Björkis Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Hej på er... Har sökt och sökt både här på forumet men även på ww.mil.se men inte hittat det jag sökt efter. Det är nämligen så att jag på hemvärnskompaniets uppdrag har satt ihop en webbsida om kompaniet, diskutioner kom up angående om man kunnde lägga in övningsschema, viktig info osv. till kompaniets personal på sidan. Någon reser sig då och säger att detta inte kan göras då det strider mot försvarsmaktens säkerhetsbestämmelser osv. Jag söker nu som sagt skriftliga källor angående detta. Om någon har info om detta och kan skickas till mig eller kunskap om var jag skall finna detta lämnas på detta forum! Tackar på förhand Björkis Obs! Flytta gärna detta om det liger i fel forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Jag har för mig att Rikshemvärnsavdelningen har regler och bestämmelser för hur hemsidor ska utformas. Kontakta dom. Jag har även sett (men kan inte komma på var, tror det var i ett nummer av Hv-tidningen) att tid och plats för övningar inte får sättas ut på Internet. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Godafton Skrev inte Henke ett ganska långt inlägg angående detta för en tid sedan, har för mig att det bland annat rörde att sidan inte skulle se ut som mil.se? Hinner tyvärr inte söka nu, men jag vill bestämt minnas att det finns här någonstans i cyberspace. GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Nya regler för Hemvärnskompaniers och Hemvärnsbataljoners hemsidor är under utarbetande. Det skrevs en skrivelse till RiksHV den 23:e maj som utgör grunden för det nya reglementet. Idag så är det inte förbjudet att lägga upp sk övningskalender men man bör inte ange plats och tid då en eventuel fi/tjuv/aktivist kan ta sig till platsen och ställa till skit. Mitt tips är att avstå så länge med övninsschema och dyl. /Pingo - Webmaster i sin bataljon och kompani EDIT: Jag har de gamla dokumenten som pdf, kan skicka dem om du vill ha dem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björkis Posted June 3, 2003 Author Report Share Posted June 3, 2003 Tjena... Tack men hittade de är gammla pdf okumenten sent i går, dock tycker jag att de är en aningen intetsägande. Det skall tydligen som du antydde komma nya föreskrifter som förhoppningsviss är mer detaljerade. Ex. så får man inte ha en gästbok på webbsidan, låter ju helt sjukt, men men skall man kunna länka den via hemvarnet.mil.se måste man tydligen följa regler liknande den! Mvh Björkis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Gästbok och forum får du ha men dessa måste vara av den typ där inläggen först granskas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 3, 2003 Forumsledning Report Share Posted June 3, 2003 Reglerna som är skrivna är helt tagna ur ingenting, de har ingen verklighetsanknytning alls. Den som skrivit dem verkar inte ha koll på nått angående Internets verklighet. Att leva i en vrå o tro man blir hackad varje dag funkar inte. De säger emot sig själva dessutom på nått ställe. Ex. reglerna gäller för samtliga sidor med .mil anknytning, och det finns en regel som säger att du inte få ha lösenordskyddade sidor där det uppmanar en hackare till att försöka bryta sig in, i tro om att det finns hemliga dokument där... saken är absurd... samtidigt så finns försvarets bildbyrå som "lösenordsskyddad" ..helt plötsligt finns det undantag. Det visar ju bara hur illa det är skrivet. Just nu skiter jag fullständigt i vad reglerna säger. Eftersom de är så idiotiska. Jag har även sett till att ha ryggen fri då min sida www.plutonen.com inte är officiell, samt så har jag ingen logga eller HV-emblem nånstans på sajten. Sidan är privat och går inte under deras mongo-regler. Jag kan därmed ha min gästbok och hur många lösenord jag vill. Sen om jag är länkad från mil.se eller inte spelar mindre roll.. Jag kan ju göra värödens trista site som blir länkad och sen länka vidare... inga problem.. står inget om det i "reglerna". Hela idén med de reglerna är så full av kryphål o gråzoner så det skulle inte spela nån roll egentligen. /webmaster http://www.plutonen.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björkis Posted June 3, 2003 Author Report Share Posted June 3, 2003 Jo, jag kan inte annat än att hålla med dig Kimster. Men som sagt skall man ha den officiell och länkad från ex. södertörnsgruppen i detta fall så är det ju de reglerna som gäller. Får dock hoppas på att de nya föreskrifterna blir vettigare, de skall tydligen vara på gång, men som allt annat inom denna värld så lär det väl mala på lagom långsamt. Dessutom förvånar det mig inte om det komer att bli ännu tokigare regler i framtiden. De kanske skulle ta och reda ut verkligheten i stället. Tills vidare har jag i alla fall dödat alla de sidor jag som test lagt upp på mitt eget serverutrymme hos telia och det finns nu endast på hårddisken. Vill ju inte få ett elakt brev från FM! Mvh Björkis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Som sagt nya regler är under utarbetning. två möten är planerade denna månad för dem. Känner jag de ansvariga rätt lär reglerna bli mer verklighetsförankrade, men man kan ju ha fel Många har gjort som Kimster och visst fungerar den lösningen lika bra. Finn egentligen bara en ankdel med den lösningen...att man inte kan använda FM loggor för att visa seriösiteten i sidan. Det dimpern ganska fort ner ett elakt brev om man använder dem...egen erfarenhet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.