Jump to content

Framtidens luftfartyg ?


Ptroll

Recommended Posts

Fördelen är att kunna lyfta arméförband via luften. Det är idag endast möjligt med mycket lätta förband. Vikten som den där skapelsen lyfter är något helt annat, mycket mer än vad flygplan klarar. Dagens flygplan lyfter inte stridsvagnar.

Link to comment
Share on other sites

 

Dagens flygplan lyfter inte stridsvagnar.

 

C-5, C-17, An-22, An-124, Il-76.

 

Jepp, och de transporterar inte stridsvagnar, de är för tunga. Visst, en kanske, en enda som nån sorts proof of concept. Men annars nej, stridsvagnar åker båt. Luftskeppen som det talats om, de verkar aldrig bli verklighet så de har säkerligen problem som gör dem omöjliga, men där pratar vi laster på tiofalt de största planen viktmässigt.

Link to comment
Share on other sites

Pal: du borde kolla dina siffror max inre last enligt flygplan kort C5 131 ton, C17: 77ton, an-22 60 ton, an-124 150 ton, il-76 46 ton. nu skulle de luftskeppen lasta 16 och 100 ton. inte 1500ton. en T-72 väger 45 ton, vilket är ger en uppfattning ungefär vad en stridsvagn väger. De är inte något försök att bygga en luftskepps version av Ivan Gren.

Link to comment
Share on other sites

Detta med luftskepp som ska transportera gods har det väl pratats om av och till även under de senaste årtiondena, men det har väl aldrig blivit något av det i praktiken? I alla fall kommersiellt, det kan ju vara en annan sak om militären gör det iofs.

 

Men jag undrar. Om man ska börja använda luftskepp istället för transportflygplan så måste de väl antingen vara mycket billigare, eller ta oerhört mycket större last.

Som jämförelse så tar väl en IL-76 mellan 42 och 60 tons last, beroende på version. Och har väl ungefär samma räckvidds som det föreslagna luftskeppet. Och är betydligt snabbare.

 

Luftskepp torde väl också vara betydligt mer känsliga för väder än vad vanliga transportflygplan är? De kräver väl dessutom specialbyggda hangarer.

 

Det militären utnyttjar luftskeppet till idag är väl som plattformar för radarövervakning.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Dagens flygplan lyfter inte stridsvagnar.

 

C-5, C-17, An-22, An-124, Il-76.

 

Jepp, och de transporterar inte stridsvagnar, de är för tunga. Visst, en kanske, en enda som nån sorts proof of concept. Men annars nej, stridsvagnar åker båt. Luftskeppen som det talats om, de verkar aldrig bli verklighet så de har säkerligen problem som gör dem omöjliga, men där pratar vi laster på tiofalt de största planen viktmässigt.

 

 

http://www.stripes.com/news/1st-id-task-force-s-tanks-deployed-to-northern-iraq-1.4187

 

Published: April 10, 2003 RAMSTEIN AIR BASE, Germany — Tanks from a 1st Infantry Division task force were deployed to northern Iraq late Monday night — the first M1A1 Abrams to be airlifted directly into a combat zone.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_C-17_Globemaster_III#United_States_Air_Force

 

In 2006, USAF C-17s flew 15 Canadian Leopard C2 tanks from Kyrgyzstan into Kandahar in support of NATO's Afghanistan mission. In 2013, five USAF C-17s supported French operations in Mali, operating with other nation's C-17s (RAF, NATO and RCAF deployed a single C-17 each).

 

http://www.amc.af.mil/news/story.asp?id=123280157

 

Gör en sökning på Google Images på C-5 Galaxy tanks eller Boeing C-17 Globemaster III tanks så får du fram mycket roligt!

 

c-130-18.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stridsvagnar åker båt, jag vet givetvis att det går att lyfta en och annan med de största flygplanen. Men den som tror att man flyttar stridsvagnar med flygplan lurar sig själv. Vad gäller luftskeppen så är ju lasterna som det talas om mellan 500 ton och 1000 ton när man kommit förbi prototyp stadiet. Vilket jag iofs inte tror att man någonsin gör, men det är helt andra lastvikter än för flygplan som man talar om.

 

Och den luft-fällda vagnen som du visar bild på är ingen stridsvagn för övrigt.

Link to comment
Share on other sites

Företaget Airlander är de som varit aktiva längst och kommit längst vad jag förstår. Deras Airlander 1000 är den som västliga krigsmakter visat hyfsat stort intresse för. Det vill säga payload 1000 ton. Med luftskepp är det som så att den last de kan ta ökar mycket snabbare än storleken när man gör dom större. Ett 100 meters skepp kan ta 50 ton men ett 300 meters skepp börjar närma sig 1000 ton. Bortsett från att Helium är svindyrt så är de ganska billiga vad jag förstår. Om man istället fyllde dom med Väte som är superbilligt hade ekonomin ändrats, men Hindenburg gav ju Väte ett dåligt rykte :)

 

Som jag sagt tidigare, det blir troligen inget till slut, men det var när de började prata 500 till 1000 ton RoRo kapacitet och marschfart på 150 km/h som militären blev intresserad.

 

 

http://www.hybridairvehicles.com/about-us/our-vision

 

http://eandt.theiet.org/news/2014/feb/images/giant-airship.jpg

 

http://www.millenniumairship.com/hangar1.jpg

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...