Jump to content

Alfa Sierra, uppföljaren till Hotel Lima.


Stefan Jonasson

Recommended Posts

Hej.

Jag skriver lite reklam för min andra roman, Alfa Sierra.

 

Det är del två i en serie om Martin Hall. En man född i mitten på sextiotalet som tittar tillbaka på vad som hände honom under några år i mitten av åttiotalet. Jag brukar skämtsamt beskriva mig själv som en hobbyförfattare till möpiga kärleksromaner. Mer info om mina romaner, litteratur i allmänhet, skrivande och min del av livet finns på min blogg, stefanjonasson.blogg.se

Alfa Sierra finns i internetbokhandeln och på e-bibliotek.

 

Baksidestexten till romanen, om man nu kan säga så om en e-bok är följande:

 

I slutet av augusti 1985 muckar Martin Hall från pansarjägarutbildningen på P2 i Hässleholm. Han kommer tillbaka hem till Linköping. Ett tomt och ensamt Linköping då hans mamma ett knappt halvår tidigare dött i cancer. Under värnplikten har Martin rekryterats till det hemliga specialförbandet Särskilda befälsgruppen. Han ska nu påbörja utbildning till reservofficer och operatör.

Det blir en tuff höst och vinter för Martin. Utbildningen är psykiskt mer påfrestande än han kunde ana och han ställs inför moraliska övervägande han tidigare inte reflekterat kring. Längtan efter vännerna från värnplikten på P2 är också större än han trott. Martin påverkas starkt av sin utbildning och det han tidigare skämtsamt kallat ”det civila mörkret” framstår numera som det enda ljuset i tillvaron.

Eva är en ung kvinna han träffade under sommaren. Hon är också från Linköping, går sista året på gymnasiet och de gör vad de kan för att utveckla ett förhållande trots att Martin tillbringar mycket tid på platser som Boden, Stockholm och Hereford i Storbritannien. Det finns även en olycklig förälskelse. En längtan, en dröm, ett minne. Alfa Sierra.

Efter avslutad utbildning kallas han in på ett skarpt uppdrag. Det som från början är ett avhopp från Sovjetunionen utvecklas till en av de farligaste incidenter Sverige upplevt under kalla kriget.

Alfa Sierra är andra delen om Martin Hall och hans utbildning till en särskild operatör. Det är berättelsen om en ung man, vänner, längtan, kärlek, musik, fel beslut och det moraliskt tveksamma i att bli duktig i konsten att döda andra människor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, Krook, jag upptäckte det. Tyvärr inte förrän jag hade publicerat romanen och själv sökte på Bokus för att se om den kommit ut än... Vi får ta det onda med det goda, kanske någon som söker på min roman hittar boken om BA01. Själv ska jag läsa den, har inte gjort det än.

Titeln på romanen, min Alfa Sierra alltså, är en följd av del 1. Hotel Lima. Där står Hotel för huvudpersonens efternamn som är Hall och Lima för att han kommer från Linköping. Det är det kodnamn han får. Alfa Sierra är kodnamnet på en person i del 2. Alfa står för Andersson och Sierra för Stockholm. Jag hoppas att ingen som på något sätt medverkat i eller skrivit boken om BA01 tar illa vid sig.

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag inser att det ar lite off topic, men vad ar pansarjagare? Jag gjorde lumpen pa P7 i 1980, och jag kommer inte ihag att vi hade jagare alls. Men jag var i Ystad, sa det ar val mojligt art de fanns i Revingehed?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...