Jump to content

Första Zumwalt-klass stealthjagaren sjösatt i Maine


vikingman

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

https://gcaptain.com/video-first-footage-of-future-uss-zumwalt-ddg-1000-underway/

 

https://gcaptain.com/u-s-navys-new-stealth-destroyer-ddg-1000-heads-to-sea/

 

The future USS Zumwalt (DDG 1000) departed the General Dynamics Bath Iron Works shipyard in Maine on Monday for its first at-sea tests and trials in the Atlantic Ocean. Here is some footage of the ship underway.

The DDG 1000 is the first of three planned Zumwalt-class stealth destroyers being built for the Navy.

 

Edited by vikingman
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

Häftigt, men fartyget kan väl inte vara färdigutrustat? Var är 57 mm pjäserna som ska finnas på överbyggnaden akterut t ex?

 

/Per

Enligt wikiartiken så bestämde man sig efter en utvärdering 2012 för att köra med 30 mm kanoner i stället för 57 mm.

 

 

http://news.usni.org/2014/08/05/navy-swaps-anti-swarm-boat-guns-ddg-1000s

 

Viktminskning och kostnadsbesparing anges i artikeln. Good enough för "småbåtsttacker".

 

 

The trio of Zumwalt-class ships were originally designed to field the BAE Systems MK 110 close-in gun system (CIGS) — a gun used on both classes of Littoral Combat Ships (LCS) — to provide the ship’s company options to fight off so-called swarm boat attacks of the ship as part of a 2005 critical design review (CDR).

 

But in order to save weight and costs, NAVSEA elected to install twin General Dynamics 30 mm Mk 46 Gun System instead.

 

“In addition to the increased capability, the change from MK110 to Mk 46 resulted in reduction in weight and significant cost avoidance, while still meeting requirements… that will provide a robust rapid fire capability and increased lethality against hostile surface targets approaching the ship.”

 

A follow on 2012 assessment using the latest gun and munition effectiveness information, concluded that the MK46 was more effective than the MK110 CIGS. Based on that assessment, approval was received to change from the MK 110 CIGS to the MK 46 Gun System. In addition to the increased capability, the change from MK110 to MK46 resulted in reduction in weight and significant cost avoidance, while still meeting requirements. DDG 1000 is planned to have two medium range MK46, 30mm Close-in Gun Systems that will provide a robust rapid fire capability and increased lethality against hostile surface targets approaching the ship.

Link to comment
Share on other sites

Tack för infon! Som alltid så får man försöka läsa lite mellan raderna oxå. Tror det helt enkelt handlar om en ren vikt- och kostnadsbesparing. Att de långsamma 30 mm kanonerna från GD skulle vara bättre än 57 mm kanonerna tror jag inte ett ögonblick på. Dessutom så är de senare allmålspjäser (under förutsättning att rätt eldledning är kopplad naturligtvis) medan 30 mm kanonerna är rena ytmålspjäser vad jag kan förstå. Att det finns krafter inom US Navy som inte gillar Mk110 pjäserna från BAE vet vi sedan tidigare, och tydligen är det dessa som har fått gehör i det här fallet.

 

Om nu detta skulle vara sant att 30 mm pjäserna är bättre - varför har då inte US Coast Guard också gått över till 30 mm pjäser? Såg förresten ett avsnitt av "Mighty Ships" på Discovery Science när man bl a testade två av dessa 30 mm pjäser på en LCS och man blev inte särskilt imponerad (flera eldavbrott, relativt långsam eldhastighet, kräver direktträff i målet). Valet av 30 mm pjäser kan möjligen också ha att göra med att man av säkerhetsskäl vill ha en lite större stabilitetsmarginal än vad man först räknade med.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

USS Zumwalt har nu trätt i tjänst:

 

http://www.janes.com/article/64689/usn-commissions-first-in-class-zumwalt-destroyer-major-tests-upcoming?utm_campaign=PC6110_E16%20DF%20NL%20Naval%2010_25_16&utm_medium=email&utm_source=Eloqua

 

Kan någon förklara hur ett fartyg kan träda i tjänst utan att huvuddelen av systemen är testade eller ens installerade?

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
USS Zumwalt fick tekniska problem i Panamakanalen





The U.S. Navy’s next-generation destroyer USS Zumwalt experienced engineering problems while transiting the Panama Canal en route to its new homeport (San Diego), Defense News reported.


USS Zumwalt had to be towed to a berth, the report said citing U.S. Navy.


Problems likely resulted from an issue with heat exchangers in the ship’s power plant.


