Jump to content

Nationalgardet = Hemvärn?

Mårten

Recommended Posts

Tänkte droppa ett par frågor angående USA's försvar som jag inte riktigt fått klarhet i..

1. Är Nationalgardet ett "hemvärn"? Hur fungerar det egentligen, vilka är dess huvuduppgifter?

2. Hur funkar (i korthet) USA's lagar angående inkallning till tjänstgöring i de väpnade styrkorna?

3. Hur är inställningen till att utlänningar söker sig till USA's väpnade styrkor? Är det vanligt?

1. Är Nationalgardet ett "hemvärn"? Hur fungerar det egentligen, vilka är dess huvuduppgifter?

Svaret blir väl nja.... Grunden är samma... dvs frivilliga "helgkrigare", me NG har både mer utrustning och mer åtagande och mer av allt i princip. Lite som att jämföra Jägare och Ranger...

2. Hur funkar (i korthet) USA's lagar angående inkallning till tjänstgöring i de väpnade styrkorna?

Om jag inte missminner mig, så har dom ingen värnplikt i Usa längre...

• Forumsledning

Jag förmodar att du är kass på att söka på internet.. hursomhelst här e lite.

1: The Army National Guard (ARNG) is one component of The Army (which consists of the Active Army, the Army National Guard and the Army Reserves.) The Army National Guard is composed primarily of traditional Guardsmen -- civilians who serve their country, state and community on a part-time basis (usually one weekend each month and two weeks during the summer.) Each state, territory and the District of Columbia has its own National Guard, as provided for by the Constitution of the United States.

Du hittar mer info på http://www.arng.army.mil/About_Us/

2: http://www.goarmy.com vart trasig för mig.. men där står allt om rekryteringen samt vad som gäller.

3: De tar in mycket utläningar ja. Bara man har ett greencard så ska allt vara okej att söka.

Ganska stor skillnad på NG och HV. NG har ju flygplan och helikoptrar om jag inte missminner mig... Har tyvärr aldrig fått chansen att gå kursen: "Stridsflyg - Grund" på HvSS. :P

:angry:

NG är väl inte under federal befälsstruktur i fredstid utan styrs av respektive delstatsregering? (Den Federale) Presidenten kan under vissa omständigheter utfärda dekret (motsv.) som gör att NG kan disponeras av "U.S.A", till skillnad mot "Arkansas".

• Forumsledning
Kimster. Om alla sökte upp sin information på nätet själva så skulle detta bli ett ganska tomt forum.

Jag har tagit sånt förut om hur man ska söka. Forumet ska ses som en senare instans -EFTER man har sökt på internet och forumets sökmotor. Saker som direkt finns feta sajter med info ser jag gärna att det inte behandlas här, såvida man inte vill disskutera saken.

..och nej det kommer inte bli ett tomt forum, tro mig !

slut.

NG är väl inte under federal befälsstruktur i fredstid utan styrs av respektive delstatsregering? (Den Federale) Presidenten kan under vissa omständigheter utfärda dekret (motsv.) som gör att NG kan disponeras av "U.S.A", till skillnad mot "Arkansas".

helt rätt, guvenören över delstaten är chefen för NG i den delstaten.

Japp, för att komplicera det ytterligare finns det ett "state guard" eller "militia" i många delstater också utöver national guard.

De enheterna är mer jämförbara med hemvärnet, och de kan inte ställas under federal kontroll.

Angående värnplikt: Sedan 70-talet finns det mycket riktigt ingen värnplikt i USA, dock så ska alla manliga medborgare mellan 17-26 (?) registrera sig i ett register motsvarande vår utbildningsreserv.

Detta utifall att det i ett krisläge skulle bli aktuellt med plikttjänstgöring igen.

Dessutom har vissa av delstaterna laglig möjlighet (som inte utnyttjas i fredstid) att kalla in medborgare med tvång till "state guard", bl.a. Texas.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...