Guest Tristan Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Vi har ett försvar som skall kunna kallas sig toppmodernt. men ack så är ej fallet. Såg i dag senast på tv hur inköp av leoparden och jas har sköts. Det finns inte ett privat företag som skulle göra på detta viset utan att gå i konkurs med den mängd pengar som det handlar om. När sverige köpte in Leoparden under början av 90 talet skulle den vara stöte pelaren i det svenska mark förvaret , det skrevs lising avtal med Tyskalnd med opption på att köpa och en del köptes direkt. För tillfället så använs 11 st av dessa aktivt och resten "väntar" på en kris situation. Det står nu ca 100 stridsvagnar och bara tappar värde. Allså så kommer dom att sälja till brak förlust och dom 100 miljader som lades ner på Leoparden kanske vi får se 1/3 tillbaks till stats kassan. Planera iköp se över vad som verkligen behövs , grunderna i hur man driver ett företag. Gnäll inte på att ni inte har pengar att ha övningar, utan se över ert egna bo innan ni knäller till regeringen om mer. Jag är den som tycker att det är förjävligt att allmän värnpligt är utrotnings hotat och det svenska förvaret skall vara starkt och effektivt runt svea rikes gränser, saker som detta gör en bara förbannad. Tristan Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Vi har ett försvar som skall kunna kallas sig toppmodernt.men ack så är ej fallet. Såg i dag senast på tv hur inköp av leoparden och jas har sköts. Det finns inte ett privat företag som skulle göra på detta viset utan att gå i konkurs med den mängd pengar som det handlar om. När sverige köpte in Leoparden under början av 90 talet skulle den vara stöte pelaren i det svenska mark förvaret , det skrevs lising avtal med Tyskalnd med opption på att köpa och en del köptes direkt. För tillfället så använs 11 st av dessa aktivt och resten "väntar" på en kris situation. Det står nu ca 100 stridsvagnar och bara tappar värde. Allså så kommer dom att sälja till brak förlust och dom 100 miljader som lades ner på Leoparden kanske vi får se 1/3 tillbaks till stats kassan. Planera iköp se över vad som verkligen behövs , grunderna i hur man driver ett företag. Gnäll inte på att ni inte har pengar att ha övningar, utan se över ert egna bo innan ni knäller till regeringen om mer. Jag är den som tycker att det är förjävligt att allmän värnpligt är utrotnings hotat och det svenska förvaret skall vara starkt och effektivt runt svea rikes gränser, saker som detta gör en bara förbannad. Tristan 100 Miljarder för Leoparderna.....Du har missuppfattat siffrorna rätt kraftigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Tror du det är funkis att börja leta säljare av stridsvagnar när det väl är krig? Jag kände att hela det där reportaget var lite.. vinklat. Självklart är det vidrigt mycket pengar det pratas om.. men det lät på något sätt väldigt konstigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_mistaken Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 kan ni inte slå ihop alla trådar som nu är många om försvarets neddragning :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 För tillfället så använs 11 st av dessa aktivt och resten "väntar" på en kris situation. Det står nu ca 100 stridsvagnar och bara tappar värde. Så har det ju alltid varit. Det mesta av materielen ligger i mobförråd, endast en mindre del används i fredsutbildningen. Iofs har det väl ändrats en del de senaste åren, men så länge hela försvarets krigsorganisation ska nyutbildas varje år så kommer fortfarande en hel del materiel att vara förrådsställd. Just-in-time fungerar liksom inte för krigsförband. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Som det ädla pansarhjärta jag är måste jag protestera mot att Sverige bara använder 11 st Leoparder. Det korrekta är troligen att 11 st 121:or används. Även Strv 122 benämns Leopard. Som lite OT kan nämnas att Sverige iallafall vad gäller 90:an, överanvänder sina vagnar. Dvs att vi använder dem mer per år en vad som är tänkt när man beräknade livslängden. Sverige kommer alltså att behöva fundera om ang valet mellan upprustning och nyinköp tidigare än vad som är meningen. Detta gäller troligen stridsvagnarna också Link to comment Share on other sites More sharing options...
gpd Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Utvecklingen av JAS39 startade för 20 år sedan, då fanns fortfarande Sovjet som ett i högsta grad levande hot. Sedan har utvecklingen gjort att vi då har ett överskott, men det hade varit svårt att se detta vid de tidpunkter då beställningarna gjordes. 500 miljoner styck för 39:an är i jämförelse med vad jänkarna lägger ner på sina nyaste flygplan en spottstyver. När det gäller strv121 så kanske man kunde ha varit lite mer förutseende, men vid den tidpunkt detta bestämdes ( i början av 90-talet, 93 tror jag ) så hade inte politikerna tagit något beslut om ominrikting så varför klandra FM? Det var ju dessutom så att vi var i akut behov av nya stridsvagnar och hade varit så alldeles för länge. När det gäller de 800 ryska pansarfordonen så köptes de för minde än 1 mille styck, då inräknat de modifieringar som fick göras för att nå acceptabel svensk standard. Det var mycket billigt och innebar att vi fick möjlighet att åka annat än "canvaspansar" dvs IB77:s tgb20/Bv206. Det var dessutom ett tillfälle då vi fick bestämma oss snabbt eftersom det var vagnar som utgick ur den östtyska organisationen. Jag tillhör dem som tycker att försvaret måste ominrikta, däremot är jag inte alldeles förtjust i Johan Kihl och hans anhängare ditt Michael Moore hör. Jag upplever dem ibland alldeles för senorfokuserade ( nätverk hurra ) men de glömmer bort att man behöver någonting att klubba ihjäl fienden med även om man vet var han finns. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Nu var det ju så att i repotaget pratade dom om 121:orna. Nu har vi ju även 122:or som också är leoparder. Och sedan måsta jag ju hålla med "GPD". Vad händer om elen försvinner och oljan inte kommer in längre. Utan bensin/disel så funkar inte elverken och då går det inte att ladda batterierna och vad ska då pcdarten och radio180 med 2000 systemet drivas med. Ett data-nätverk kräver ju el, men fundera lite på var elen kommer ifrån och hur enkelt det är att slå ut den. (edit, såg inte Vc_90s inlägg så det kanske blev lite repetition) Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Allså så kommer dom att sälja till brak förlust och dom 100 miljader som lades ner på Leoparden kanske vi får se 1/3 tillbaks till stats kassan. Vi kan vara lyckliga om vi får ens det. Personligen tror jag vi kommer att få betala för att skrota dem till slut. Precis som skett med i princip alla tidigare stridsfordonstyper...och flygplan..och kanoner...och haubitsar...och.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Fast om brandkåren skulle köpa in ett topmodernt släck system för att kunna släcka stora fartyg som aldrig behövdes skulle ju ingen klaga.... Försvaret är inte som vilken annan verksamhet som helst. Det måste finnas utrustning och även om den bara är modern i ett år så borde vi ju ha den om det finns en hotbild. Jävligt dumt om vi skulle skippa att skaffa JAS om det sedan visar sig att det var det enda som kunde stoppa............. ja ni vet fienden från ????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Apropå leasibng avtal.. Vet inte om detta är sant... Men en bra skröna i så fall.. När sverige drog till Libanon och balkan behövdes det splitterskydd... ett snabbt och billigt sätt att skaffa detta var att leasa SISU som hade testats en del redan.. Bara det att något "pucko" gick med på att dessa efter leasing perioden skulle återställas till "originalskick" innan återlämnandet...... Och ja... Om man säger så.... Under slutet av BA missionerna så fanns det nog fan inte en enda vagns som var EXAKT som någon annan efter alla moddar som olika personer hade gjort.... I allafall blev det billigare efter den "dyra" leasing perioden att köpa vagnarna istället för att återställa dem.... Men som sagt..... Skröna eller sannning??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björkis Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Fast om brandkåren skulle köpa in ett topmodernt släck system för att kunna släcka stora fartyg som aldrig behövdes skulle ju ingen klaga.... Kan du nog räkna med att de skulle göra. Inte ens brandförsvaret kan slösa med sina pengar, trots detta har det skarpa uppgifter varje dag som måste lösas. Många brandförsvarsområden går i dag + - 0 och ibland till och med med förlust. Mer pengar skjuts inte till och ett år efter förlust måste brandförsvarsområdet dra ner på utgifterna för at täcka föregående års förluster. Källa: Min Svärfar som är brandman sedan 30 år i Stockholms brandförsvar. Mvh Björkis Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Flyttar denna tråd till Markan. The Swede BLÅGUL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Apropå leasibng avtal..Vet inte om detta är sant... Men en bra skröna i så fall.. När sverige drog till Libanon och balkan behövdes det splitterskydd... ett snabbt och billigt sätt att skaffa detta var att leasa SISU som hade testats en del redan.. Bara det att något "pucko" gick med på att dessa efter leasing perioden skulle återställas till "originalskick" innan återlämnandet...... Och ja... Om man säger så.... Under slutet av BA missionerna så fanns det nog fan inte en enda vagns som var EXAKT som någon annan efter alla moddar som olika personer hade gjort.... I allafall blev det billigare efter den "dyra" leasing perioden att köpa vagnarna istället för att återställa dem.... Men som sagt..... Skröna eller sannning??? Jag vet inte exakt hur avtalet såg ut men någon form av leasingvtal fanns där det reglerades att inga modifikationer fick göras på vagnarna som inte kunde återställas. När vi (min pluton) inför BA01:s avresa efter upprepade påstötningar uppåt om behovet av en bakre lavett för KSP-58 (tailgunner) bara bemöttes med totalt oförstående tröttnade vi. Vi tog våra welfarepengar och knåpade helt enkelt ihop våra egna lavetter. Detta inbegrep en del åverkan på vagnen då fästet var tvunget att svetsas fast. Vi blev i det närmaste kölhalade och man slog oss i huvudet med ett avtal som sade att inga modifikationer av denna art var tillåtna. Egenmäktigt förfarande tror jag att de hävdade