Guest Posted May 27, 2002 Report Share Posted May 27, 2002 Jag har fått befattningen Spaningsplutonchef vid I19/pbat Det ska enligt chefen för Pbat vara Batspan...Kan någon berätta mer om livet som spanare??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Predator Posted May 27, 2002 Report Share Posted May 27, 2002 Vad innebär Batspan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest super Matrosen Posted May 27, 2002 Report Share Posted May 27, 2002 Bataljons spanare kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 27, 2002 Report Share Posted May 27, 2002 Bataljonspan det finns också brigadspan som jag fattat det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Predator Posted May 27, 2002 Report Share Posted May 27, 2002 Skillnader? Sen undrar jag om du kan tänkas komma ihåg kraven att bli spanare eftersom du blev det. Själv blev jag också det men jag kommer inte ihåg vad det var för världen som behövdes. Styrkan var väl iaf 5. Sean undrar jag om någon vet kraven för amf soldater så man kan jämföra lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 27, 2002 Report Share Posted May 27, 2002 jag ställde samma fråga på ett annat forum och jag kollade det nyss här är ett svar: "Det jag kan svara för är hur spaningstjänsten på I5 är utformad. På brigadnivå utbildas ett mekaniserat brigspankompani utrustade med strf9040, detta kompani har dock förmågan att uppträda enskilt och förflytta sig med kängor eller skidor motsv, men huvuddelen av tjänsten är mekaniserad. Det utbildas även batspanpluton och denna har organisatoriskt sett bv206 som fordon, dock används bv i mycket liten omfattning och här handlar det om fot- och skidmarsch för det mesta, alltså mer "jägarlikt" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ischias Posted May 27, 2002 Report Share Posted May 27, 2002 Du kommer att åka en del strf9040, fixa obsplatser som andra avslöjar (lvkv:s irv har betydligt bättre upplösning än 9040! (98/99)) och åka vitablixten! Batspan är Pansarbataljonens spanings pluton. Tanken är att det span ska klara sig bakom fi:s linjer, men det är i stort sett bara dom sista övningarna som det händer. Vagnspersonalen kommer att hålla på med vagnen väldigt mycket medan övriga är i skogen och övar eldöverfall och bygger obsplats. Iom att det är på I19 så räkna med att åka skidor (Snön brukar sticka iväg i början av maj och då kommer myggen. När jag gjorde vpl i boden kom snön den 21 september och låg till muck). Om det är 15 mån så kommer du att få vagnsutbildning tillsammans med andra 9040 kb:s. /I Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 27, 2002 Report Share Posted May 27, 2002 Tack nu vet jag lite mer... Nissarna på pliktverket vet inte så mycket som man önskar ibland.... dessvärre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berkyboy Posted May 27, 2002 Report Share Posted May 27, 2002 Mönstringskrav Amfibiesoldat: Syn: 8 Styrka: 5 Kondition: 6 Psykolog: 5 Inskrivningsprov: 4 Hälsogrupp: B Observera att kraven skiljer något beroende på vilken del av bataljonen du blir placerad i. För att bli uttagen och klara utbildningen till amfibiesoldat krävs det framförallt att du har en stor egen motivation att genomföra och klara utbildningen samt de olika uppgifter du kommer att få lösa under den. Utöver detta så är våra grundkrav att du är psykiskt stabil och har en god fysik. Uttagningskraven är: -Personlig mognad -God allmänbegåvning -God muskelstyrka och goda förutsättningar att bygga upp fysik och kondition -God syn naturligt eller med hjälp av glasögon eller linser. (korrekt färgseende är ett krav för stridsbåtcheferna) -God hörsel -God hälsa Taget direkt från http://www.amfbat.com/qamonstring.php MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hanfot Posted May 28, 2002 Report Share Posted May 28, 2002 VAA? Är intagningskraven för Amf så låga??? När jag låg inne så var det lite mer..... Jaja. Det är ju inget fel på dagens amfsold så de har nog gjort rätt den här gången. Batspan genomför mer taktiska uppg än brigspan som är mer rustade för strid. Batspan sysslar med riktig span. Brigspan tror att de gör det. Men enligt min erfarenhet så kan man inte smyga med pansar och hörts man så kan man inte spana.... Snacket om att man har jägar tjänst etc är mest blaj. Det beror på vilket utbår man ligger inne och vilka befäl man har. En del hamnar på en försöksplut med mkt latjolajban etc... Men de tenderar till att inte få ngn krigsplacering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berkyboy Posted May 29, 2002 Report Share Posted May 29, 2002 Värt att notera är att de ställda kraven vid mönstringen är alldeles för låga. Det finns ju en orsak till varför det har varit närmare 30% avhopp de senaste året/åren. När jag var på infomöte i april vid Amf1 fick jag höra av ett befäl att de krav som de ställer vid t.ex. stridshinderbanan eller UBKn är absolut minimumkrav som alla inneliggande vpl. ska klara av...så en 5:a i styrka o.s.v. är nog lite underdrivet enligt min mening... Ni får gärna komma med kommentarer, speciellt gamla amfbatare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts