Jump to content

FPS-spel kontra verkligheten

Recommended Posts

Spelar en hel del BF och funderar på hur pass verkligt det blir. :ak:

OK, jag förstår att det inte är på riktigt. Att man inte kan dö mer än en gång. Att man måste jobba ihop i gruppen och inte springa omkring planlöst. Att man inte har obegränsat med am. Så det behöver ni inte berätta för mig.

Men ändå... Låga ställningar, hålla sig i skuggan, reka först, samverka med understöd, välja rätt vapen, jobba i stridspar. Det funkar ju faktiskt i spelet.

T.ex, har de lyckats med simuleringarna av vapnen?

(Sorry om tråden redan finns. Hittade iaf inget)

Edited by Reservingenjör

• Forumsledning

Ja och nej. Det finns ganska många faktorer och perspektiv kring detta. Jag ser inte BF som någon simulator, men den innehåller delar som efterliknar verkligheten, ofta det "häftiga". Den närmsta jämförelsen jag kan komma är flygsimulatorer. Du kan lära dig flyga i teorin i en simulator, men du skulle aldrig få köra skarpt sen, och du kan säkert förstå varför. Liknande förhållande gäller även andra spel, som ska efterlikna verkligheten. Du kan lära dig allt om hur du ska ta dig fram i terräng, använda vapen och välja rätt vapen till olika uppdrag. Men även om du är världsbäst kommer du aldrig få gå ut i strid. Spelar ingen roll hur "verkligt" det är, det är fortfarande, i bästa fall, en simulering.

Men visst kan spelen lära dig både ett och annat kring soldatstriden. Likt en helikoptersimulator. Det är ju också så att flera försvarsmakter använder spel för att träna blivande soldater inom både det ena och andra, t.ex. är VBS 2/3 nog det som används mest. Och så länge man spelar simulatorer så är realismen ibland hög kring tekniska fordon och verktyg som just helikopter/flyg-, stridsvagn- och artillerisimulatorer osv. Men det är svårare när man kommer ner till att simulera människan.

Om det är "verkligt" är nog ganska subjektivt, men jag gissar att de flesta soldater som vart i verkligheten skulle säga att ett spel aldrig kommer i närheten av hur det är på riktigt. Jag själv är väl beredd att hålla med. Men anser att det i ett träningssyfte kring formaliteter och grunder så kan spel absolut vara ett verktyg för att maximera utbildningen till att bli soldat. Beroende på vilket spel/simulator vi pratar om.

Om du söker realistiska spel rekommenderar jag Red Orchestra-serien (WW2, snart Vietnam) och det uppkommande spelet Squad (Gjort av skaparna bakom Project Reality, Modernt). Båda (I min åsikt) fokuserar stark på realism, ex. 1-2 skott och du är död, kondition, o.s.v.

Soldatsimulatorer ger i princip ingenting, om man inte redan har en militär utbildning kan det nästan påverka negativt att man får fel uppfattning om saker. Vapenhantering går aldrig att simulera på ett bra sätt eftersom du i verkligeten inte bara har en, två eller kanske tre lägen du håller vapnet i och att skjuta går inte att simulera alls och inte heller effekten av elden. Realism i spel brukar ofta vara att man tål lite men att träffa och bli träffad är en väldigt lite del av striden. Det mest realistiska jag kan komma på är i Arma serien att förflyttningar tar otroligt lång tid och är komplicerad om man samtidigt ska kunna ha skydd och kunna verka.

Yteld och eld mot misstänka punkter vilket bevisligen är en stor del av moderna konflikter återspeglas skitkasst i princip alla spel. Plus att alla mega-elite-specops-ultra-delta soldater tydligen bara tar med sig 3-4 magasin i strid gör det lite bortprioriterat.

Sen har det den allmänt negativa effekten att man får in folk som tycker att det vore skitbra "om vi hade det här vapnet istället" och så vidare vilket är lagom irriterande förutom deras önskan att skjuta eldskurar och automateld med AK för bästa effekt.

