Jump to content

2015-08-14, Soldat påstod sig blivit attackerad av IS-anh med kniv

Recommended Posts

Militär attackerad med kniv i Skara http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21256776.ab

Vad är det som händer...?
(Försök att hålla tråden på en bra diskussionsnivå)

Edited by henke
Uppdaterat rubrik för att bättre spegla de uppgifter som framkommit senare

Hökarna blev helt enkelt inte fredligare när man vingklippte duvorna. Den teorin höll inte för mötet med verkligheten. Sluta att avväpna vanligt folk. Vanliga ostraffade medborgare skall inte avväpnas varken till sinnet eller bokstavligt. Militärer skall självklart få bära vapen, ostraffade medborgare likaså. Knivlagen är trams, de enda som följer den lagen är de personer vars knivbärande de facto hade ökat säkerheten i samhället. Knivlagen är kontraproduktiv, vettvillingar kunde inte bry sig mindre om lagen. Men den får dem att känna sig säkra på att ingen annan, varken offer eller förbipasserande, är i vapenparitet med dom om de använder kniv. Detta är dåligt.

Hela idén med lagen torde vara den rosaskimmrande drömmen att om man avväpnar duvorna så blir hökarna fredliga, kombinerat med någonsorts verklighetsfrånvänd utopi-förhoppning att polis, eller staten, hela tiden skall vara den som tar ansvar för varje medborgares säkerhet och välbefinnande. Inget i dessa två drömmar kommer någonsin att fungera i verkligheten. Denna sorts förhoppnings-lagstiftande grundad i utopier och inte i verklighet måste upphöra omedelbart.

Avskaffa knivlagen omedelbart och gör tårgasspray till ett icke vapen så alla får bära det. Åtminstonde bör kvinnor få bära tårgasspray helt fritt.

Edited by Pal

Fram tills annat sägs skulle jag gissa på en person med aggressions problem och kanske inte helt mentalt frisk. Angående knivlagen har den sina poänger och hade kunnat vara skriven betydligt sämre. jag har inga siffror på om den sänkt antalet fylleslagsmål med knivar och andra tillhyggen.

Hökarna blev helt enkelt inte fredligare när man vingklippte duvorna. Den teorin höll inte för mötet med verkligheten. Sluta att avväpna vanligt folk. Vanliga ostraffade medborgare skall inte avväpnas varken till sinnet eller bokstavligt. Militärer skall självklart få bära vapen, ostraffade medborgare likaså. Knivlagen är trams, de enda som följer den lagen är de personer vars knivbärande de facto hade ökat säkerheten i samhället. Knivlagen är kontraproduktiv, vettvillingar kunde inte bry sig mindre om lagen. Men den får dem att känna sig säkra på att ingen annan, varken offer eller förbipasserande, är i vapenparitet med dom om de använder kniv. Detta är dåligt.

Hela idén med lagen torde vara den rosaskimmrande drömmen att om man avväpnar duvorna så blir hökarna fredliga, kombinerat med någonsorts verklighetsfrånvänd utopi-förhoppning att polis, eller staten, hela tiden skall vara den som tar ansvar för varje medborgares säkerhet och välbefinnande. Inget i dessa två drömmar kommer någonsin att fungera i verkligheten. Denna sorts förhoppnings-lagstiftande grundad i utopier och inte i verklighet måste upphöra omedelbart.

Avskaffa knivlagen omedelbart och gör tårgasspray till ett icke vapen så alla får bära det. Åtminstonde bör kvinnor få bära tårgasspray helt fritt.

Det har aldrig skett så få mord i Sverige (enligt brå) som nu men du tycker att det ska bli fritt fram att bära kniv. Jag tycker du låter som du kommer från vapen-lobbyn i USA. Jag skulle inte vilja leva i ett samhälle får vi om alla går omkring med kniv på sig ständigt. Och när vi ändå kör med kniv så kan vi säga att det är fritt fram att köra med tvåhandssvärd, värjor och samurajsvärd.

Varför ska bara kvinnor få bära tårgas? Könsdiskriminering? Varför inte homosexuella? Vad händer om man är transsexuell?

Har du några som helst belägg för tesen att en ökning av antalet legala vapen i samhället skulle leda till ett tryggare samhälle med färre våldsbrott med dödlig utgång?

Sambandet är nämligen inte helt enkelt. Det finns flera teorier om vad mängden brott/dråp i ett samhälle beror på, alltifrån vilket politiskt system som råder i landet (nyliberalism kontra socialdemokrati, där det förra lägger större enskilt ansvar på individen, även för självskyddet) till välståndet (oaktat vilket politiskt system som skapat välståndet), till antalet legala vapen i samhället.

USA är ju ett exempel som ofta lyfts fram. Där har antalet mord/dråp per capita sjunkit från 8 per 100 000 invånare (1985) till drygt 5 (2009)

Här finns det flera förklaringar: dels något skärpta vapenlagar och dels mer omfattande insatser mot organiserad brottslighet som t ex knarkhandel, vilket då skulle ge avtryck i statistiken på så sätt antalet gängrelaterade mord/dråp minskat i takt med att den typen av brottslighet minskar. Jämfört med Sverige som hade 1,2 per 100 000 (1985) respektive ca 1,0 (2009) så är det fortfarande väldigt högt.

