Jump to content

Stöd till samhället

Guest Dedicated

Recommended Posts

Guest Dedicated

Helgen ser ut att bli täckt i ett lager olja......oljan från det förlista kinesiska fartyget som gick ner utan för Bornholm har nu nått skånska kusten. Preliminärt gäller att vi ska vara beredda att tjänstgöra lördag 0700 till måndag 0700.

Någon här som har erfarenhet av oljesanering? Utrustning? :huh:

Fyhr :baskerHV:

Handskar, huvudbonad (för solen). Kanske lite eget rengöringsmedel, ifall det är långt till tvättställe.Ett gott humör och styrka att se det elände som djurvärlden drabbats av pga människan. Jag tycker att ni gör en bra insats, som hjälper till där. Och som sagts tidigare, glöm inte att dricka......

Finns det förband som är utbildade på att ta hand om dylika händelser? D.v.s. göra värnplikten som "oljesanerare" eller liknande? Tycker det hade varit ett vettigt alternativ för vapenvägrare. Kanske även utbildas i att röja vid jordskred/jordbävningar/husras/liknande samt i övrigt specialinriktas på att stödja samhället i andra krissituationer än ofred, inte "bara" leta efter bortsprugna barn och åldringar och gräva fram insnöade familjer (även om detta är en stor insats) som hemvärnspersonal och värnpliktiga gör idag.

Sånt inträffar ju trotts allt oftare än krig i vårt absoluta närområde.

Guest Dedicated
Det här kanske låter lite vilt men kan man inte elda upp oljan. Med typ eldkastare. :huh:

Åtminstone den som ligger bland stenar och på sanden?

Uttern

(som aldrig sanerat olja)

Det var ju ett alternativ så klart, men tveksamt om befolkningen på Österlen (inkl Ulf Lundell och Gudrun Schyman) hade uppskattat det tilltaget.......

Fyhr:

Lite tips: (Inte för att jag har egen erfarenhet av oljesanerning .... men ändå ..)

- Skyfflar att samla med.

- Krattor att samla med.

- Spannar / tunnor att samla i.

- Rullebörar (Skottkärror) att samla i.

- Sjukvårdare. (Blåsor, snubbel och halka)

- Vatten att dricka. (Naturligtvis)

Lycka till !!

Guest Dedicated
Fyhr:

Lite tips: (Inte för att jag har egen erfarenhet av oljesanerning .... men ändå ..)

- Skyfflar att samla med.

- Krattor att samla med.

- Spannar / tunnor att samla i.

- Rullebörar (Skottkärror) att samla i.

- Sjukvårdare. (Blåsor, snubbel och halka)

- Vatten att dricka. (Naturligtvis)

Lycka till !!

Tackar för alla inlägg!

"Risken" finns att det här är den enda gången som man verkligen får göra en "riktig" insats nån gång så då gäller det ju att verkligen ge järnet! (Har med hot tvingat alla mina gruppmedlemmar att ställa upp också.......)

Detta är väl ett "riktig" insats om någon !

Naturligtvis skall skånelands stränder skyddas från den analkande mörka fienden ! :banana

Förstår dina soldater inte detta, så kanske du får fundera på nyrekrytering. :P

Fru Schyman kanske kan vara intresserad av hjälpa till ?? :huh:

Finns det förband som är utbildade på att ta hand om dylika händelser? D.v.s. göra värnplikten som "oljesanerare" eller liknande? Tycker det hade varit ett vettigt alternativ för vapenvägrare. Kanske även utbildas i att röja vid jordskred/jordbävningar/husras/liknande samt i övrigt specialinriktas på att stödja samhället i andra krissituationer än ofred, inte "bara" leta efter bortsprugna barn och åldringar och gräva fram insnöade familjer (även om detta är en stor insats) som hemvärnspersonal och värnpliktiga gör idag.

För utbildades civilförsvarspliktiga för att förstärka räddningstjänsten i händelse av krig. Sådana förband hade nog varit utmärkta för den typen av uppgifter. De utbildar man dock inte längre med hänsyn till den ändrade hotbilden. Dessutom kostade det pengar...

