!

Vet någon vad det är för fordon som visas på bild lite längre ner på den sidan, treaxlad pansarbil med bedömt ett vapen i 25-35 mm i fjärrstyrd vapenstation?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att de hade varit bättre att sälja en del patent till Patria. Ser inte hur de ska kunna konkurrera med befintliga vagnar på en rätt full marknad. Dessutom måste de ju ha en rätt stor produktionsapparats i ryggen innan någon vågar beställa - och utan beställningar går det inte att bygga upp någon produktion. För övrigt ser det ut som ett fordon det går 13 på dussinet av. Jag ser inget nytt eller "spännande" med det. Möjligtvis om den där kompositen av stål och keram skulle visa sig totalt överlägsen alla andra kompositer som även de bstår av - stål och keramer.

Men har du något konkret att komma med, förutom tusen länkar så skriv gärna det. Vad är dina tankar om fordonet, varför tror du så mycket på detta? Hur står den sig mot befintliga fordon?

Nu är ju fordonet inte avsett för att konkurera med AMV utan att vara ett splitter- och minskyddat transportfordon. AMV kan vara det men har även andra roller.

 

Priset (utan vapenstation för eget skydd) är ca 1/4 vad en AMV utan vapenstation/torn kostar. Jag tippar att fordonet genomgår ytterligare tester, och så kommer finska försvaret att anskaffa några tiotal.

 

Företaget Protolab jobbar ihop med Sisu och båda finns i Karis, väst om Helsingfors. Patria tog över Pasi produktionen från Sisu i tiderna och utvecklade AMV inom företaget. Patria finns i Tavastehus, norr om Helsingfors. Helt olika företag.

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju fordonet inte avsett för att konkurera med AMV utan att vara ett splitter- och minskyddat transportfordon. AMV kan vara det men har även andra roller.

Priset (utan vapenstation för eget skydd) är ca 1/4 vad en AMV utan vapenstation/torn kostar. Jag tippar att fordonet genomgår ytterligare tester, och så kommer finska försvaret att anskaffa några tiotal.

 

Företaget Protolab jobbar ihop med Sisu och båda finns i Karis, väst om Helsingfors. Patria tog över Pasi produktionen från Sisu i tiderna och utvecklade AMV inom företaget. Patria finns i Tavastehus, norr om Helsingfors. Helt olika företag.

 

Jag skrev ju inte heller att det skulle konkurerar med just AMW. Jag skrev att marknaden för fordon i den klassen är rätt trång. Sydafrika, USA, Ryssland, Frankrike osv alla tillverkar fordon som rakt av är konkurrenter och redan finns att köpa. Så vad är det unika med detta fordon, än har ingen svarat på det men det är den intressantaste frågan.

/

Link to comment
Share on other sites

Du skrev om att sälja patent till Patria. Efter att Sisu i tiden överförde bepansrade fordonen till Patria är ägandena olika.

 

Numera torde alla konkurrensförbud vara över och Sisu kan åter bygga bepansrade fordon för trupptransport. Sisu är industriell samarbetspartner med Protolab.

 

 

........

 

Men för att svara på din fråga:

 

1) Den ärvlättare än motsvarande konkurrenter so tar 10 soldater vilket betyder att den kan bära mera frakt i fraktverionen än konkurrenterna. Denna egenskap nås tack vare Exote materialet.

 

2) Den är prismässigt konkurrenskraftig. Den ser ut att vara 10-20 % under priset på motsvarande fordon som tar 10 soldater som passagerare. Genom att planeringsorganisationen är extremt liten och industriella partnern Sisu är liten, är tillverkningen flexibel o fasta kostnaderna små.

 

Genom att använda en stor del "vanliga" civila komponenter, blir även livcykelkostnaden fördelaktig jämfört med konkurrenter som i högre grad använder sina egna komponenter.

Link to comment
Share on other sites

Hur många pansarfordonstillverkare använder materialet Exote?

 

Inga, materialet tillverkas än så länge endast av ett företag med samma namn. Men önsketanken är att den skall kunna ersätta andra hårdmetallegerinar som wolframkarbid som blivit oerhört dyr att producera (och där nästan all gruvverksamhet köpts upp av Kina).

http://www.exote-armour.com/

Link to comment
Share on other sites

Du skrev om att sälja patent till Patria. Efter att Sisu i tiden överförde bepansrade fordonen till Patria är ägandena olika.

 

Numera torde alla konkurrensförbud vara över och Sisu kan åter bygga bepansrade fordon för trupptransport. Sisu är industriell samarbetspartner med Protolab.

 

 

........

Ja, jag skrev sälja till Patria för att det är ett stort etablerat företag som har en produktion, en produktionslina, en säljorganisation, en etablerad marknadsandel. Men jag ser det som ytterst svårt för ett obefintligt företag att slå sig in på världsmarknaden av MRAP.

 

Förutom TIO ÅR gamla länkar, vad vet vi om Exote idag? Det lär ju finnas fler företag som under denna tidsrymd spenderat pengar på materialforskning. På det hela taget är det ytterst tunt med relevanta uppgifter från nutid. Notera att Exotes hemsida vrakar vara från 2012, på nyhetssidan är det dött som i graven. Jag undrar bara om vi grävt upp ett lik och nu diskuterar om det fortfarande lever.

/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Du skrev om att sälja patent till Patria. Efter att Sisu i tiden överförde bepansrade fordonen till Patria är ägandena olika.

 

Numera torde alla konkurrensförbud vara över och Sisu kan åter bygga bepansrade fordon för trupptransport. Sisu är industriell samarbetspartner med Protolab.

 

Om jag har förstått saken rätt så startades Patria upp som ett dotterbolag till Sisu i syfte att inrymma den militära delen av produktion och produktutveckling. Har det förhållande ändrats eller har jag missförstått förhållandena från början?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...