att vi gjort oss skyldiga till. Dock rann saken ut i sanden när de började inse att vår idé var bra och kort därefter så blev installationen av fäste för ksp-lavett sanktionerat uppifrån. Tillgången till en "tail gunner" visade sig sedan vara ovärderlig nere i operationsområdet. Att på detta sätt ta saken i egna händer mot gällande bestämmelser är givetvis inget jag förordar generellt sett. Dock finns det tillfällen då handling är enda alternativet. Hur det gick sedan med vagnarna och leasingavtalet vet jag inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 2, 2003 Report Share Posted June 2, 2003 Apropå leasibng avtal..Vet inte om detta är sant... Men en bra skröna i så fall.. När sverige drog till Libanon och balkan behövdes det splitterskydd... ett snabbt och billigt sätt att skaffa detta var att leasa SISU som hade testats en del redan.. Bara det att något "pucko" gick med på att dessa efter leasing perioden skulle återställas till "originalskick" innan återlämnandet...... Och ja... Om man säger så.... Under slutet av BA missionerna så fanns det nog fan inte en enda vagns som var EXAKT som någon annan efter alla moddar som olika personer hade gjort.... I allafall blev det billigare efter den "dyra" leasing perioden att köpa vagnarna istället för att återställa dem.... Men som sagt..... Skröna eller sannning??? De där vagnarna leasas fortfarande, men är i Kosovo nu. Men FM har även köpt XA-180. En gissning från min sida är att vagnarna som istället för propellrar har två lådor är de som köptes, detta baserar jag på att de ser nyare ut och inte går sönder lika ofta som de gamla Bosnien-vagnarna (som ständigt stod på rep). Vår TC räknade på den totala kostnaden och inte helt förvånande var det mycket dyrare att leasa vagnarna under aktuell tidsperiod. Men även andra saker hyr ju FM. Vanliga baracker här i Sverige till exempel, vad kostar inte det? Men det är klart, det är ju ingen som måste fatta beslut om att lägga stora summor på inköp utan bara "mindre" summor varje år. Borde inte Fortifikationsverket kunna köpa in baracker så FM har egna att flytta dit de behövs? Utvecklingen av JAS39 startade för 20 år sedan, Tror till och med det var ännu tidigare, i december är det hela 15 år sedan JAS39 flög första gången. 3 totalhaverier på 15 år är inte så illa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Slöseriet inom FM kan till största delen tillskrivas politikerna som inte har någon som helst långsiktighet i sin plannering. Utan de förösker smygbanta bort försvaret med några miljarder varje försvarsbeslut. Hade ett mer långsiktigt tänkande funnits hade vi nog kunnat spara en massa pengar. Att först rusta upp en flygbas för gigantiska summor för sedan lägga ner den 2 år senare är ett slöseri utan dess like. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Slöseriet inom FM kan till största delen tillskrivas politikerna som inte har någon som helst långsiktighet i sin plannering. Inte minst sagan om Flygskolan är ett exempel på detta. 1. F 5 läggs ner och Flygskolan flyttas till F 10. 2. På F 10 byggs nya lokaler m m för att inhysa Flygskolan. 3. F 10 läggs ner och Flygskolan ska flyttas till F 16. 4. Flygskolan ska inte flyttas till F 16 eftersom m inte kommer överens med de andra partierna. 5. Flygskolan ska flyttas till Malmslätt (fd F 3). 6. Eftersom Malmslätt måste byggas ut (och miljöprövas...) och F 10 under tiden hinner stänga, flyttas Flygskolan temporärt till F 16 i alla fall... Och allt detta inom loppet av 5 år. Hur mycket pengar har inte denna flyttkarusell kostat jämfört med om man från början flyttat Flygskolan till Malmslätt (eller F 16, som nu kommer att leva vidare som F 20...)? Inte undra på att FM inte blivit billigare... Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Miljöprövningen på Malmen är inte klar så flygskolan får ligga kvar på F16 längre än planerat (dvs efter det att flygningarna egentligen skall sluta på Ärna-fältet), alternativt att man lägger ner verksamheten tills det är klart på Malmen. Tanken var att man inledningsvis skulle använda MFDs gamla hangar och platta så problemet är miljöprövningen. När Malmen byggs om kommer de nyrenoverade skjutbanorna bli klargöringsplatser för SK60. Detta innebär att om de skall ha även enkla skjutövningar måste de åka till Kvarn vilket tar kanske en timme, enkel resa. Dessutom samarbetar man med övriga europeiska länder om ett gemensamt projekt med samma skolflygplan och ett fåtal flygskolor i Europa som utbildar åt alla flygvapen. Har vi otur läggs alltså svenska FlygS ner om några år och då står vi där med flygplan, plattor och hangarer. Skall vi krångla till det ytterligare så har man på grund av ombyggnad och problem med flygplan ibland skjutit på utbildningar och låtit blivande elever på FlygS vänta efter första året på OHS/MHS innan de får börja flyga. Alltså har man personer som går runt och får lön utan att göra någonting, fast det är väl ändå en liten kostnad i sammanhanget. C F16 ville egentligen flytta hela specialflygdivisionen till Ärna (från Malmen och Bromma) och bygga nya hangarer mm. Som tur är blev det inget av det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.