Jump to content

+100 000 östtyska AKM o kinesiska Norinco ej förstörda o förstörs ej i

adam7

Recommended Posts

Efter att planen att minska på krigsorg i Finland godkändes, blev +100 000 östtyska AKM o kinesiska Norinco AKM-kloner överflödiga för krigsorg.

Det diskuterades om att smälta ned dessa, eftersom "det kostar att förrådsställa". Vapnen är oanvända och brukas ej i utbildningen. Eftersom mekanismen är samma som i RK-62 och RK-95, är det egentligen inte så mycket att utbilda. De anses inte tåla utbildning lika bra som de finska varianterna.

Nu ger försvarsminister Jussi Niinistö besked om att vapnen finns kvar i lager. Då Niinistö frågade om vapnen i riksdagen för ett par år sedan, fick han svaret att vi har tillräckligt med stormgevär (automatkarbiner) både av utländskt och inhemsk ursprung, och de finns till 2035, då patronerna blir föråldrade.

På finskahttp://jussiniinisto.fi/index.php/2015/07/rynnakkokivaareja-ei-ole-massahavitetty/

Jag för min del påminner mig om att det skulle finnas mera än 100k av östtyska o kinesiska stormgevär/automatkarbiner. Jag påminner mig om att det finns 100k av var fabrikat. Så torde det finnas +200k RK-62 och ca. 25k RK-95.

Bra att man inte har förstörelsemani i Finland ;-)

De skaffades för att varje soldat i krigsorganisationen skulle få en automatkarbin. De ersatte ett antal äldre vapentyper av olika fabrikat, kaliber o ålder. De förenklade logistiken, eftersom de har samma kaliber som RK-62 och RK-95. Dessutom fick man dem billigt.

intressant att läsa vad de ersatte, De hade ju ett avtal med sovjet som tvinga dem att köpa en del militärt material från öst om jag inte är helt fel underrättad. Kan vapnen vara en del av ett sånt avtal.

Du är helt fel underrättad. Inget sådant avtal fanns.

Det fanns fördelar för Finland att köpa ryska vapen. Finland o Sovjet hade ett handelsavtal som gick ut på varuutbyte. Så ju mera du köpte, dess mera kunde du sälja. Största delen av importen från *Sovjet var olja o gas, medan Finland exporterade olika industriprodukter. Detta betydde att om du köper vapen, vilka var ett av de få produkter man kunde importera från Ryssland, ökade du exporten.

Ankaffningarna för finska FM, under sovjettiden var ca. 1/3 inhemskt, 1/3 västerlänskt (till vilket svenska vapen räknades, och 1/3 från öst).

Och som det redan noterts, anskaffades automatkarbinerna på 90-talet, efytter Sovjets fall.

I Sverige kunde det ha funnits ett liknande behov på 90-talet, men istället skrotade vi de delar av krigsorganisationen som skulle ha blivit sittande med gevär m/96 eller kpist m/45. I Finland slutade det väl också på det viset om än i betydligt mindre omfattning, men om man skulle ångra sig så har man vapnen kvar. Man kan ju fråga sig hur många Ak 4 som skrotats här i landet - jag vet att man skrotade tiotusentals ehv i början av 2000-talet men jag är inte säker på vilka (tror det främst rörde sig om äldre saker, pistol m/07, kpist m/45 etc).

Edited by rhx

Rätta mig gärna om jag har fel men om jag minns rätt så är DDR bössorna åtminståne nya, var väl nåt överskottslager som köptes in då sovjet rasade.

Kvaliten... ja du dör om du blir skjuten så där de bra. Men de är billiga, pressad plåt osv osv. Uppfyller inte Finska armens kvalitetskrav för daglig träning men det var ju inte syftet med dem heller. Men hellre en akm i krigssituation än att vara utan om man säger som så, sen att alla finska män tar isär och ihop en ak47'a i sömnen gör det ju inte sämre :p

För att utrusta soldater i krig for att försvara landet? :) Finland har ett försvar som faktiskt ska försvara hela landet.

Du tror inte jag kunde dragit den slutsatsen själv? ;)

Undrade mest varför just AKM istället för att tillverka egna RKs och stimulera den egna ekonomin. Fick de dem för en hundring styck eller?

För att utrusta soldater i krig for att försvara landet? :) Finland har ett försvar som faktiskt ska försvara hela landet.

Du tror inte jag kunde dragit den slutsatsen själv? ;)

Undrade mest varför just AKM istället för att tillverka egna RKs och stimulera den egna ekonomin. Fick de dem för en hundring styck eller?

Därför att försvarseffekt går före industripolitik. Jag vill komma ihåg att pris per styck var i klass 10% av en nytillverkad RK.

Dessutom finns det ju +200 000 RK.

Med köpeskillingen skulle man inte ha stimulerat mera än en droppe i havet och försvarseffekten hade varit bara ca. 10%.

Eftersom det var överskott från sovjets fall så betalades det bara en bråkdel. RK är dyr men man får ju inte sönder den hur man än försöker. Jag "har en vän" som använde den för att slå ner tältpinnarna :)
AKM är ju inte närpå lika hållbara men som budget alternativ duger dom bra.