“Vice Adm. Nora Tyson, commander, US Third Fleet, has directed USS Zumwalt (DDG 1000) to remain at ex-Naval Station Rodman

in Panama to address engineering issues that occurred while transiting the Panama Canal. The timeline for repairs is being determined

now, in direct coordination with Naval Sea Systems and Naval Surface Forces.

Link to comment
Share on other sites

Säkert jätteeffektivt på alla plan men jag har nog aldrig sett ett fulare fartyg!? :surprise: ...

Det kanske ligger lite taktik bakom designen, Genom att få fienden att tappa fattningen när dom ser denna fula skapelse så har dom chansen att slå ut densamma innan dom får koll på läget igen! ;-):lol:

 

Dom ståtliga & vackra fartygens tid verkar uppenbarligen vara förbi.

Link to comment
Share on other sites

Säkert jätteeffektivt på alla plan men jag har nog aldrig sett ett fulare fartyg!? :surprise: ...

Det kanske ligger lite taktik bakom designen, Genom att få fienden att tappa fattningen när dom ser denna fula skapelse så har dom chansen att slå ut densamma innan dom får koll på läget igen! ;-):lol:

 

Dom ståtliga & vackra fartygens tid verkar uppenbarligen vara förbi.

Med tanke på att de första pansarfartygen hade ett utseende bara en Ingenjör kan älska. så finns ett vist hopp om att konstruktörerna kommer fram till att de går att göra stelth skepp som inte är så fula att sjömålsroboten hellre träffar närmaste kobbe än fartyget.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...


The Long Range Land Attack Projectile (LRLAP), originally designed for USS Zumwalt 's (DDG 1000) Advanced Gun System (AGS),

has become too expensive and the US Navy (USN) is exploring options to replace the round, sources told IHS Jane's .


However, AGS was built specifically by BAE Systems to handle only LRLAP rounds, which means there are few, if any, projectiles that

could seamlessly transition to fill the 155 mm requirement. The navy is considering two potential options: Raytheon's 155 mm Excalibur 1b

and BAE Systems' Multi-Service Standard Guided Projectile (MS-SGP). A third option could be to speed development of the Hyper Velocity

Projectile (HVP) that was originally designed for the electromagnetic railgun.


Industry sources said the navy is leaning towards Excalibur because it is the only one of those three projectiles currently in production. It is unlikely

to be a one-for-one replacement whichever route the navy takes to replace the LRLAP (currently priced between USD800,000 and USD1 million per

projectile, while Excalibur costs about USD68,000 per round).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Super Administrators

Det verkar rätt illa ställt med den dyra Zumwalt klassen. Av de ursprungligen tänka 32 fartygen blev det bara 3 st där priset per fartyg är $4 miljader, utöver utvecklingskostnaden på dryga $10 miljarder. Utslaget på den lilla serien fartyg är då styckepriset ca $7,3 miljarder.

 

Men det är inte bara själva fartyget som blivit väldigt dyrt. Att bestycka det med granater och robotar har också blivit väldigt dyrt. 

Fartygens bägge Advanced Gun System-kanoner är tänkta att använda en gps-styrd 155 mm-granat med hög precision.

Men eftersom antalet fartyg blivit färre skulle priset för granaterna öka och kosta $1 000 000/st. och med 600 granater per fartyg i magasin blir det dyrt, typ 6 miljarder SEK för en full last ammunition till bara ett fartyg!  Att eventuellt konvertera kanonerna för $250 miljoner ansågs också för dyrt.  

US Navy fick därför klura ut en ny roll för fartyget från att vara understöd för USMC vid kusten under landstigningar till att nu bli kunna jaga andra fartyg.

Det finns 80 st vertikala avfyrningsramper för robotar ombord, men USAs arsenal av moderna sjömålsrobotar är föråldrad efter 17 år med krig mot terrorism. Nya moderna robotar med lång räckvidd motsvarande ryska tar tid att få fram, producera och kostar stora summor.

En full last robotar skulle kostar dryga $300 miljoner.

 

https://motherboard.vice.com/en_us/article/ev5e5j/navy-smart-shells-zumwalt-warship

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Navy's Revamped Stealth Destroyer Looks Less Stealthy As It Leaves San Diego For Trials
Zumwalt class destroyers consistently shed capabilities as costs ballooned. Now the Navy is bolting components directly to their stealthy deckhouses.

 

http://www.thedrive.com/the-war-zone/23544/navys-revamped-stealth-destroyer-looks-less-stealthy-as-it-leaves-san-diego-for-trials

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 6 months later...
Quote

NAVSEA answers some internet myths, rumors, and questions on the three high-tech stealthy guided missile destroyers: USS Zumwalt (DDG 1000), USS Michael Monsoor (DDG 1001) and the future USS Lyndon B. Johnson (DDG 1002).

