Magic_Johnson Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Hej! Ondrar om de finn någon här som ska in samtidig?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pickensthlm Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Hej! Jag ska in som GB, känner två andra som vi ska in tillsammans med! Jag har skickat ett PM till dig men kontakta mig på ICQ: 75351900 Det kan alla andra göra som också ska in på FBJS 2004, vi är redan några stycken! mvh Christian Patrullchefsaspirant på Flygbasjägarskolan 2004 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tarzan Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Tjenare christian =) Tja jag e en av som som Christian nämnde, om du vill snacka eller nått så kan du nå mmig genom msn som är följande [email protected] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil-9 Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Flygbasjägare 4 Augusti 2003!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! rock on boys!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Om någon av er skulle ändra er , så kanske jag skulle kunna ta eran plats och göra om värnplikten på FBJS igen Lycka till grabbar ni har en härlig tid framför er ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magic_Johnson Posted June 3, 2003 Author Report Share Posted June 3, 2003 Om någon av er skulle ändra er , så kanske jag skulle kunna ta eran plats och göra om värnplikten på FBJS igen Lycka till grabbar ni har en härlig tid framför er ! Hehe.. så de va sååå grymmt =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tarzan Posted June 4, 2003 Report Share Posted June 4, 2003 Ja du, jag å Christian har bara hört bra saker så det lutar åt det hållet. Kan man få tag på dig på nått annat sätt än ICQ eller ?? Tarzan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magic_Johnson Posted June 4, 2003 Author Report Share Posted June 4, 2003 Ja du, jag å Christian har bara hört bra saker så det lutar åt det hållet. Kan man få tag på dig på nått annat sätt än ICQ eller ?? Tarzan Gött.. jo jag har införskaffat mig MSN nu också. [email protected] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mojo Posted June 4, 2003 Report Share Posted June 4, 2003 vi syns på Hunneberg vecka 46... Moahahahaha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kockis Posted June 4, 2003 Report Share Posted June 4, 2003 Jag måste bara fråga, vad är skilnaden mellan gu och gsu? Hittade ingen annan stan att fråga.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magic_Johnson Posted June 4, 2003 Author Report Share Posted June 4, 2003 vi syns på Hunneberg vecka 46... Moahahahaha Jasså.. hur kommer de sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingbat/I19 Posted June 4, 2003 Report Share Posted June 4, 2003 Jag måste bara fråga, vad är skilnaden mellan gu och gsu? Hittade ingen annan stan att fråga.. GU - Grundutbildning dvs hela perioden från iryck till MUCK GSU - Grundläggande soldatutbildning, del av GU då den värnpliktige lär sig grunder i fältliv och vapenhantering mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 4, 2003 Report Share Posted June 4, 2003 Om jag inte minns fel hette GSU tidigare AMU (Allmänmilitär utbildning). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kockis Posted June 4, 2003 Report Share Posted June 4, 2003 (edited) Tack! Bra att veta! Edited June 4, 2003 by Kockis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 Killar, vänta bara till eran "Hell week" på Hunneberg!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil-9 Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 Fick höra en heeeeeel del om Hunneberg på för infon bara te å bita ihop å lita på det tjocka pannbenet!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted June 5, 2003 Report Share Posted June 5, 2003 Rätt inställning Emil ---- dock kan jag lova att du mfl kommer att utveckla en hatkärlek till det berget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted June 6, 2003 Report Share Posted June 6, 2003 Hunneberg= Första gången jag fick nöjet (?) att uppleva hallucinationer! Allt från små vita elefanter till en jätte med rödvit randig tröja ( Just jätten skrämde skiten ur mig )!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kulan Posted June 6, 2003 Report Share Posted June 6, 2003 Hur lång är utbildningen till FBJ? Jag har hört att alla gör bara tio månader, även befälselever. stämmer det eller är det jag som har hört fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted June 6, 2003 Report Share Posted June 6, 2003 Hur lång är utbildningen till FBJ? Jag har hört att alla gör bara tio månader, även befälselever. stämmer det eller är det jag som har hört fel? Jag har sökt kontakt Med FBJS under dagen men inte lyckats få tag på någon. Soldaterna har ju muckat och det är helg så jag förmodar att befälen njuter av det fina vädret på våran Nationaldag/Svenska flaggans dag. Med andra ord, K 23 ( FBJS ) är för TILLFÄLLET övergiven. Det senaste jag hörde var att samtliga soldater har 10 mån utbildning, så jag FÖRMODAR att det fortfarande är det som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kulan Posted June 7, 2003 Report Share Posted June 7, 2003 Det senaste jag hörde var att samtliga soldater har 10 mån utbildning, så jag FÖRMODAR att det fortfarandeär det som gäller. Varför detta? På de flesta förband brukar väl KB eller PB ligga inne i 14 eller 15 månader? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tarzan Posted June 7, 2003 Report Share Posted June 7, 2003 Vad händer i Hunneberg ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted June 7, 2003 Report Share Posted June 7, 2003 (edited) Vad händer i Hunneberg ;) Hunneberg är ett ställe som tillhör ett parallellet universum till Sverige. Man åker uppför berget och hamnar på ett av det snårigaste, bräskigaste, myrigaste (blött), hästflugigaste ställe i Sverige. En underbar bit terräng med andra ord. Edited June 7, 2003 by mimesis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 7, 2003 Report Share Posted June 7, 2003 Det senaste jag hörde var att samtliga soldater har 10 mån utbildning, så jag FÖRMODAR att det fortfarande är det som gäller. Varför detta? På de flesta förband brukar väl KB eller PB ligga inne i 14 eller 15 månader? Kanske därför att FBJ endast har GB (enligt uppgift är alla GB numer, tidigare fanns även meniga). FBJ är en del av FV. GB gör 10-11 mån i FV. PB (som alltså inte finns på FBJ) gör 11-12 mån i FV. KB (vpl alltså) finns inte i FV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted June 7, 2003 Report Share Posted June 7, 2003 Vad händer i Hunneberg ;) Den som lever får se ( Eller snarare överlever ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted June 7, 2003 Report Share Posted June 7, 2003 (edited) Det senaste jag hörde var att samtliga soldater har 10 mån utbildning, så jag FÖRMODAR att det fortfarande är det som gäller. Varför detta? På de flesta förband brukar väl KB eller PB ligga inne i 14 eller 15 månader? Kanske därför att FBJ endast har GB (enligt uppgift är alla GB numer, tidigare fanns även meniga). FBJ är en del av FV. GB gör 10-11 mån i FV. PB (som alltså inte finns på FBJ) gör 11-12 mån i FV. KB (vpl alltså) finns inte i FV. Med risk för att uppfattas som petig så vill jag informera om att FBJ plutonen består av patruller och rätt benämning på ledaren är patrull chef. ( Om pliktverket fortfarande kallar det grp chef känner jag inte till ). FBJ plutonen leds av officerare ( Ej värnpliktiga ) av den anledningen att det krävs såpass stor kompetens för att klara av den den specifika uppgiften. Edited June 8, 2003 by LYNX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 7, 2003 Report Share Posted June 7, 2003 En massa text FBJ är en del av FV. GB gör 10-11 mån i FV. PB (som alltså inte finns på FBJ) gör 11-12 mån i FV. KB (vpl alltså) finns inte i FV. Med risk för att uppfattas som petig så vill jag informera att FBJ plutonen består av patruller och rätt benämning på ledaren är patrull chef. ( Om pliktverket fortfarande kallar det grp chef känner jag inte till ). FBJ plutonen leds av officerare ( Ej värnpliktiga ) av den anledningen att det krävs såpass stor kompetens för att klara av den den specifika uppgiften. Organisationen kan kanske inte repeteras för många gånger. Lite svårt att hänga med är det allt med alla omorganisationer i FM. Notera att jag skriver GB och inte grpch, skillnaden är större än man kan tro. Flygbassäk hade när det hette närskydd PB, hur det är nu vet jag inte. Då tillhörde både FBJ och Nsky Markförsvarskompaniet (bestående av 2-6 Närskyddsplutoner och 0-2 FBJ-plutoner), numer tillhör FBJ ledningskomp (?) och flygbassäk ingår i insatskompanierna. Enligt den senaste info om FBJ jag fått ingår 2 hundförare i varje patrull, men det nämndes att det skulle göras om. Hur blev det sedan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted June 8, 2003 Report Share Posted June 8, 2003 (edited) En massa text FBJ är en del av FV. GB gör 10-11 mån i FV. PB (som alltså inte finns på FBJ) gör 11-12 mån i FV. KB (vpl alltså) finns inte i FV. Med risk för att uppfattas som petig så vill jag informera att FBJ plutonen består av patruller och rätt benämning på ledaren är patrull chef. ( Om pliktverket fortfarande kallar det grp chef känner jag inte till ). FBJ plutonen leds av officerare ( Ej värnpliktiga ) av den anledningen att det krävs såpass stor kompetens för att klara av den den specifika uppgiften. Organisationen kan kanske inte repeteras för många gånger. Lite svårt att hänga med är det allt med alla omorganisationer i FM. Notera att jag skriver GB och inte grpch, skillnaden är större än man kan tro. Flygbassäk hade när det hette närskydd PB, hur det är nu vet jag inte. Då tillhörde både FBJ och Nsky Markförsvarskompaniet (bestående av 2-6 Närskyddsplutoner och 0-2 FBJ-plutoner), numer tillhör FBJ ledningskomp (?) och flygbassäk ingår i insatskompanierna. Enligt den senaste info om FBJ jag fått ingår 2 hundförare i varje patrull, men det nämndes att det skulle göras om. Hur blev det sedan? FBJ patrullen består av: Patrullchef, Stf Patrullchef, Hundförare, Signalist, Prickskytt. Året som gick utb. det inga Sjukvårdare på FBJS, men jag har för mig att det var tillfälligt. (Om patrullen kommer att kvarstå i nuvarande form är jag tveksam till, skulle tro att Stf P.chef byts ut mot en sjukvårdare, Att det i nuläget utbildas Stf P.chef skulle jag tro beror på att det av någon anledning inte har "klaffat" med sj.v utb). ENBART SPEKULATIONER!!! Edited June 8, 2003 by LYNX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts