Jump to content

Recommended Posts

Beror på hur allvarlig den är. Om du bara har lindrig allergi skulle jag skita i att gå till läkaren och införskaffa receptfria allergi tabletter utifall det skulle behövas. Risken finns ju att du kanske inte får göra lumpen på den befattningen om de får höra att du är allergiker.

Kanske inte helt korrekt uppförande... :)

Jag har pollenallergi och klarade lumpen utan problem. Ryckte in i början av juni och det var bara ett tillfälle som jag kände av den, åt inga tabletter alls. Har aldrig varit till läkaren och fått nå papper på det, känns inte nödvändigt för mig.

Bäst är om du ringer till ditt förband och hör dig för vad de tycker.

Vill väl inte uppmuntra till ljugeri och otukt. Men kan väl säga som så att det var ju mer än en i lumpen som hade "glömt" att berätta om vissa besvär såsom allergi, synfel, skador m.m innan de ryckte in.

För vissa gick det bra, för andra.......kanske inte lika bra.

Är det lindriga besvär och du vill göra lumpen så är det inte så bra att säga att du har allergi. Oärligt men kanske tyvärr nödvändigt om du ska få göra lumpen.

:(

För en allergi kan definitivt påverka din placering.

Själv har jag en mycket lindrig form av pollen- och dammallergi, tar jag en receptfri tablett så har jag inga som helst problem på ett dygn.

Det intressanta är att dessa finns att få ut i mängder på sjukan utan frågor. Tror att det paketet jag fick kommer räcka i ~3 år

Edit: Ska hålla mig till ämnet också om allergin är så lindrig att du inte får några problem mer än att ögonen kliar och näsan rinner så lär det ju inte påverka en fysiskt tuff tjänst, alltså, säg inget!

Edited by Vakten_F4

Precis, jag fick inte bli jägare för att jag va dum nog o nämna min JÄVLIGT lindriga pollen allergi..

ibland kan jag få nysningar "Kanske inte bra i fält övningar då man ska vara tyst o gömd? :lol:" men jag blev istället

Amfibiesoldat och det är i skärgården med björk o fan så mycket mer gräs, så en jägar tjänst hade fan passat mig bättre än amfibiesoldat , nåe väl.. får vara glad att jag fick en bra tjänst endå, inge fel med amfibiesoldat..

tips: Reactine fungerar utmärkt, den bästa ute enligt mig som är receptfritt.. pollenhalter börjar i april o då är det björk "tror jag", sen i maj kommer gräset, slutet av maj och i början av juni, sen kommer ek..

så ta reda på vilken av dessa du får allergi mot.. ... och sen testar du att vistas i sånna förhållanden med och utan reactine och kollar efter resultat..

Lycka till mannen, jag hade inte samma lycka!

Nej kanske inte plikverket, men då du har rykt in kanske dem gör en läkar undersökning och sånt sparas i databaser, dvs läkarbesöker, så visst kan dem se att du har så o så etc. etc...

och då kan du få byta tjänst... som sagt testa dig fram vet du att du kan klara dig mde allergin så säger du inget annar så va uppriktig... det kanske slutar med att du blir :) =)

Tips: Käka gröna/röda äpplen helst utav båda 2, i äpplen finns höga björkpollen , om du får utslag runt munnen dvs, blir rött och svider lite, (går över efter 1 dag inget farligt) så har du björk pollen...

annars är ny klippt gräs, eller vistelse i gräs ett bra sätt att testa sig mot gräspollen...

vad har du för symptom av din allergi, helst väl beskrivet... så kan vi försöka gissa oss på vad du har gett in dig på :winner:

who0!

/ Rycker in som amfibiesoldat 2004 januari, i AMF 1 - Vaxholm :lol:

ta ett receptfritt allergipiller typ zyrlex o testa försvinner besvären har du allergi i så fall är det bara att köpa på sig ett gäng och ta med ut i skogen. en bra sak dom hjälper mot myggbett också, klådan försvinner

Det finns en annan metod som tar bort pollenallergin för alltid.

Det går till så att man injicerar små mängder pollen. Efterhands så ökar man dosen pollen ( rättare sagt histamin). Till slut så slutar kroppen reagera på pollen så är du fri från allergin.

Inga läkartermer jag använder mig av , men nåt sånt är det.

Fast den här metoden tar ett antal år, inget man gör dagen innan inryck precis.

Edited by Tarkan

Är det bara en lindrig allergi påverkar det knappt tjänsten, så nämn det inte! . Är det värre bör man passa sig, speciellt om man t.ex. ska göra lumpen på K4 då kyla + allergi kan vara riktigt farligt. Vi hade en kille på I22 som inte berätttade att han var riktigt allergisk mot björk, när han kom i kontakt med fjällbjörkar och var långt ute på fjället en kall dag var han en hårsmån från att stryka med. Han kan skratta sig lycklig att det fanns en helikopter med sjukvårdare i närheten. :huh:

Edited by d97pa