Jump to content

Hur utnyttja militärtält på hårdgjordyta/inomhus?

Dexter

Recommended Posts

Då och då hamnar vi i situationer där det finns byggnader som erbjuder både skydd och skyl för förläggning men där taket kanske inte varit helt på flera år, det är ingen värme osv. Tex i stora industrilokaler, delvis bombade byggnader etc. Det kan då finnas fördelar med att slå upp tältet inomhus för att kunna slippa ev regn och kanske enklare kunna få upp värmen. Men är det någon som har några vettiga tips på hur man sätter upp tältet på ett betonggolv utan att försöka sig på att bulta fast tältspikarna/tältduken? Att elda kanske inte är helt funkis heller om taket i byggnaden är helt, någon som har några bra tips/egna erfarenheter på hur man löser det? Förlänga kaminrör? Hur långt funkar det?

Vi pratar tält20, tält12, stabstält23, stabstält32, förrådstält25.

/D

Jag har väldigt blandade känslor för förläggningsövningar i lokaler. Jag vet att det har varit det minst onda alternativet både under övning i Sverige, och under insats utomlands, men det finns en del att tänka på:

Att tro att man får upp värmen bättre i en utbombad lokal, lagerbyggnad m.m. är i min erfarenhet väldigt naivt. Jag upplever att huvuddelen av den alstrade värmen (kupé och byggfläktar) försvinner rakt upp i tältduken och att det kalla betonggolvet kyler ner allting. Jag har aldrig provat att elda i kamin inomhus (t.ex. byggvaruhuset på St. Sätra) men jag inbillar mig att gnistsläckaren i kaminröret faktiskt gör sitt jobb.

Vinsten å andra sidan är ju precis som du säger att man skyler förläggningen, men rasrisken bör beaktas.

Ett annat problem med din idé om utbombad lokal är att avrinningen. Det kan ju regna rätt så rejält i det här landet. Lösningen på det är i så fall att söka sig uppåt en våning och göra enklare fältarbeten, men en källare är också önskvärd för skydd.

Herman30:s förslag på att fästa linorna i stora tunga saker tycker jag fungerar bra när det tillämpats, men se då till att verkligen märka ut linorna med avspärrningsband eller upprätta gator inne i förläggningen eller något annat som gör att folk inte går rakt in i dom. Se till att isolera mot betonggolvet så gott det går.

Mina slutsatser är att kvarter är funkis, även i trasiga byggnader, men tältförläggningar inomhus medför en hel del besvär, och det kan bli dåligt väldigt fort om byggnaden är skadad.

jag har iofs bara upprättat sjvtält 4 och sjvtält 08 inomhus.
och dessa är ju begåvade med tryckluftsbågar.
en annan viktig egenskap dessa har är golv.
de skulle således kunna värmas med både kamin och elvärme.

mitt förslag för inomhus gruppering är att tänka bort åtminstone förläggningstälten.
varför lägga energi på att resa ett 20-tält inomhus om du redan har tak över huvudet?
jag tror många inte ser skogen för alla träd.
"vi har dessa tält, och gud nåde den som tänker utanför boxen och använder något annat"

i min värld hade jag om jag fick möjligheten åkt förbi Ö&B och jysk för att raida dem på allt i camping-väg.
samt varenda byggmaskin firma inom räckhåll.
bor jag ändå i en industribyggnad kan vi lika gärna köra el-verk och diesel-sugga fullt ut.

jag har iofs full förståelse för att man tänker tält.
tex slog BA01 upp tält inomhus i den fabrikslokal man började husera i, när man kom ner till balkan.
och så har även andra nationer och missioner gjort.
däremot handlade det om helt andra typer av tält, än vad vi i HV har att kuska runt med.

i min bataljon har våra två insatskompanier två helt skilda filosofier.
det första, som är mer befolkat av folk med jägarbakgrund slår upp tält vart de än kommer.
det jag tillhör(de) andra, väljer att bo inomhus som mycket som möjligt.
då de första kompaniet dessutom övar en hel del mer än oss i det andra(jo det gör ni sluta studsa nu) får de mycket mer tid att lära sig bolla med sina förläggnings/stabs-tält.
de har större möjligheter under övningar att gruppera närmare övningsterrängen, men får å andra sidan planera tid för resande av förläggning.

vi som väljer att bo i kvarter, slipper hela biten med tält-bygge.
vi kommer i bås snabbare, soldaterna kan återhämta sig bättre osv.
dock finns det ett antal nackdelar med att bo inomhus på övning.

vi hamnar nästan alltid längre ifrån övnngsterrängen/objektet.
ingen rekar åt staben, varvid vi har hamnat på ställen där vi inte får samband pga radioskugga, störning eller tex kraftledningar.
den som rekar kollar oftast enbart på vad de som "blågul" eller medlem av batstaben har för behov.
således har vi fått uppleva hur det är när runt 100 pers skall dela på en toalett.
jättebra när vi har sjukvård och kokgrp med oss.
helst rekar man så det finns ett fint rum där man kan ta emot besök av högre chef finns, att vi som har behov av utrymme tex stab och sjv får knö in oss i ett kök eller fortsätta att jobba från bilen, då det är viktigare att "riks-rolle" får fika ifred.

jag kan fortsätta i all evighet.
det jag vill få fram är att skall man nu väl gruppera inomhus från grupps storlek och uppåt, krävs planering och ett bra rek.
i krigstid är ju situationen helt annorlunda, då övertar vi ju den byggnad vi vill ha enl förfogande-lagen.

men då krävs det som speculatores skrev ännu mer planering då byggnaden eventuellt måste säkras mot tex ras.