 

U.S. Navy’s Zumwalt-class Destroyers Enter the 2020s

 

Fartygen kan alltså snart få de inaktiverade 155 mm kanonerna ersatta med 'hypersonic missiles'. Deplacementet full load är 15.612 long ton, dvs. ungefär samma deplacement som för den atomdrivna USS Long Beach (sista amerikanska kryssaren med egentligt kryssarskrov). Det finns inga vanliga utkikar utan de är ersatta med Electro-Optical/Infra-red systems. Tror inte ens det finns en brygga i egentlig mening utan fartygen styrs och kontrolleras från CIC (vad händer vid en power out?).

 

Quote

The DDG 1000s’ CIC is the very reason why the Bridge of the Zumwalt-class lack the usual chairs and crew positions as found on the other U.S. Navy warships.  Therefore, the crews of the Zumwalts fight and control the ship from deep inside a command room and not on the Bridge deck as per usual warship tradition.

 

På de första två fartygen är överbyggnaden byggd i komposit, men på det tredje fartyget är den byggd i stål.

 

Quote

According to the Lyndon B. Johnson’s (DDG 1002) official Facebook page, the third and final Zumwalt-class destroyer was launched on December 9, 2018 with a steel superstructure and hangar.  The DAMIR report stated that a steel superstructure for DDG 1002 Lyndon B. Johnson was the most affordable option for the time-critical schedule. 

 

Det finns inga hemliga vapensystem gömda i den stora överbyggnaden (förutom några tunga och lätta ksp).

 

Quote

Despite the large superstructure, the DDG 1000s do not have pop-out 20mm Phalanx Close-In Weapon Systems (CIWS), missiles, rockets, Remote Weapons Stations, lasers, Stinger Short-range Air Defense (SHORAD) missiles, or torpedo tubes hidden inside. 

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

De två inaktiverade 155 mm AGS pjäserna på fördäcket på Zumwalt klassens tre robotjagare kommer att ersättas av "Conventional Prompt Strike (CPS) Hypersonic missiles". Antalet Mk 57 VLS moduler (med 4 ESSM, Tomahawk eller VL Asroc robotar var) förblir desamma 20 st (totalt 80 robotar). Detta kan jämföras med de senaste Arleigh Burke Flight IIA jagarna som har Mk 41 VLS med 96 robotceller. Ombyggnaden av Zumwalt klassen påbörjas FY 2024. 

 

Latest Details On Hypersonic Missile Integration Aboard Zumwalt-Class Destroyers

(navalnews.com)

 

/Per

 

 

 

 

Edited by Perman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By Perman
      US Navy kommer över de närmaste åren att ta de 13 patrullfartygen av Cyclone-klassen ur tjänst. 3 av dessa är stationerad vid Mayport, Florida för utbildning och Homeland Security, och de kommer att tas ur tjänst 31 mars 2021. Dessa tre tjänstgjorde i US Coast Guard 2004-11 och är bland de yngsta i klassen. Ytterligare 9 eller 10 fartyg är stationerade i Manama, Bahrain för patrullering i Persiska viken och för att hålla koll på hot från småbåtar när de eskorterar oljetankfartyg och annan kommersiell sjöfart.
       
      14 enheter av Cyclone-klassen togs ursprungligen i tjänst 1993-2000. Fartygen är på 336 ton med en toppfart på 35 knop och bygger på Vosper Thornycroft's robotbåtar av Province -klassen. I grundutförandet är de bl a bestyckade med två st 25 mm Mk38 Mod 2 kanoner (även benämnda Typhoon). De är designade för att kunna ta 8 SEAL ombord. Man fann dock snart att de var för stora för uppgiften, och de fick gradvis andra uppgifter. Klassnamnen USS Cyclone överfördes till US Coast Guard i Febr 2000 och sedan vidare till den filippinska marinen i mars 2004. Hon är hittills det enda fartyget i klassen som överförts utomlands.
       
      Som det ser ut just nu så kommer man att ersätta dem med LCS fartyg av Freedom- och Independence-klasserna samt mindre fartyg från US Coast Guard. Problemet är LCS fartygen är för stora, för djupgående och för dyra att operera för uppgiften. En nackdel som man kanske inte tänker på i första taget med LCS är också att de är ganska höga så att en attackerande attack- eller bombbåt snabbt skulle kunna komma innanför minsta skjutavstånd med 57 mm kanonen. Även radartäckningen kan påverkas av den höga höjden och ev. göra att man inte upptäcker småbåtar med stealth teknik. Kustbevakningsfartygen saknar å sin sida både fart och tyngre bestyckning för att ersätta PC fartygen i en tuffare miljö. Det som man möjligen kan hoppas på är att man nu under Biden regimen kommer att ta fram en lämpligare fartygstypen som ersätter PC fartygen. Patrullfartygen som nu kommer att tas ur tjänst med början om 2 månader kommer säkert att vara eftertraktade för överföring till vänskapliga länder som Grekland, Filippinerna och Vietnam. Kanske även till Chile, Taiwan och Irland.
       
