Jump to content

Varför la man ner Kustartilleriet?


Recommended Posts

Men om man nu lägger ner alla fasta KA, hur gör man då med mineringarna för inlopp m.m.? Även om det fasta KA inte gör någon nytta längre, så kommer ju fortfarande "vattenmineringarna" att behövas, och hur f*n sköter man dom då? Vanligtvis har det väl skötts från KA-anläggningen?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 192
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men om man nu lägger ner alla fasta KA, hur gör man då med mineringarna för inlopp m.m.?  Även om det fasta KA inte gör någon nytta längre, så kommer ju fortfarande "vattenmineringarna" att behövas, och hur f*n sköter man dom då?  Vanligtvis har det väl skötts från KA-anläggningen?

Amfibiebataljonerna kan lägga ut kontrollerbara mineringar där de behövs, de fasta minstationerna ( skarpa minor var utlagda i vissa även i fred) försvann med KA.

 

Flottan kan ju lägga större okontrollerade mineringar ute till havs.

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstått det så lade man ned Tungt Kustrobotbatteri 90 med motiveringen att inget traditionellt invansionshot föreligger och att Rb15 även kan avfyras från flygplan och fartyg. Frågan är då varför man behåller Rb17 i amfibieförbanden? Vilka mål är Rb17 tänkt att bekämpa och under vilka omständigheter? Varför skulle inte dessa mål kunna ha bekämpats med Rb15 avfyrad från Tungt Kustrobotbatteri 90?

Link to comment
Share on other sites

A2: "ingen som vet, ingen som vet..."

 

Slakten av rörligt KA (rb, 12/80) och 12/70-batterierna är något av det värsta jag sett av felbeslut, men det är ju inget nytt.

 

jonte72: Är du säker på det? Det är en jädra massa minor som skulle ha plockats upp i så fall - för att inte tala om min/magnet/sensor-linjerna blev ju klara först på tidigt 90-tal om jag inte missminner mig..!!

 

OT: nån som känner till *incidenten* när USS Ticonderoga leddes in genom Oxdjupet - och fartyget slår helt plötsligt TOKBACK av "någon anledning"..?

 

Och så var det med amrisarnas löften att stänga av sina sensorer under färd på svenskt vatten... :P

Link to comment
Share on other sites

A2: "ingen som vet, ingen som vet..."

 

Slakten av rörligt KA (rb, 12/80) och 12/70-batterierna är något av det värsta jag sett av felbeslut, men det är ju inget nytt.

 

jonte72: Är du säker på det? Det är en jädra massa minor som skulle ha plockats upp i så fall - för att inte tala om min/magnet/sensor-linjerna blev ju klara först på tidigt 90-tal om jag inte missminner mig..!!

 

OT: nån som känner till *incidenten* när USS Ticonderoga leddes in genom Oxdjupet - och fartyget slår helt plötsligt TOKBACK av "någon anledning"..?

 

Och så var det med amrisarnas löften att stänga av sina sensorer under färd på svenskt vatten... :P

Minstationerna tillhörde KA och kommer därför avvecklas. Arbetet med att plocka upp minorna kommer nog ta många år. I våras togs minorna bort i Göteborgs inlopp i samband med att djuprännan in till hamnen muddrades.

Link to comment
Share on other sites

Alltså tar man bort alla fasta minor, och lägger ut nya, när det är dags för det igen? Hur blir det med alla magnetslingor etc etc etc. Måste väl fortfarande finnas kvar mineringar för ubåtar etc? Om vi tar bort minorna har vi ju typ inget försvar alls vid vattnet :D

 

 

Det där med minor som ska plockas upp undrar jag verkligen ->

Vid min stuga har vi haft enbart en "minbas" med mineringar tvärs över inloppet -> Örnsköldsvik. Senast i vintras flöt en mina upp och frös fast i isen, och i samband med att man kom och plockade bort den, så var det inga dykningar efter andra minor. Denna bas -> Hörnskatan Örnsköldsvik demolerades och cementerades igen -95 kanske?

 

Står dock att fiskeförbud osv har upphört, men det har stått så ( såg i nått pdf-blad ) sedan slutet av 90-talet. Och det var 2002 som minan flöt upp. öööh? :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Alltså tar man bort alla fasta minor, och lägger ut nya, när det är dags för det igen? Hur blir det med alla magnetslingor etc etc etc. Måste väl fortfarande finnas kvar mineringar för ubåtar etc? Om vi tar bort minorna har vi ju typ inget försvar alls vid vattnet  :D

 

 

Det där med minor som ska plockas upp undrar jag verkligen ->

Vid min stuga har vi haft enbart en "minbas" med mineringar tvärs över inloppet -> Örnsköldsvik. Senast i vintras flöt en mina upp och frös fast i isen, och i samband med att man kom och plockade bort den, så var det inga dykningar efter andra minor. Denna bas -> Hörnskatan Örnsköldsvik demolerades och cementerades igen -95 kanske?

