Jump to content
Sign in to follow this  
akari

Magasin till AK4

Recommended Posts

Jag skulle vilja komplettera med några extra magasin till AK4, gärna lättvikt.

Kan någon peka ut riktning med rak hand vart jag ska leta?

Varför har vi (FMV) inte trettiopatroners magasin?

Det verkar vara lite otidsenligt med tjugo. Modernt på femtio-talet, men inte nu.

Eller..?

chrisohle: känt på vikten på ett 20 patroners magasin 7,62. finns trettio patroners magasin är de frågan om vad de väger.

sen är ju frågan om hur Mycket som skall läggas på AK4:an, vapnet i sig är ju inte direkt toppmodernt.

Det verkar vara lite otidsenligt med tjugo. Modernt på femtio-talet, men inte nu.

Eller..?

Otidsenligt vette tusan om det är, speciellt med tanke på att både H&K:s och FN Herstals senaste 7,62-bössor kommer med 20 skottsmagasin. Speculatores har påpekat att vikten kan vara en faktor, men det finns två aspekter till.

1: Tillförlitligheten, 20 skottsmagasinen vet vi fungerar. Men skall du bygga större magasin så behövs det en annan fjäder, vilken skall kunna mata vapnet med rätt tryck, trots flera patroner och längre fjäder, utan att för den sakens skull förstöra magasinsläpparna eller göra magasinen omöjliga att fylla. Det finns 30 skottsmagasin till H&K G3, men de verkar vara en kul grej för hobbyskyttar och inte för militärt bruk.

2: För långa magasin hämmar skytten i liggande skjutställning. Se bara på MP 40, STG 43/44 eller Kalashnikov.

"Men hur ofta ligger vi ner och skjuter nu när vi har tunga kroppsskydd och det blir för jobbigt att växla?" tillräckligt ofta när motståndaren skjuter efter oss ;-)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Pederb&
      Hej,

Finns det större magasin till AK4 att köpa?

Undrar bara?
    • By Recon
      Nyligen la Spuhr upp detta på facebook vilket verkar intressant om det är FM som köper in dom.

Ogillar att sprida rykten men hörde en diskussion att AK4 möjligtvis ska göra en återkomst som skarpskyttevapen i FM. Enligt mig behövs då förutom ny kolv ett nytt handskydd, benstöd, avtryckare och inte minst optik. Misstänker att det utvärderas som alternativ till nytt skarpskyttesystem men om någon har mer info skulle det uppskattas.

• By Reed
      Letar efter bättre fickor än det skit som försvarsmakten försett oss med.

Jag skulle vilja ha fickor med fästsystem på, så man kan sätta som två våningar med mag, och så ska gärna den undre våningen vara utan lock, men med en gummirem som man viker åt sidan när man ska ha ut magget.

Snigels duellficka verkar vara perfekt, förutom att det blir sjukt dyrt när man ska köpa 6-8 st så om någon vet en billigare lösning så skulle jag upskatta det!
    • By hajjper
      http://fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=4960

Underbart att se att siktena (fästena) finns med i utr.listan och att de inte ens är tillverkade ännu.. Det positiva är att de skall levereras senast i 2010-05-30, så de kanske kommer ut 2012...
    • By Gusten
      Är det någon som vet om bladet på bajonetten till ak 4 går genom hela kniven (från spets till bakändan)? /Gusten
  • Create New...