Jump to content

Baskerprov på P10

Recommended Posts

Att alla får basker vet jag, så det är inte det jag undrar över (en sån här, förresten :D ). Jag undrar bara om alla på P10 gör baskerprov och om det är samma för alla. Tänkte om man får nåt gemensamt minne med sina stridsfordonsvänner.

Att alla får basker vet jag, så det är inte det jag undrar över (en sån här, förresten :D ). Jag undrar bara om alla på P10 gör baskerprov och om det är samma för alla. Tänkte om man får nåt gemensamt minne med sina stridsfordonsvänner.

Om det förekommer baskerprov på P 10 har jag ingen aning om. Skulle tro att ni får ut basker

när ni rycker in?

Vad det gäller minnen kan du vara lugn, du kommer säkerligen få nya vänner och en hel del

minnesvärda stunder med dom. Det krävs det ingen marsch för.

:D:D:D:D

Har svårt att tro att det inte skulle vara något baskerprov alls.

Kanske blir ett suspekt soldatprov men ett så lätt och billigt sätt att motivera sina värnpliktiga som att låta dem kämpa lite grann för baskern borde väl P10 ha vett att använda sig av.

Annars luktar det.. :}

Har svårt att tro att det inte skulle vara något baskerprov alls.

Kanske blir ett suspekt soldatprov men ett så lätt och billigt sätt att motivera sina värnpliktiga som att låta dem kämpa lite grann för baskern borde väl P10 ha vett att använda sig av.

Annars luktar det..  :/

Pansar var det första förbandet att använda basker. Den ingår i "standard" uniformen om jag inte är

fel underrättad. Det finns ingen ( som jag vet ) historia i förbandet att erövra baskern, lika lite som

dom måste "förtjäna" sina kängor.

Varför skulle pansarsoldaterna behöva kämpa för sin basker? Svenska jägarförband använder baskern

som en kvittens på duglighet och som en morot för soldaterna, men jägarbaskern är en relativt ny

företeelse jämfört pansars.

Historiskt sett "förtjänar" pansarförb baskern mer än jägarförb, oavsett hur dom får den!

:winner::D:)

Under min GU 1986-87 (jag vet att det är länge sen) på P10 så fick vi inte bära basker till fältuniform innan vi gjort baskerprov.

Till permissionsuniform fick vi bära den eftersom vi inte tilldelades någon båtmössa.

Mitt prov bedrevs ute på Utö.

Vi höll på c:a 65 timmar och gick väl sammanlagt en 4-5 mil.

När vi inte gick bedrev vi bl.a. fast spaning (provet började med att vi blev väckta mitt i natten på grund av "u-båtslarm")

Baskerprov_0001a.jpg

Här står jag på trappan till baracken på Utö efter den avslutande löpningen på c:a 7km och anmäler: Löjtnant, befälselev Wedman anmäler sig efter genomfört baskerprov.

Våra pbv-besättningar var inte med på detta provet utan deras prov bestod av att mecka vagn kontinueligt under samma tidsperiod.

När sedan soldaterna ryckte in så fick vi gruppchefer gå som truppförande på deras baskerprov. :winner:

The Swede :/

Jägarbaskern ingår väl exakt lika mycket i standardutrustningen som pansarbaskern......

Förstår inte resonemanget varför Pansarsoldater inte skulle behöva kämpa för sin basker.

;)

Grunt: Varför ska de kämpa för ett klädesplagg ? Är väl bättre att de lär sig de uppgifter de ska tränas att utföra ändå, har kompisar som varit värnpliktiga kockar på P10 och de har ju baskern tex. Varför skulle man skicka ut en kock på någon typ av baskerprov ?

Jag gjorde GU:n på P5 och vi fick inte baskern när vi rykte in, vi fick göra ett sorts basker prov

för att få ut den och ha rätt att bära den. Det går givetvis inte likna med jägarnas basker prov.

Vi fick göra lite olika prov beroende på befattning ca 50tim .

Våra transport killar (dom som kör dragbilarna) låg inte hos oss utan låg på I19 dom hade också basker men vet ej hur dom gick tillväga för att få den?

Edited by RaVeN

Baskerprov är bra.

Ni behöver säkert röra på er utanför era plåtshabrak också, men nu får det vara färdigtjatat om det här.

/BlåGul

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...