 

Står dock att fiskeförbud osv har upphört, men det har stått så ( såg i nått pdf-blad ) sedan slutet av 90-talet. Och det var 2002 som minan flöt upp. öööh?  :baskerHV:

Vi har övergett invasionsförsvaret och behöver därför inte minspärrarna som ingick i spärrbataljonerna/kompanierna.

 

Det verkar inte som KA hade full koll på sina minor, i Göteborg hade några minor "flyttats" av flera fartyg ( några gånger Stenabåtarna som går till danmark&Tyskland) som under åren gått på Böttögrundet.

 

"Alltså tar man bort alla fasta minor, och lägger ut nya, när det är dags för det igen?" - inte riktigt....amfibiekåren består av 3 amfibiebataljoner med var sitt Amfibiekompani som har 1 eller 2 minplutoner.

Minkapaciteten är därför rätt begränsad i Amfibiekåren.

Link to comment
Share on other sites

Varför har vi ett försvar om vi har gett upp invasionsförsvaret?

Fredsbevarande uppdrag är en av FM´s huvuduppgifter numer. Sen kan det vara trevligt att ha grundkompetens kvar ifall hotbilden förändras så att vi behöver ett invasionsförsvar igen, mycket svårare att börja om från noll.

Link to comment
Share on other sites

Men varför har man valt att lägga ner flygfält som t.ex Kubbe och Åmsele?

Har ju kostat en hel del att bygga med tanke på att de är rätt stora ändå.

 

?

 

Tas dessa flygfält i bruk om nödvändigt? ALla flygbanor är ju fortfarande kvar -> dock är bunkar etc rivna på Kubbebasen.

Link to comment
Share on other sites

Målsättningen med den nya BasBat 2004 är att den inte ska vara beroende av utbyggda flygbaser. I princip ska vilken rak vägsträcka som helst kunna användas. Därför kan man nu spara pengar genom att inte underhålla de krigsbaser som inte längre behövs.

Link to comment
Share on other sites

jonte72: Är du säker på det? Det är en jädra massa minor som skulle ha plockats upp i så fall - för att inte tala om min/magnet/sensor-linjerna blev ju klara först på tidigt 90-tal om jag inte missminner mig..!!

Back in da 90:s när jag tjänstgjorde så demonterade man minlinjer för fulla spjäll, bla utanför Hemsön. tydligen visade det sig att det fattades en mina...

 

Om jag får spekulera så tror jag också att många av KA:s minlinjer inte var utlagda i fredstid.

Link to comment
Share on other sites

Tunga kustroboten och 12/80 var helt klart slagkraftiga förband. Dock är det extremt oekonomiskt att ha 1-2 förband som är unika. Att behålla kompetens och utbildning, samverkansmöjligheter, taktikutveckling etc, när det bara är fråga om 4-8 vapenplattformar, kostar skjortan.

 

Det fasta KA var dyrt att underhålla. Nu ska vi anpassa oss till en mindre kostnadskostym. En fiende behöver bara kämpa ned KA där han går iland sedan sker styrketillväxten därifrån. Övriga KA-förband sitter i sina värn tills dess kriget är vunnet/förlorat. Rörliga förband har åtminstone möjligheten att slå tillbaka, även om det inte sker i initialskedet. Rörliga förband är också svårare att sabotera i fredstid, nog så viktigt i ett samhälle som är så öppet som det svenska.

 

Trots att jag är gammal kustartillerist ser jag nog utarmningen av arméns artilleri som ett betydligt mycket större problem för försvaret i dagsläget.

Link to comment
Share on other sites

Tunga kustroboten och 12/80 var helt klart slagkraftiga förband. Dock är det extremt oekonomiskt att ha 1-2 förband som är unika. Att behålla kompetens och utbildning, samverkansmöjligheter, taktikutveckling etc, när det bara är fråga om 4-8 vapenplattformar, kostar skjortan.

Det kan dock ibland vara värt att betala priset om förbandet i fråga tillhandahåller unik funktionalitet/slagkraft. Undrar hur det skulle ha stått sig ekonomiskt att skrota Rb 17 och behålla Rb 15 integrerat i en amfibiebrigad? Man får i sammanhanget inte heller glömma att Rb 17 kräver stridsbåtar för transport, och att detta bör räknas in i det systemets kostnad, på samma sätt som lastbilarna bör räknas in i Rb 15 organisations kostnad.

 

Som jag förstått det, så verkar Rb 17 inte vara så värst användbar vid försvar mot invasion vid öppen kust, där fienden inte har en mängd små öar att oroa sig för som grupperingsplatser för Rb 17. Rb 15 fungerar förmodligen väsentligt bättre i en sådan situation.

 

Man kan även tänka sig att flygvapnet i en situation som kräver insats av Rb 15 är rätt så upptagna med jaktuppgiften, vilket minskar deras möjligheter till insats med Rb 15.

Link to comment
Share on other sites

En annan tänkbar men ej sannorlik lösning på rb15 problemet skulle vara att utrusta (eller bygga om) stridsbåt 90 med en anordning som rb 15 kan avfyras ifrån.