Snabbmarch med GRG går alldeles utmärkt, det är inte skoj men det går om det behövs. Alla förband åker inte helikopter på sina ninjauppdrag.

Själv gillar jag FPS spel som underhållning men det ger mig inte ens så mycket som en dag i tjänst gör oavsett hur många hundra timmar jag plöjer ner på att panga folk digitalt.

Soldat sims som Arma eller Squad fungerar bra som ledningssimulator på grupp och plutonsnivå men gör dig inte bättre på att vara soldat.

Har själv funderat en del på detta och det mesta tas väl upp i tråden. Angående tips på spel så kan jag rekommendera Red Orchesta men vill framförallt framhäva SQUAD. Just nu i closed-alpha och snart kan de som förhandsbokat genom kickstarter delta i alphan. Släpps i färdig version i början på nästa år. Det är inte en "soldat simulator" som Arma 2/3 utan en blandning av BF och Arma. Jag tycker dock konceptet SQUAD och äldre Project Reality har är det roligaste spelkonceptet och på så sätt är det enklare att nå de fördelar man kan få av att spela datorspel som soldat genom att spelet är lättare att komma in i. Det jag menar är att Arma har större potential och möjligheter för simulering men är mycket svårare att nå dit. Krävs i princip att du är aktiv i en stor klan för att få ut en bra effekt. Medan SQUAD eller PR är enklare att spela själv eller med en kompis men ändå med bra "realism" och då enklare att komma upp till nivån som känns bra. Jag har också alltid tyckt att Arma haft stora brister med lagg (både FPS & internet).

Som sagt, jag spelar inte för "total realism" men jag uppskattar spel där finns viss realism genom att lagets olika grupper kräver samarbete, rätt val av beväpning och materiel och rätt användning av densamma. Att man måste tänka på val av terräng, förflyttningssätt, eld och rörelse och att man blir andfådd beroende på hur mycket utrustnings man bär och hur den används. Jag tycker faktiskt SQUAD/PR blir ganska komplext när man samordnar olika skyttegrupper, pansar, GRK och luftförsvar genom flyg och luftvärn. Åtminstone komplext för att vara ett vardagsnöje. :baskerHV::Malaj:

Edited by REALIN

Sen är det ju ganska uppenbart att spelen med flit är orealistiska för att det inte ska bli tråkigt att spela.

En ung spelare vill knappast bli andfådd och sacka efter om han bär för mycket, vänta 30 minuter om han blir sårad (alltså ett exempel på hur man skulle kunna göra för att få spelaren att akta sig mera för fi eld) eller lägga 20 s på att komma i en strv och starta den.

Däremot förstår jag inte varför man bara kan bära en hgr eller hur man kan träffa med ett skott med pistol på 200 m...

"Problemet" med realism är just spelbalans och underhållning. Ett tokrealistiskt spel skulle vara ett trist spel och tills det gått några år och spelgenerationer efter oculus rift går det heller inte ens att komma i närheten av realism ändå.

Grejen med till exempel pistolen att den ofta skjuter rakt som en laser och hur långt som helst är för att den ska användas över huvud taget. Vissa spel lägger in att det går snabbare att dra pistol än byta magasin men få använder den ändå så skulle dom lägga in realistisk bullet drop skulle dom lika gärna kunna skippa alla pistoler för ingen skulle använda dom. Enda spelet jag kan komma på som gjort pistoler på ett bra sätt är dom tidigare Rainbow Six där man valde pistoler i trånga utrymmen och korta avstånd där man snabbt behövde få siktet på målet.

Samma sak med granater, tänk om det vore som en riktig US army grenadier rifleman som bär med sig 30+ 40mm granater till sin granattillsats, det skulle helt sabba spelbalansen med nån som kan lobba HEDP hela matchen.

Det finns helt enkelt ingen balans i verkligheten, vissa saker är helt enkelt bättre i vissa situationer och det finns andra anledningar till varför inte varje soldat har samma utrustning. Kulsprutor är det jag kan störa mig mest på i spel, antingen framställs dom som ohanterliga monster som sprider skott precis överallt förutom dit man vill eller så gör dom ingen skada alls per skott.