      U.S. Navy Will Not Replace the Patrol Coastals with a New Boat of Similar Size and Type
      (navalnews.com)
       

      (foto Naval Analyses)
       
      /Per
       
       
    • By Vinterbad
      Tja allihopa! Jag rycker snart in som Jägarsoldat (GB) uppe i Arvidsjaur, är det någon som vet vad det innebär att vara gruppbefäl? Vissa säger att den är mindre fysisk andra säger att det är mer fysisk än en vanlig jägarsoldat. Som jag har förstått det kan man även bli gruppchef när man väl är där uppe, trotts att man inte ryckte in som GB, när man väl specialiserar sig typ som sjukvårdare, signalist osv. Betyder det att jag som rycker in som gruppbefäl kan bli något annat än gruppchef till exempel prickskytt, eller är min position låst?
       
      Alla svar är väl uppskattade! Tack i förväg!  
    • By Perman
      Båttransport på land inleder utbildning i skärgårdsnavigering
      (forsvarsmakten/sv/aktuellt)
       
      Är det möjligen en Special Operations Craft - Riverine eller SOC-R som urlastas?
       
      Special Operations Craft – Riverine (SOC-R)
      (en.wikipedia.org)
       
      /Per
    • By trullss
      Hej allihopa!
       
      Jag är 18 år gammal och har precis kommit hem från Skåne från min mönstring. Jag skickades hem efter de att jag suttit igenom samtalet med psykologen, vilket var mycket förvånansvärt för mig. Inskrivningstestet gick mycket bra där jag fick 8 av 9 poäng (behövde minst 4 för att klara det), och samtalet med psykologen var inget märkvärdigt heller enligt mig. Jag kollade igenom mina svar på hälsodeklarationen och fick rätta till några (hade råkat kryssa för "ja" där det frågade om anabola, alkohol, cigaretter och droger), och allting gick smidigt. Jag berättade lite om mina tidigare erfarenheter med skjutvapen då jag ofta rest till USA och fått skjuta på banor där med allt från pistoler till gevär. Pratade om familjelivet, hur det gick för mig i skolan, och allmänt om mig som person. Jag var mycket förvånad när jag fick ett skarpt "nej" och ett "du kan ta och åka hem nu". Inget förtydligande till varför eller någonting.
       
      För att klargöra; jag har mycket bra betyg i skolan och har inte haft några större problem där, är skötsam, har inte haft några problem med polis, aldrig druckit alkohol, aldrig rökt cigaretter, aldrig testat någon drog eller tagit steroider. Idrottar en hel del på fritiden (MTB, landsvägscykling, fjällsvandring, vintersporter), jobbar när jag kan för att tjäna pengar och har alltid haft en stor önskan till att tjänstgöra inom försvaret. Jag beskrev mina önskningar om att bli jägarsoldat och att jag kände en stor skyldighet till att tjänstgöra samt att jag själv ansåg att det skulle passa mig. 
       
      Det var riktigt trist att bli nekad så tidigt, men att nu behöva vänta i två år till och inte ens veta varför man misslyckades är riktigt frustrerande. Har tänkt på saken och enda vettiga svaret jag kan komma fram till är att jag blev nekad eftersom Försvaret inte behöver fler soldater eller för att jag fortfarande är gymnasiestudent. Funderar starkt på att överklaga och ringa RM för att diskutera situationen med dom samt försöka tydliggöra vad det är som fick dom att neka mig, men från vad jag har hört så ska det mer eller mindre vara omöjligt att överklaga ett sådant här beslut eller få en klargörelse. Oavsett detta är jag fast besluten på att göra allt i min makt för att ändra detta och/eller få en förklaring, vilket är anledningen till varför jag vänder mig till er.
       
      Vad skulle vara det bästa sättet att göra detta på när det gäller att göra en överklagelse eller ringa dem för en förklaring? Tack i förhand!
    • By vikingman
      USS Kidd, en jagare i Arleigh Burke-klassen har ca 50 fall av corona av en besättning på ca 300 man. Det första fallet evakuerades den 23 April. 
      Efter det har ytterliggare en besättningsman evakuerats. Jagaren beräknas nå hamn i San Diego, Kalifornien denna vecka.
       
      https://www.navytimes.com/news/your-navy/2020/04/27/destroyer-kidd-nears-50-coronavirus-cases-as-more-than-half-the-crew-awaits-testing/
×
×
  • Create New...