Pingo Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Denna tråd är mest riktad till er som inom Hemvärnet tar emot anmälningar till övningar. Jag sitter och arbetar på ett litet projekt som har med kallelserna att göra på ett sätt. Jag skulle vilja veta vad för ursäkter ni fått för att personal inte kom på övning. Jag skall som lite hjälp på traven ge er två exemple jag har fått. 1. "Men det regnade och var vått på marken" 2. "Fan..i den kylan tänkte inte jag ligga på skjutbanan" Har ni fler exempel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hv-sjukvårdarn Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Hunden åt upp ordern och då visste jag inte vad jag skulle ha med mig.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 2, 2003 Forumsledning Report Share Posted June 2, 2003 " Jag har inte fått nån Kallelse.. " Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hv-sjukvårdarn Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 " Jag har inte fått nån Kallelse.. " Du ser, där är skillnaden.......Vårt arbete som sjukvårdare ÄR ett kall...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Capt Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 "-trodde inte det skulle bli någon övning, det snöade ju..." "-hittade inte underbeslaget..." är en annan klassiker... ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 "jag hade nästan ont i ryggen" sen en liten story soldaten lämmnar återbud pga han har rammlat från en lastkaj förskjutit en ryggkota OK det är gilltig skäl. Problemet är att han sågs samma dag bärandes 2 matkassar hmmm... gud som har ingripit eller Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 "Trampade på handkontrollen till mitt Nintendo och pajade foten..." En äkta ursäkt, yttrad per telefon till min coach, inte för att slippa övning, men en träning! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 -Jag visste inte vem jag skulle ringa till.... -Men, det står ju på kallelsen? -Ja men, det vet man inte om det stämmer.. -Fick du inte kallelsen till övningen i lördags? -Jo... -Och varför kom du inte, eller lämnade återbud? -Jaaa.. glömde det? -Bra, jag uppskattar dig engagemang! = Ironin forsar!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 "Nej, frugan sa att vi skulle till IKEA..." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ace Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 "Var det nu??? Jag trodde att det var om någon vecka. " "Jag hade inte tid" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Vad då, övning? Kan Ni inte meddela sådant tidigare? Övningen meddelad 6 mån i förväg, därefter PLIS ungefär 3 v. innan......... Värsta är när folk föranmält till övning som konstigt nog sedan kommer som en total överraskning... Hört i telefon, "Älskling, det är Hv-övning, får jag åka?" Ordförande i 4H-klubben......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
zip Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 - Har ni skickat ut kallelse, för jag har inte fått nån - Ja, du fick ju även programmet när vi träffades sist. - Ja, men de slängde jag, va inte de hemlit. - hur skall du då kunna planera? - ja men jag får ju kallelsen. - Jo som sagt En annan goding: - jag öppnar inte breven från FM, så jag har nog missat det. - öhhh Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSN Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 "nää jag var bakis....." Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Det verkar som om posten eller vilka det nu är som leverar posten av någon okänd anledning alltid slarvar bort militärbrev? Väldigt konstigt att all annan post kommer fram men just dessa brev försvinner? Antingen usla ursäkter eller en konspiration. Jag hoppas det är en konspiration. Alla som inte är på HV övningarna är kanske då på hemliga övningar med svarta uniformer, värmekameror och annat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted June 3, 2003 Forumsledning Report Share Posted June 3, 2003 Visst är ursäkterna många, alla tyder på samma sak. DÅLIG MOTIVATION Försvarsviljan och den generella tonen i samhället gör individen inte särskilt engagerad till att ställa upp "gratis" på något som både politiker och media säger aldrig kommer hända och "DET FINNS INGET HOT". De flesta har en mer stressad tillvaro nu än för några decennier sedan, de flesta männen tar störe ansvar nu i hemmet än för +10-20 år sedan. För de som nu får barn är inte frugan någon liten gumma som utan att opponera sig tar hand om både barn och hem. Om mannen skall engagera sig mer i banen och hemmet, jobba minst 40 timmar per vecka, ev skjutsa barn på div idrotter och aktiviteter blir det svårt att dessutom helt i stort utan ersättning ligga i busken en hel helg…för att försvara Sverige mot något ett hot som "inte finns". Det är ju en trend som inte enbart gäller hemvärnet utan de flesta organisationer. Svensken är inte längre med i frivillig/folk-rörelser eller medlem i massa organisationer i vilka han/hon förväntas ställa upp i tid och otid helt utan betalning. När man sedan ser den totala pengaförstörelse som äger rum i försvarsmakten är det inte undra på att folk tappar förtroendet och MOTIVATIONEN. Regementen rustas upp för många miljoner för att sedan läggas ner. Byråkrati lägger sin käppar i hjulen, mm. Att folk sedan ser att terrängbilar skrotas/säljs för nån krona utomlands och sedan tvingas använda sina egna fordon alt. vara beredda att vara en del av en mycket tidskrävande hyra Vw-buss från regemente som sedan skall lämnas tillbaka 6-7 mil längre bort-process. Egentligen är det ett under att så pass många som nu ställer upp gör det. För att komma till rätta med det krävs krafttag för att vända den negativa trenden och en hel reformering av Hemvärnet tror jag. Samhället har utvecklats lite snabbare och Försvarsmakten hänger inte med, även om de kan göra häftiga reklamfilmer om NBF och hitta på egna buzzwords, mm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bad Karma Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Den klart vanligaste måste ändå vara. Fan, chefen ringde o jag var tvungen att jobba. Har 50% av alla HV-män jour? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 @ Bad Karma Kanske inte, men min erfarenhet säger mig att yrkesgrupperna väktare, ambulansförare eller annan typ av skiftarbetare är relativt överrepresenterad inom Hv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bad Karma Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Ok att folk jobbar skift. Men då ringer inte chefen dig på en lördag och kräver att du ska jobba. Man vet ju fortfarande sina arbetstider. Och jag tvivlar på att väktare o ambulansmän är överrepresenterade inom HV. Om min chef hade ringt mig på en lördag innan övning o krävt att jag skulle jobba och jag inte hade ett jobb där jag var tvungen så skulle jag säga: Skulle EJ tro det. Jag ska ut o kriga Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Ok, du kanske har rätt från din horisont, men i min lilla Hv-värld vimlar det av väktare, landstingsanställda och skiftarbetare. Sedan undantar detta givetvis inte det faktum att somliga hellre stannar kvar bakom hustruns sängljumna arsle än spänner vaderna och ger sig ut i VERKLIGHETEN! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted June 3, 2003 Forumsledning Report Share Posted June 3, 2003 hustruns sängljumna arsle än spänner vaderna och ger sig ut i VERKLIGHETEN LOL ! "Jobba"-förklaringen är absolut den vanligaste. Sklle vara väligt intressant att se lite statistik över HV. Inkomst, regional spridning, familj, typ av arbete, gu vid vilket förband/vapenslag, längd på GU, utlandsmissioner, etc, etc. Nu stirrar man sig blind på enbart ålder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bad Karma Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Japp. skulle vara intressant. Henke. Ordnar du det? :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Vi hade sluppit allt det här tjafset om det varit PLIKT att tjänstgöra efter det att det FRIVILLIGA kontraktet undertecknats... Då hade man fått "söka permis" för att utebli p.g.a jobb, moster Elsas 60-årskalas eller annat trams! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted June 3, 2003 Forumsledning Report Share Posted June 3, 2003 Mmm får mig att tänka på ett annat samhälle som kollapsade i slutet av 80-talet där det var MYCKET plikt och lite betalning. Det handlar om att ge och ta inte bara ta. Och det man ger i det här fallet skall ju vara givande övningar som UTVECKLAR individen. Skulle en sådan regel antas skulle jag vara den första att lägga ner allt vad SoldF.com, egen frivilligverksamhet och genast propagera och skänka summor till de som vill lägga ner allt vad Försvarsmakten heter. När det gäller att få folk att ställa upp utan betalning är det MOROT och inte piska som gäller. Kanske skulle vi tvinga alla Yoff att jobba en dag i veckan gratis som sin PLIKT? De har ju trots allt skrivit på något helt frivilligt dessutom.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted June 4, 2003 Report Share Posted June 4, 2003 Jag menar självfallet inte plikt utan kompensation! Jag håller givetvis också med om att utbildningen skall vara både rolig, givande och utvecklande. Jag framhärdar dock i att med en dåres envishet kriga för att engagemanget i frivilligförsvaret bör bli pliktigt i det att kontraktet skrives under. Då slipper vi alla stugsittare som är rädda för väta och köld och som kommer på 100 bra ursäkter att strunta i att dyka upp -i värsta fall utan att ens anmäla sig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted June 4, 2003 Report Share Posted June 4, 2003 Personligen upplever jag att avsaknaden av barnpassning på helger är det allra vanligaste. Kanske Lottorna kunde hjälpa till med dagis, eller varför inte Blå Stjärnan. Kor eller småbarn spelar väl ingen roll Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted June 4, 2003 Report Share Posted June 4, 2003 Om vi vänder på frågeställningen då, vad är för er en giltig anledning att inte komma, att inte anmäla sig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raptor Posted June 4, 2003 Report Share Posted June 4, 2003 Det som fick mig att lägga AK4 på hyllan var b.la. kvaliteten på övningarna. (Var medlem i beredskapsstyrkan här i Malmö anno 2000-2001). Grupper som deltog i övningar glömdes bort och fick jaga befälen för att göra vissa övningar i t.ex. SIB. Samling klockan 06:00 på morgonen... väntan till klockan 08:00 innan man kom iväg... första övningen igång 10:30. Sånt fick mig att knorra ogillande. Att skjuta in AK4 var ett två dagars jobb. Totalt sköt jag 14 skott på två dagar. Mycket tid gick åt att fika, snacka och vänta. På många övningar kunde grupper av HV-män sitta utanför striderna och genomförande en hel dag utan att befälen försökte styra upp det. Det handlar inte om milimeter rättvisa utan om att folk fick sitta en hel dag utan att vara delaktig i övningen. Givetvis är det inte så här på alla HV områden. Men jag tror att det bästa sättet att se till att folk stannar i hemvärnet och inte hittar på krystade ursäkter är att de känner att det är värt att offra en helgdag. (Som i bra och meningsfulla övningar). "Problematiken" med frivilliga organisationer (som hemvärnet och FBU) är att folk skiter i att komma om de inte tycker det är kul eller givande. f.d. hemvärnssoldat //Raptor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 Sedan undantar detta givetvis inte det faktum att somliga hellre stannar kvar bakom hustruns sängljumna arsle än spänner vaderna och ger sig ut i VERKLIGHETEN! He he, en gjuten kandidat för sidan med minnesvärda SoldF-kommentarer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 @ Furir Nordin. Giligt skäl att inte komma kan för all del vara att man skall på moster Britas 50-årskalas, man skall jobba eller inte kan få barnvakt. Jag tycker att de flesta skäl att utebli är giltiga, förutom att man inte gitter, det regnar eller är kallt. Vad som gör mig allra mest förbannad är att folk uteblir utan att anmäla och DET finns det nästan ingen ursäkt för, förutom hjärnblödning, svår depression, eget eller närståendes dödsfall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 Vi får väl se på Skjutövningen 030712 hur många som anmäler att de kommer/inte kommer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.