För utbildades civilförsvarspliktiga för att förstärka räddningstjänsten i händelse av krig. Sådana förband hade nog varit utmärkta för den typen av uppgifter. De utbildar man dock inte längre med hänsyn till den ändrade hotbilden. Dessutom kostade det pengar...

Det faktum att det transporteras stora mängder kemikalier förbi vårt rikes södra regioner (till Rysslands nya oljedepå i Finskaviken) i utflaggade båtar med ett minimalt underhåll, borde väl borga för att den typen av förband skulle vara ännu mer aktuell i dagsläget.

Kanske borde man låta utbilda HV krigare i sådant här... kostar nog inte för mycket och är nog billigare än att utbilda VPL  :ph34r:

Absolut inte.

HV skall utbilda sig för sin militära uppgift. En bonuseffekt av detta är att vi kan stödja samhället men jag är emot särskilda övningar som har med eftersök, oljesanering m m att göra.

Uttern

Håller med Uttern, om Militären skall hjälpa till låt då dom som har tid göra det, dvs. dom värnpliktiga.

Vi som har ont om utbildningstid skall inte hålla på med civil verksamhet t.ex. oljesanering, Säpojobb (högvakt) om det sedan skall resultera i att man inte kommer på ordinarie övningar pga tidsbrist. Frivilligt är en annan sak men då skall man ge sig f.n på att man skall fullgöra sin tjänst också

Men är det inte just sånt som man borde ha hemvärnet till om man ser till samhällsnyttan? Det är väl bättre att utbilda till oljesanering och eftersök en för något som är mer otroligt att det inträffar. Okej för att man kanske borde ha både och men det blir väl för dyrt.

Jag går ner i bunkern nu för jag väntar mig en kulregn utan dess like från uppretade HV-män...

Hmm håller inte riktigt med i alla tänkbara fall!

Det är ju så att vi ofta får hjälpa reäddningstjänsten vid ex. skogsbränder och då skulle det många gånger vara bra om hvsoldaterna har en grundläggande utbildning i hur det fungerar att koppla slang, dra slang samt hantera den utrustning som kommer att användas vid en sådan insats.

Har upptäckt att en hel del tid vid sådana tillfällen går åt till att brandmännen skall lära ut på plats vid branden hur man skall göra och det kan innebära att branden får en stor spridning innan insatsen kommer igång.

Själv har jag mycket utbildning från lumpen i just denna typ av verksamhet och får då många gånger hoppa in som utbildare, men jag ser det som önskavärt om alla var insatt i hur det fungerar.

Mvh Björkis :ph34r:

Heiho , du behöver svettas lite, så kom med du också, värnpliktiga har muckat , Revinge har satt in vad man har, ca 40 man, de kroknar inatt, om vi och våra barn skall kunna bada få du och jag ,

visa småpågarna var Adam reste flaggståpngen och var Moses köpte ölet. Dessutom får du ju 114:-/tim + 50%. Kom igen Ohlsson ,annars hämtar vi dig med vapenmakt Lördag 0600 sharp.

Valiant-

Men är det inte just sånt som man borde ha hemvärnet till om man ser till samhällsnyttan? Det är väl bättre att utbilda till oljesanering och eftersök en för något som är mer otroligt att det inträffar. Okej för att man kanske borde ha både och men det blir väl för dyrt.

Jag går ner i bunkern nu för jag väntar mig en kulregn utan dess like från uppretade HV-män...

Fel

Hemvärnet är ursprungligen till för att militärt försvara landet. Behövs frivilliga insatser av civil karaktär så skapa en egen organsisation för det eller bygg ut befintlig (räddningstjänsten, civilförsvaret, beredskapspolis etc). Men börjar vi ändra på Hemvärnets uppgift så kommer vi tappa alla de som gått med för att de är intresserade av att militärt stödja samhället.

