Sytare Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Satt och snackade med min brorsa för ett tag sen om mannen, myten och legenden Beduinen. Var han FJS eller KJ från början? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shoulder Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 KJ om jag inte minns fel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Känner en lucka i allmänbildningen.... Vem var/är Beduinen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Godmiddag Som tollen skriver så är det ju en myt/legend där mycket få vet sanningar. Att skriva mer här, framförallt utan berörd persons medgivande, skulle bara skapa missförstånd, ytterligare felaktigheter osv samt också inte direkt vara att visa respekt. Slut.. GMY edit: lite stavning, och så ändrade jag mig lite angående info om personens GU Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 HEMLIG med dubbla ramar... Ok, jag behöver inte veta det här för min tjänst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted June 2, 2003 Forumsledning Report Share Posted June 2, 2003 Nja nu är det ju så här att man faktikst får tala om sånt som står att läsa offentligt annorstädes. I boken "Jag skall bli kustjägare" av CM Jönsson så förtäljs ju en liten del, bla bakgrunden till namnet och därmed får man väl säga att berörd person gett sitt medgivande till att beskrivas för allmänheten. Han blir ju även den som blir intervjuad mes t i TV3 film KUSTJÄGARNA med det berörmda citatet ej ordagrant "Kriget är min verklighet, det är den värld jag lever i" , desutom "Vi behöver nite stressa upp dem, de stressar upp sig själva". Det har dessutom förekommit några repotage om den personen både på TV och nåt mer eller mindre seriöst repotage i herrtidningen "Aktuell rapport" på början av 90-talet. Men som sagt historierna är många, sanningarna färre. Kolla in Kustjägarveteranerna www.KJV.nu /Henke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Ni menar förmodligen "Beduin-Karlsson". Kontakta KJV Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Jo henke, visst håller jag med om att det är ok att diskutera. Det jag mest tänker på är exemplevis Aktuell Rapport blev stämda, och ingen var väl direkt nöjd med KJ filmen osv. Att då här börja dra storyn blir att på nytt bara spä på något som redan ältats. Vad jag främst vill förhindra är en tråd modell: Men jag hörde att... Som Lt.P sa så kan man ju kontakta KJV om man vill. För övrigt tror så tror jag chansen är ganska stor att "Beduin" själv läser här faktiskt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted June 2, 2003 Forumsledning Report Share Posted June 2, 2003 Ja det hoppas jag att han gör Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 chansen är ganska stor att "Beduin" själv läser här faktiskt. Med tanke på den kassa internettillgången på AmfSS så vette fasen.. Seriöst: den som verkligen vill veta kan kontakta mig istället. Vi är några som vet hur det faktiskt är, men jag har ingen lust att diskutera det offentligt. Vill han berätta för dig så gör han det. Slut. Om Tv3 och Aktuell Rapport tycker jag inte. (undantaget _somliga_ sidot av AR då.. ) EDIT: tillägg...viss återhållsamhet med den adressen är att rekommendera... EDIT2: tog bort hans e-mail Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorleif Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Nu var det väldigt länge sen jag såg filmen Kustjägarna, och kommer inte i håg vem ni pratar om!? så ut med språket o berätta vem det är!!! vad e det som e så specielt med han ? äter han barn till frukost och handgranater till middag ? Så svårt ska det väl inte vara ! han är väl ingen stats hemlighet ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted June 3, 2003 Forumsledning Report Share Posted June 3, 2003 Köp boken "jag skall bli kustjägare" så får du nog svar på det mesta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilsson Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Köp boken "jag skall bli kustjägare" så får du nog svar på det mesta. Lite OT... men ja vill bara meddela att boken är väldigt bra... ja har läst den tre gånger nu... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorleif Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Köp boken "jag skall bli kustjägare" så får du nog svar på det mesta. Ja men om det endå står i boken så är det ju ingen hemlighet ! kan väl berätta lite i alla fall ! ni är ju så duktiga på att skriva långa utläggningar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Men Thorleif, om du nu måste veta så läs boken, eller maila moniseur enligt adressen som Gotcha angav. Det är inget som är hemligt, men det är ingen som vill berätta, enkelt. Slut. GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorleif Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Men Thorleif, om du nu måste veta så läs boken, eller maila moniseur enligt adressen som Gotcha angav. Det är inget som är hemligt, men det är ingen som vill berätta, enkelt. Slut. GMY Man Rokare, jag ska ta o läsa boken en vacker dag ! men det jag inte förstår är varför det ska vara så svårt att berätta lite! jag menar ni här på forumet kan ju göra långa utläggningar om allt o inget, A4 upp o A4 ner... så varför ska det vara så svårt att svara på min fråga!?!? verkar vara ett känsligt ämne det här..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bad Karma Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Ärligt talat så förstår inte jag heller det. E det bättre om stackars beduin blir mailbombad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnDoe Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 måste erkänna att jag är enormt nyfiken vem denna Beduin är JohnDoe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Ni som absolut, absolut vill veta och inte vill/törs maila "Beduin" själv, kan kanske PM'a mig eller någon annan "insatt". Men jag kan inte garantera att ni får exakt de svar ni önskar. Bättre så? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Undrar var "Herr Beduin" tänker när han får en massa mail med frågan. Vem är du? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björkis Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Inte för att jag bryr mig men om man kollar på KJV så ser man att han hetter Christer Carlsson och var KJ 81-93 Sitter som ledamot i KJV styrelse, där finne även en annan mailadress som jag inte kommer lägga in här! Mvh Björkis Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Först tänkte jag inte så mycket på vem/vad han är, men klart att de flesta (inkl. mig) som inte alls vet vem det är frågan om blir mer och mer nyfikna nu när det blivit så här... Men man får väl ta och försöka kika i den där boken då. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 boken som jag så gärna vill lägga min vantar på har slutat att tryckas och den är slutsåld... "jag ska bli kustjägare" är slut på alla ställern jag har letat på... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted June 3, 2003 Forumsledning Report Share Posted June 3, 2003 Anmäl ditt intresse på CM Jönssons egna site så kanske det trycks fler... http://w1.463.telia.com/~u46305959/INDEX.HTML Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Sök på google så hittar ni i alla fall första kapitlet i boken där även denna mystiska man nämns. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björkis Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 hmm Jagat två beduiner i minst ett dyng! Låter som en skröna! Och dessutom lyckats ta fast dem! hmm Mvh Björkis Link to comment Share on other sites More sharing options...
BILL! Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Frågan finns redan under en tråd om Astronauterna. Ska ha gjort GU i slutet på 70 talet och sedan bytt över till KJ. På Bernadottegymnsiets hemsida står det att han är både KJ och Fskj. Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Frågan finns redan under en tråd om Astronauterna. Ska ha gjort GU i slutet på 70 talet och sedan bytt över till KJ. På Bernadottegymnsiets hemsida står det att han är både KJ och Fskj. Ja det brukar ju vara ett krav att man måste genomgå vissa kritiska moment på ett förband ifall man ska tjänstgöra som befäl där... Således borde det vara ganska självklart att personen i fråga har en gaffel och en liten örn på sin ärm. (Som förövrigt kan detta intygas av undertecknad) Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted June 4, 2003 Report Share Posted June 4, 2003 hmm Jagat två beduiner i minst ett dyng! Låter som en skröna!Och dessutom lyckats ta fast dem! hmm Mvh Björkis Ja det DÄR skulle jag gärna vilja höra mer om... FN-soldat som är ute på egen hand i ett helt dygn. Eller missuppfattade jag att han var FN-soldat I Libanon, det kanske han inte var? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tarkan Posted June 4, 2003 Report Share Posted June 4, 2003 Lite skumt. För i Libanon så finns det inte mycket som man kalla öken , rättare sagt inget att kalla öken. Beduiner nja, beduiner flyttar runt mycket och Libanon är mindre än Vännern så det finns inte mycket att flytta runt till. Så vi kan nog säga beduiner = hemlösa öken = obebodd mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.