För Sveriges del så verkar det i runt senaste sekelskiftet ha varit så att ca 70% av våld med dödlig utgång skedde i hemmet. Såvida man inte menar att folk ska gå beväpnade hemma, så skulle ju då tesen om utökad beväpning av befolkningen ha ganska dålig effekt.

Varför anser du att det skulle vara självklart att svensk militär skulle vara beväpnad? Jag utgår nu från att du menar på fritiden. Antalet anställda soldater/officerare är så litet i förhållande till befolkningen, att den potentiella ökningen av skydd måste vara helt försumbar.

Sedan finns det givetvis enskilda situationer där det är tänkbart att en beväpnad person, på rätt plats vid rätt tidpunkt, skulle kunna ha förändrat utgången. Men att utifrån det argumentera för ökad beväpning av befolkningen i allmänhet, är enligt mig inget annat än ett uttryck för ett personligt önsketänkande. Man måste ju då också väga in risken för bl a feltolkningar av hotfulla situationer samt risken för vådaskjutningar.

Sen kan jag inte tänka mig att en genomsnittlig svensk krogkö en lönelördag skulle må så mycket bättre av fler knivar innanför västen på de som köar.

http://www.criminology.su.se/polopoly_fs/1.93068.1340195249!/menu/standard/file/2011c_Matilda_Lindblom.pdf

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/2014/07/Strangare-vapenlagar-ger-farre-vapenrelaterade-dosdfall/

http://www.popularhistoria.se/artiklar/brottsplats-krogen/

Tråden handlar inte om kniv- eller vapenlagar, utan om ett överfall.

Men detta:

"...tagen av händelsen och har kolleger hos sig nu"

"....mannen fortsatt får krishantering och kamratstöd."

En soldat ska väl vara beredd på strid med såväl blanka vapen som skjutvapen, och även att bli skadad?

Lösapterad övningskniv?

Polisen lägger ned utredning om knivskärning i Skara
DN, Publicerad 2015-08-15 15:16
Polisen kan inte styrka att knivskärningen av en soldat i Skara verkligen har ägt rum. Därför läggs utredningen ned.

Nu kan mannen själv komma att misstänkas för brott. ”Det går inte att utesluta”, säger polisens presstalesman Ulla Brehm.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-lagger-ned-utredning-om-knivskarning-i-skara/

Edited by henke

Tråden handlar inte om kniv- eller vapenlagar, utan om ett överfall.

Men detta:

"...tagen av händelsen och har kolleger hos sig nu"

"....mannen fortsatt får krishantering och kamratstöd."

En soldat ska väl vara beredd på strid med såväl blanka vapen som skjutvapen, och även att bli skadad?

Brukar det inte vara snack om att veteraner skall få hjälp att hantera sina upplevelser efter mission, du menar mao att det är onödigt?

Brukar det inte vara snack om att veteraner skall få hjälp att hantera sina upplevelser efter mission, du menar mao att det är onödigt?

Absolut inte!!

Jag menade att en soldat bör ha en högre mental beredskap mot våld än kreti och pleti. Men jag kan ha fel.

Absolut inte!!

Jag menade att en soldat bör ha en högre mental beredskap mot våld än kreti och pleti. Men jag kan ha fel.

Kan hålla med om att det lät lite over the top men jag känner inte till omständigheterna.

Absolut inte!!

Så att bli knivskuren i Sverige är lätt att hantera menar du?

• BlåGul -1

Jag skrev aldrig "lätt att hantera".

Om en soldat behöver krishantering efter en knivattack som tydligen inte gav särskilt svåra skador, då undrar jag hur han ska klara artilleri, ksp-eld och närstrid med fi.

Det är en stor skillnad på att möta våld i tjänsten jämfört med att bli påhoppad hemma.

Jag är medveten om att jag är ute på hal is här. Jag har ingen erfarenhet av krig eller strid. Jag vill inte på något sätt förringa upplevelserna hos de som varit ute i verkligheten. Det jag gör är att vädra mina funderingar, och jag är tacksam för era kommentarer.

Personligen har jag sysslat med kampsport och självförsvar sen 70-talet, och jag har alltid en viss beredskap när jag vistas utanför hemmet. Kanske inte helt friskt...

Uppdatering:

Aftonblandet: Soldaten påstod sig vara hotad av IS

Publicerad 19 aug 2015 09:03

TROLLHÄTTAN. Säkerhetspolisen och rikskriminalen kopplades in efter att en uniformsklädd soldat i förra veckan påstod sig ha attackerats med kniv av två män i Skara.

Nu kan GT berätta att soldaten sa sig ha hotats till livet i terrororganisationen IS namn.

http://www.expressen.se/gt/soldaten-pastod-sig-vara-hotad-av-is/

Edited by henke
Klistra inte bara in en länk, ta med en kort sammanfattning vad det är länken säger så blir det tydligare/Henke

Personer som inte kan hålla sin uniform utanför sin politik har jag inget till övers för. Synnerligen respektlöst mot vad försvarsmakten står för och har man ingen respekt för vad försvarsmakten står för, hör man inte heller hemma i den.

Personer som inte kan hålla sin uniform utanför sin politik har jag inget till övers för. Synnerligen respektlöst mot vad försvarsmakten står för och har man ingen respekt för vad försvarsmakten står för, hör man inte heller hemma i den.

Frågan ser ut att vara antingen ett disciplinsfall eller sannolikare en medicinsk fråga.

Låt oss icke bedöma när vi inte känner fakta.