weekendwarrior Posted December 7, 2015 Report Share Posted December 7, 2015 (edited) Den här tråden är tänkt att handla om den finska specialfordonstillverkaren Protolab, deras nya pansarmaterial Exote och inledningsvis även deras nya hjulgående pansarfordon PMPV6x6 MiSu. Protolab: http://www.protolab.fi/ MiSu: http://svenska.yle.fi/artikel/2015/12/05/pansarfordonet-misu-utvecklades-i-hemlighet-i-pojo http://svenska.yle.fi/artikel/2015/12/06/misu-kan-bli-ny-finlandsk-exportvara http://areena.yle.fi/1-3168095 http://armyrecognition.com/november_2015_global_defense_security_news_uk/finnish_company_protolab_launches_a_new_amphibious_mrap_vehicle_called_pmpv_6x6_misu_12511152.html http://worlddefencenews.blogspot.se/2015/11/finnish-company-protolab-launches-new.html http://defence-blog.com/army/finland-company-showcase-new-pmpv-misu-6x6-armored-vehicle.html http://theminiaturespage.com/boards/msg.mv?id=404461 http://land.dfns.net/2015/11/23/finland-company-showcase-new-pmpv-misu-6x6-armored-vehicle/ Exote armour: http://www.exote-armour.com/ http://www.smitgroup.in/ea.htm http://www.army-guide.com/eng/firm2805.html http://defense-update.com/20050524_exote.html#.VmYEIL8w-YM http://defense-update.com/products/e/exote.htm Edited December 7, 2015 by weekendwarrior Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted December 7, 2015 Author Report Share Posted December 7, 2015 Jag tycker fordonet är mycket intressant och särskilt materialet Exote som lär vara någon slags titankeramer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted December 8, 2015 Report Share Posted December 8, 2015 Jag tror att de hade varit bättre att sälja en del patent till Patria. Ser inte hur de ska kunna konkurrera med befintliga vagnar på en rätt full marknad. Dessutom måste de ju ha en rätt stor produktionsapparats i ryggen innan någon vågar beställa - och utan beställningar går det inte att bygga upp någon produktion. För övrigt ser det ut som ett fordon det går 13 på dussinet av. Jag ser inget nytt eller "spännande" med det. Möjligtvis om den där kompositen av stål och keram skulle visa sig totalt överlägsen alla andra kompositer som även de bstår av - stål och keramer. Men har du något konkret att komma med, förutom tusen länkar så skriv gärna det. Vad är dina tankar om fordonet, varför tror du så mycket på detta? Hur står den sig mot befintliga fordon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted December 9, 2015 Report Share Posted December 9, 2015 Många av länkarna om Exote är över tio år gamla...Och inte en enda är om saker där det faktiskt tillämpas, bara om att det finns.Bara som en detalj. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted December 16, 2015 Author Report Share Posted December 16, 2015 Undrar om företaget gör/kan göra paneler av exote som kan bultas på som extrapansar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted December 16, 2015 Author Report Share Posted December 16, 2015 Hade varit rätt intressant att läsa de tekniska specifikationerna för Misun...motor, växellåda, axlar, innerutrymmen mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted December 26, 2015 Report Share Posted December 26, 2015 Ovanlig lösning med en enda stor vindruta. Hade varit rätt intressant att läsa de tekniska specifikationerna för Misun...motor, växellåda, axlar, innerutrymmen mm. Att motorn är en 285 hk Cummins står väl i nån länkarna. Men interiörbilder är det ont om, men här är en: http://topwar.ru/86749-proekt-broneavtomobilya-protolab-pmpv-6x6-misu-finlyandiya.html Undrar om företaget gör/kan göra paneler av exote som kan bultas på som extrapansar? Även om det inte står "exote" så antyds det väl att det är just såna jobb som hållit dem flytande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted December 26, 2015 Author Report Share Posted December 26, 2015 Ovanlig lösning med en enda stor vindruta. Hade varit rätt intressant att läsa de tekniska specifikationerna för Misun...motor, växellåda, axlar, innerutrymmen mm. Att motorn är en 285 hk Cummins står väl i nån länkarna. Men interiörbilder är det ont om, men här är en: http://topwar.ru/86749-proekt-broneavtomobilya-protolab-pmpv-6x6-misu-finlyandiya.html Undrar om företaget gör/kan göra paneler av exote som kan bultas på som extrapansar? Även om det inte står "exote" så antyds det väl att det är just såna jobb som hållit dem flytande? Den motorinformationen har jag missat. Ang materialet så står det att de gör jobb i materialet åt andra företag, men inte exakt vad. Bara för att materialet är bra att bygga pa sarfordon av är det inte säkert att det lämpar sig för påbultade extraskyddspaneler. Tackar för länken! Vet någon vad det är för fordon som visas på bild lite längre ner på den sidan, treaxlad pansarbil med bedömt ett vapen i 25-35 mm i fjärrstyrd vapenstation? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted January 1, 2016 Report Share Posted January 1, 2016 Vet någon vad det är för fordon som visas på bild lite längre ner på den sidan, treaxlad pansarbil med bedömt ett vapen i 25-35 mm i fjärrstyrd vapenstation? Jag tror du menar Mbombe: http://www.janes.com/article/49339/mbombe-for-jordan-idx15d2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adam7 Posted January 2, 2016 Report Share Posted January 2, 2016 Jag tror att de hade varit bättre att sälja en del patent till Patria. Ser inte hur de ska kunna konkurrera med befintliga vagnar på en rätt full marknad. Dessutom måste de ju ha en rätt stor produktionsapparats i ryggen innan någon vågar beställa - och utan beställningar går det inte att bygga upp någon produktion. För övrigt ser det ut som ett fordon det går 13 på dussinet av. Jag ser inget nytt eller "spännande" med det. Möjligtvis om den där kompositen av