Missförstå mig rätt: jag har absolut inget emot att leta efter bortsprungna barn, sanera oljekladdiga stränder eller släcka bränder (vilket jag gjort) men det är inte det som Hv ska öva eller utbildas till.

Hemvärnet skall vara berett ställa sin "infrastruktur" och organisation till samhällets förfogande om det behövs men vi ska, jag upprepar; INTE, ägna övningstid till det.

Slut

Uttern

Det faktum att det transporteras stora mängder kemikalier förbi vårt rikes södra regioner (till Rysslands nya oljedepå i Finskaviken) i utflaggade båtar med ett minimalt underhåll, borde väl borga för att den typen av förband skulle vara ännu mer aktuell i dagsläget.

Hörde något på radio idag att dom ska satsta mer på förband som har hand om biokemiska och kemiska vapen. Kanske kan dom även ha hand om sånna instatser.

Måste hålla med uttern, sådan träning/utbildning får absolut INTE gå ut över den militära verksamhetens övningstid.

Men jag skulle nog vilja lära mig lite om att tex. släcka skogsbränder & oljesanering... kanske räddningsverket kan utbilda frivilligt Hv folk? :dong:

EDIT::> på deras bekostnad, inte FM´s

Edited by Sniff

Försvarsberedningen har idag lagt sitt förslag till inriktning för FM där blir väpnat angrepp enda huvuduppgiften i stället för dagens fyra ( ÖB:s förslag fem ). Detta innebär inte att FM inte får syssla med annat men det blir en bieffekt, däremot så anar jag att civila myndigheter kommer att prioriteras. Därmed så faller nog övning för Hv mot oljebekämpning, det får bli en "på köpet syssla" vilket vi nog klarar bra.

Som tidigare har sagts:

Tät klädsel, möjlig att kassera om inte saneringsbar.

Vätska.

Andningsskydd om stora mängder. Oljan avger ju kolväten och vid längre exponering kan du få symptom som trötthet, huvudvärk, illamående...

Guest Dedicated
Heiho , du behöver svettas lite, så kom med du också, värnpliktiga har muckat , Revinge har satt in vad man har, ca 40 man, de kroknar inatt, om vi och våra barn skall kunna bada få du och jag ,

visa småpågarna var Adam reste flaggståpngen och var Moses köpte ölet. Dessutom får du ju 114:-/tim + 50%. Kom igen Ohlsson ,annars hämtar vi dig med vapenmakt Lördag 0600 sharp.

Valiant-

See You on the beaches, boys! Har vi tur blir vi av med lite av de kg både jag, Valiant & Heiho släpar runt på runt midjan i onödan.........

Joppe :

Det går nog inte att bara trilla ned på stranden, börja samla och sedan förvänta sig att få betalt. :P

Normalt går det till så här: (variation finns nog i delar av landet)

Först måste Räddningstjänsten via landstinget officiellt begära hjälp från Försvarsmakten.

Naturligtvis så skickar Försvarsmakten det billigaste de har, nämligen värnpliktiga. (66 kr/dag)

Därefter fylls det vid behov på med frivilliga från t.ex. Hemvärnet.

MEN.... eftersom det är landstinget som betalar huvuddelen av de 114 pengarna i timmen, så begär de organiserad

hjälp, i det här fallet ett HV-förband ur Södra Skånska gruppen.

Fyhr, Valiant och ni andra som skall ut, hur ser dealen ut för er del ?

Uttern har 100% rätt!

Under en tid där Hv var lite identitetslöst så började man helt plötsligt trumma för "stöd till civila samhället".

På många håll blev det en förhärskande syssla och det började utbildas i eftersök, brandsläckning och annat obskyrt till förmån för utbildning mot huvuduppgiften.

Det är klart att man ska ställa upp om det finns möjlighet, och det är fortfarande en uttalad del av uppgiften!

Men utbildar vi mot våra huvuduppgifter med krigets krav och behärskar dom, då klarar vi det mesta av annan karaktär som också kan dyka upp.