Jump to content

Recommended Posts

Hej! Jag ska in som GB, känner två andra som vi ska in tillsammans med! Jag har skickat ett PM till dig men kontakta mig på ICQ:

75351900

Det kan alla andra göra som också ska in på FBJS 2004, vi är redan några stycken!

mvh Christian Patrullchefsaspirant på Flygbasjägarskolan 2004

:)

Guest Andrew

Om någon av er skulle ändra er , så kanske jag skulle kunna ta eran plats och göra om värnplikten på FBJS igen :dong:

Lycka till grabbar ni har en härlig tid framför er !

Jag måste bara fråga, vad är skilnaden mellan gu och gsu? Hittade ingen annan stan att fråga.. :winner:

GU - Grundutbildning dvs hela perioden från iryck till MUCK

GSU - Grundläggande soldatutbildning, del av GU då den värnpliktige lär sig grunder i fältliv och vapenhantering mm.

Hunneberg= Första gången jag fick nöjet (?) att uppleva hallucinationer! Allt från små vita elefanter

till en jätte med rödvit randig tröja ( Just jätten skrämde skiten ur mig )!!!

Guest Kulan

Hur lång är utbildningen till FBJ? Jag har hört att alla gör bara tio månader, även befälselever. stämmer det eller är det jag som har hört fel? :baskerFN:

Hur lång är utbildningen till FBJ? Jag har hört att alla gör bara tio månader, även befälselever. stämmer det eller är det jag som har hört fel?  :/

Jag har sökt kontakt Med FBJS under dagen men inte lyckats få tag på någon. Soldaterna har ju muckat

och det är helg så jag förmodar att befälen njuter av det fina vädret på våran Nationaldag/Svenska

flaggans dag. Med andra ord, K 23 ( FBJS ) är för TILLFÄLLET övergiven.

Det senaste jag hörde var att samtliga soldater har 10 mån utbildning, så jag FÖRMODAR att det fortfarande

är det som gäller.

Guest Kulan
Det senaste jag hörde var att samtliga soldater har 10 mån utbildning, så jag FÖRMODAR att det fortfarande

är det som gäller.

Varför detta? På de flesta förband brukar väl KB eller PB ligga inne i 14 eller 15 månader?

Vad händer i Hunneberg  ;)

Hunneberg är ett ställe som tillhör ett parallellet universum till Sverige. Man åker uppför berget och hamnar på ett av det snårigaste, bräskigaste, myrigaste (blött), hästflugigaste ställe i Sverige. En underbar bit terräng med andra ord. :baskerKav:

Edited by mimesis

är det som gäller.

Varför detta? På de flesta förband brukar väl KB eller PB ligga inne i 14 eller 15 månader?

Kanske därför att FBJ endast har GB (enligt uppgift är alla GB numer, tidigare fanns även meniga).

FBJ är en del av FV.

GB gör 10-11 mån i FV.

PB (som alltså inte finns på FBJ) gör 11-12 mån i FV.

KB (vpl alltså) finns inte i FV.

är det som gäller.

Kanske därför att FBJ endast har GB (enligt uppgift är alla GB numer, tidigare fanns även meniga).

FBJ är en del av FV.

GB gör 10-11 mån i FV.

Med risk för att uppfattas som petig så vill jag informera om att FBJ plutonen består av patruller och

rätt benämning på ledaren är patrull chef. ( Om pliktverket fortfarande kallar det grp chef känner jag inte till ).

FBJ plutonen leds av officerare ( Ej värnpliktiga ) av den anledningen att det krävs såpass stor kompetens för att

klara av den den specifika uppgiften.

Edited by LYNX

En massa text

FBJ är en del av FV.

GB gör 10-11 mån i FV.

Med risk för att uppfattas som petig så vill jag informera att FBJ plutonen består av patruller och

rätt benämning på ledaren är patrull chef. ( Om pliktverket fortfarande kallar det grp chef känner jag inte till ).

FBJ plutonen leds av officerare ( Ej värnpliktiga ) av den anledningen att det krävs såpass stor kompetens för att klara av den den specifika uppgiften.

Organisationen kan kanske inte repeteras för många gånger. Lite svårt att hänga med är det allt med alla omorganisationer i FM.

Notera att jag skriver GB och inte grpch, skillnaden är större än man kan tro.

Flygbassäk hade när det hette närskydd PB, hur det är nu vet jag inte.

Då tillhörde både FBJ och Nsky Markförsvarskompaniet (bestående av 2-6 Närskyddsplutoner och 0-2 FBJ-plutoner), numer tillhör FBJ ledningskomp (?) och flygbassäk ingår i insatskompanierna.

Enligt den senaste info om FBJ jag fått ingår 2 hundförare i varje patrull, men det nämndes att det skulle göras om. Hur blev det sedan?

En massa text

FBJ är en del av FV.

GB gör 10-11 mån i FV.

Med risk för att uppfattas som petig så vill jag informera att FBJ plutonen består av patruller och

FBJ plutonen leds av officerare ( Ej värnpliktiga ) av den anledningen att det krävs såpass stor kompetens för att klara av den den specifika uppgiften.

Organisationen kan kanske inte repeteras för många gånger. Lite svårt att hänga med är det allt med alla omorganisationer i FM.

Notera att jag skriver GB och inte grpch, skillnaden är större än man kan tro.

Flygbassäk hade när det hette närskydd PB, hur det är nu vet jag inte.

Då tillhörde både FBJ och Nsky Markförsvarskompaniet (bestående av 2-6 Närskyddsplutoner och 0-2 FBJ-plutoner), numer tillhör FBJ ledningskomp (?) och flygbassäk ingår i insatskompanierna.

Enligt den senaste info om FBJ jag fått ingår 2 hundförare i varje patrull, men det nämndes att det skulle göras om. Hur blev det sedan?

FBJ patrullen består av: Patrullchef, Stf Patrullchef, Hundförare, Signalist, Prickskytt.

Året som gick utb. det inga Sjukvårdare på FBJS, men jag har för mig att det var tillfälligt.

(Om patrullen kommer att kvarstå i nuvarande form är jag tveksam till, skulle tro att Stf P.chef

byts ut mot en sjukvårdare, Att det i nuläget utbildas Stf P.chef skulle jag tro beror på att det av

någon anledning inte har "klaffat" med sj.v utb).

ENBART SPEKULATIONER!!!

Edited by LYNX