stål och keram skulle visa sig totalt överlägsen alla andra kompositer som även de bstår av - stål och keramer. Men har du något konkret att komma med, förutom tusen länkar så skriv gärna det. Vad är dina tankar om fordonet, varför tror du så mycket på detta? Hur står den sig mot befintliga fordon? Nu är ju fordonet inte avsett för att konkurera med AMV utan att vara ett splitter- och minskyddat transportfordon. AMV kan vara det men har även andra roller. Priset (utan vapenstation för eget skydd) är ca 1/4 vad en AMV utan vapenstation/torn kostar. Jag tippar att fordonet genomgår ytterligare tester, och så kommer finska försvaret att anskaffa några tiotal. Företaget Protolab jobbar ihop med Sisu och båda finns i Karis, väst om Helsingfors. Patria tog över Pasi produktionen från Sisu i tiderna och utvecklade AMV inom företaget. Patria finns i Tavastehus, norr om Helsingfors. Helt olika företag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted January 3, 2016 Report Share Posted January 3, 2016 Nu är ju fordonet inte avsett för att konkurera med AMV utan att vara ett splitter- och minskyddat transportfordon. AMV kan vara det men har även andra roller. Priset (utan vapenstation för eget skydd) är ca 1/4 vad en AMV utan vapenstation/torn kostar. Jag tippar att fordonet genomgår ytterligare tester, och så kommer finska försvaret att anskaffa några tiotal. Företaget Protolab jobbar ihop med Sisu och båda finns i Karis, väst om Helsingfors. Patria tog över Pasi produktionen från Sisu i tiderna och utvecklade AMV inom företaget. Patria finns i Tavastehus, norr om Helsingfors. Helt olika företag. Jag skrev ju inte heller att det skulle konkurerar med just AMW. Jag skrev att marknaden för fordon i den klassen är rätt trång. Sydafrika, USA, Ryssland, Frankrike osv alla tillverkar fordon som rakt av är konkurrenter och redan finns att köpa. Så vad är det unika med detta fordon, än har ingen svarat på det men det är den intressantaste frågan. / Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adam7 Posted January 7, 2016 Report Share Posted January 7, 2016 Du skrev om att sälja patent till Patria. Efter att Sisu i tiden överförde bepansrade fordonen till Patria är ägandena olika. Numera torde alla konkurrensförbud vara över och Sisu kan åter bygga bepansrade fordon för trupptransport. Sisu är industriell samarbetspartner med Protolab. ........ Men för att svara på din fråga: 1) Den ärvlättare än motsvarande konkurrenter so tar 10 soldater vilket betyder att den kan bära mera frakt i fraktverionen än konkurrenterna. Denna egenskap nås tack vare Exote materialet. 2) Den är prismässigt konkurrenskraftig. Den ser ut att vara 10-20 % under priset på motsvarande fordon som tar 10 soldater som passagerare. Genom att planeringsorganisationen är extremt liten och industriella partnern Sisu är liten, är tillverkningen flexibel o fasta kostnaderna små. Genom att använda en stor del "vanliga" civila komponenter, blir även livcykelkostnaden fördelaktig jämfört med konkurrenter som i högre grad använder sina egna komponenter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted January 8, 2016 Author Report Share Posted January 8, 2016 Hur många pansarfordonstillverkare använder materialet Exote? I artikel nämns även att fordonet har mindre av känslig elektronik och datorteknik än de flesta andra moderna motorfordon, exempelvis till motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andratenor Posted January 8, 2016 Report Share Posted January 8, 2016 Hur många pansarfordonstillverkare använder materialet Exote? Inga, materialet tillverkas än så länge endast av ett företag med samma namn. Men önsketanken är att den skall kunna ersätta andra hårdmetallegerinar som wolframkarbid som blivit oerhört dyr att producera (och där nästan all gruvverksamhet köpts upp av Kina). http://www.exote-armour.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted January 10, 2016 Report Share Posted January 10, 2016 Du skrev om att sälja patent till Patria. Efter att Sisu i tiden överförde bepansrade fordonen till Patria är ägandena olika. Numera torde alla konkurrensförbud vara över och Sisu kan åter bygga bepansrade fordon för trupptransport. Sisu är industriell samarbetspartner med Protolab. ........ Ja, jag skrev sälja till Patria för att det är ett stort etablerat företag som har en produktion, en produktionslina, en säljorganisation, en etablerad marknadsandel. Men jag ser det som ytterst svårt för ett obefintligt företag att slå sig in på världsmarknaden av MRAP. Förutom TIO ÅR gamla länkar, vad vet vi om Exote idag? Det lär ju finnas fler företag som under denna tidsrymd spenderat pengar på materialforskning. På det hela taget är det ytterst tunt med relevanta uppgifter från nutid. Notera att Exotes hemsida vrakar vara från 2012, på nyhetssidan är det dött som i graven. Jag undrar bara om vi grävt upp ett lik och nu diskuterar om det fortfarande lever. / Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted February 3, 2016 Report Share Posted February 3, 2016 Ser ut som en modern KP-bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted February 10, 2016 Author Report Share Posted February 10, 2016 Du skrev om att sälja patent till Patria. Efter att Sisu i tiden överförde bepansrade fordonen till Patria är ägandena olika. Numera torde alla konkurrensförbud vara över och Sisu kan åter bygga bepansrade fordon för trupptransport. Sisu är industriell samarbetspartner med Protolab. Om jag har förstått saken rätt så startades Patria upp som ett dotterbolag till Sisu i syfte att inrymma den militära delen av produktion och produktutveckling. Har det förhållande ändrats eller har jag missförstått förhållandena från början? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.