Dåck skulle båten bli mycket tung och modifieringas skulle säkerligen behövas men då får man något som kaske kan likna rörligt kustartelleri.

Vem vet? :)

Link to comment
Share on other sites

Finland har köpt in Euro-Spike (Spike ER variant), vilken redan används som pansarvärnsrobot i Finland, för att även använda den som sjömålsrobot. Jag har dock inga detaljer om den verkansdel som används för att bekämpa sjömål. Notera att denna robot styrs via en fiberoptisk länk, vilket borde göra den mindre känslig för dåligt väder i form av t.ex. dimma än vad den laserstyrda Rb 17 är.

 

Källa för information om inköpet:

http://www.mil.fi/ruotuvaki/20_02/20.html

 

Edit: Hellfire -> Rb 17

Edited by A2Keltainen
Link to comment
Share on other sites

Målsättningen med den nya BasBat 2004 är att den inte ska vara beroende av utbyggda flygbaser. I princip ska vilken rak vägsträcka som helst kunna användas. Därför kan man nu spara pengar genom att inte underhålla de krigsbaser som inte längre behövs.

Och för att stödja det nya basbataljonstänket så monterar vägverket vajerräcken på de vägar som är breddade för att kunna fungera som banor, exempelvis riksväg 70 strax söder travbanan i Borlänge.

För att återgå till kustartilleriet; finns det någon uttalad målsättning/målvision för amfibiekåren ? Dvs vad ska kåren klara av ? Jag menar nu inte hur långt kustjägarna ska orka springa utan lite mer övergripande.

Link to comment
Share on other sites

För att återgå till kustartilleriet; finns det någon uttalad målsättning/målvision för amfibiekåren ? Dvs vad ska kåren klara av ? Jag menar nu inte hur långt kustjägarna ska orka springa utan lite mer övergripande.

Det enda jag lyckats hitta på WWW inom detta område är två uppsatser från Försvarshögskolan:

 

Fredriksson, Jan: Svenska amfibieförband i internationell tjänst?. - Stockholm : Försvarshögskolan, 2001. - C-uppsats 19 100:1020

 

www.fhs.mil.se/publikationer/uppsatser/ 2001/chp9901/fredriksson_1020.pdf

 

Schedin, Per: Amfibiebrigaden mot 2020 : nya förmågor och krav på bekämpningssystem. - Stockholm : Operativa institutionen, Försvarshögskolan, 2001. - C-uppsats 19 100:1015

 

www.fhs.mil.se/publikationer/uppsatser/ 2001/chp9901/schedin_1015.pdf

Link to comment
Share on other sites

Och för att stödja det nya basbataljonstänket så monterar vägverket vajerräcken på de vägar som är breddade för att kunna fungera som banor, exempelvis riksväg 70 strax söder travbanan i Borlänge.

Om man nu skulle behöva använda en vägsträcka med vajerräcken så tror jag nog att vi kan komma på något sätt att snabbavveckla dessa ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kustinvasion – kustartilleri

Swen Lagerberg

Kungliga Krigsvetenskapsakademiens Handlingar och Tidskrift

1959 (2003)

 

http://www.kkrva.se/kkrvaht_4_2003_1.pdf

 

Artikeln innehåller följande kommentarer angående val av vapensystem för KA:

 

"Det vore emellertid orealistiskt, att vid planeringen för den fortsatta utvecklingen av vårt vapensystem icke beakta de möjligheter, som stå till buds att i framtiden förse därför lämpade vapen med atomladdade stridsdelar eller projektiler för taktiskt bruk. Det är uppenbart, att kustroboten härvid i första hand kommer i fråga, men även tungt artilleri av minst 15 cm kaliber torde kunna utrustas med små atomladdningar och därmed ges mångdubblad effekt."

 

"Möjligheten att eventuellt i framtiden kunna förse 15 cm projektiler med atomladdning talar också starkt för denna kaliber. 12 cm projektilen torde icke kunna förses med sådan laddning."

 

Är det bara jag som får Dr. Strangelove-aktiga rysningar av skräckblandat välbehag vid tanken på kustfort med snabbskjutande kanoner med kärnvapenbestyckade granater? :D

 

Edit: Lade till kommentarer.

Edited by A2Keltainen
Link to comment
Share on other sites

Såg i FMs årsredovisning att två 12/80 bataljoner står förrådställda tills vidare.

 

FM 2003 

 

Så C 2a Pjäs. Det finns hopp.

 

:worthy:

Japp. Detta framgår också av boken "kustförsvar", pjäserna finns men ingen utbildad personal. Ett års beredskapstid. Lär väl tyvärr ryka åt fanders vid FB2004.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Vad heter den KA Pjäs som ser ut som en Haubits 77?

Vart finns sånna och hur många?

12 cm Kapjäs m/80, eller 12/80.........

 

Det fanns totalt 3 bataljoner med vardera 8 pjäser, men har utgått ur försvaret. det finns pjäser för 1-2 bataljoner kvar i malpåse - men lär snart försvinna helt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...