Jump to content

Utbildningsanvisningar Markstrid

Recommended Posts

Hej

Jag är Grp C i ett HV insatskompani men har även utbildat mig till instruktör för att vi sett ett behov att kunna utbilda oss själva på kompaniet. Jag har bl.a. tagit på mig att utbilda kompaniet i markstrid inom grupp och plutons ram.

Jag söker någon form av handledning för hur man bäst utbildar förbandet men framförallt vad det finns för krav och målbild att förhålla sig till. Har hittat utbildningsanvisningar HVSS givit ut för MOUT. Något liknande för vanlig markstrid skulle uppskattas. Det skulle ge ett bra underlag för vad som man kan låta kompaniet öva på.

Någon som rör sig inom dessa områden och som sitter på bra dokumentation får gärna höra av sig.

Mvh

SERG. B

• 3 weeks later...

Njae... Allt blir i slutändan bättre om man följer tjänsteväg och vad som annars är fastställt. Det som "gäller" är MSR (Markstridsreglementet). De som kan vara funkis för er bör vara MSR 1 Grunder, MSR 3 Grupp och MSR 4 Pluton. MSR finns både på emilia och på N: MSS. Vem som ska fixa är högre chef el den som högre chef har sagt att man får vända sig till. 15 000 hvmän och avtalspers ska inte på eget bevåg höra av sig än hit och än dit. Dels blir det extrajobb för andra OrgE och dels blir det inte något organisatoriskt lärande i det egna förbandet. Bygg upp strukturer och rutiner och skippa lösningar som är individbaserade/grundade på en personlig relation.

Allmänt tips är att chefer i komp bör se till att få FM ID så att de kan hämta ut all info de behöver själva (istället för som om de skulle vara mindre vetande behöva stå med mössan i hand ...)-. Man måste inte alls vara anställd för att få FM ID (och tillgång till FM AP). Det krävs nog däremot säkutb och itsäkutb för att få tillgång, är nog "webutb" dock.

Utbildning, handböcker, reglementen... Man bör nog vara hälsosamt skeptisk till allting som har fått "hemvärn" som prefix! Varför en särlösning, blev den särlösningen bättre?

Tackar för tipsen. Hann höra av mig till HVSS som mer än gärna hjälpte till. Hade dock gärna velat ha typövningar att använda. Måste ju finnas en hel del erfarenhet kring vad och hur man övar detta.

Jag har har använt hemvärnets egna reglementen (trots skepsis till varför detta finns inom området grupps och plutons strid) men så hade jag dom till mitt förfogande vilket jag inte har gällande MSR.

Mvh

SERG. B

Ukko Lude: Vilken chefsnivå tycker du är den lägsta man bör kunna få FM ID till inom Hv?

Jag tror antalet Hv-reglementen har och håller på att minska men visst finns det en del kvar. Jag undrar också varför Hv måste ha ett eget reglemente för grupp och pluton och inte bara kunna använda MSR-serien. Däremot har jag nyligen hört att det jobbas på reglemente för olika typer av Hvkompani mm och det tycker jag.