Jump to content

Das Boot

Haggeman

Recommended Posts

Om ni får tag på boken så läs den med. Mycket bra, skrevs utav Lothar-Günther Buchheim.

Mitt ex är tryckt 1987 , men det borde gå att rota fram ett ex någonstans med lite god vilja. ISBN 91-37-08771-1.

/Ramius

Kommer ihåg filmkrönikans inslag om filmen när den kom, brinnande engelsmän på sjunkande fartyg. Första och som jag kommer ihåg enda gången jag tittat bort från en film, fick till och med mardrömmar. Ruskigt bra film ska nog ta och titta på DVDn nu.

Jag rankar Das Boot som en av tidernas absolut bästa krigsfilmer, men man skall se den "auf Deutsch" och det skall vara TV-serien (jag tror det rör sig om 12 timmars ubåtsrunk).

Ruhe, männer!

Låt oss för en sekund tänka oss att någon, icke nämnd, skulle råka ha denna film i digital form på sin datormaskin.

Rent hypotetiskt skulle denna person då kunna skicka mig ett PM för att (fortfarande rent hypotetiskt) kunna kontakta mig och sedan överföra denna fil.

Det vore sannerligen trevligt.

Jag har alltid gillat tyska krigsfilmer eftersom framställer kriget mer smutsigt och realistiskt. De flesta amerikanska filmer har mer attityden: "Låt oss gå ut och skjuta lite tyskar/ryssar/araber/*fyll i lämplig etnisk grupp här* och få oss några goda skratt under tiden. Två tummar upp för "Das boot".

:Malaj:

• 4 weeks later...

Kan rekommendera spelet Silent Hunter II. En u-båtssimulator. Riktigt bra känsla. Besättningen kan man dessutom få att prata tyska:

-"ding, ding, ding, woff woff woff (jagare ångar över), plums plums!"

-"sinkwasserbomben!"

Kan rekommendera spelet Silent Hunter II. En u-båtssimulator. Riktigt bra känsla. Besättningen kan man dessutom få att prata tyska:

-"sinkwasserbomben!"

Var fick du tag på Silent Hunter? Jag har letat i butiker utan framgång. :(

-"sinkwasserbomben!"

Var fick du tag på Silent Hunter? Jag har letat i butiker utan framgång. :(

Det är så jävla fult när dem härmar araber. Visar altid en skäggig man med vit "klänning" som skriker jalla jalla.

Ja Das Boot är ett måste i varje filmsamling. Herr Buchheim, som skrev böckerna var ju teknisk rådgivare under filmen. Han var nämnligen krigskorrespondent ombord på U96 under kriget. Han porträtteras i filmen av en ung Herbert Grönemeyer, känd tysk popsångare. För den som vill veta mer om tyska ubåtar och deras öden (inklusive den riktiga U96) får jag rekommendera den förträffliga uboat.net.

God jaktlycka!

Jävla fans satans förbannade avdankade misslyckade felavlade korsbefruktade nedrans tjockjävla helvetes missbildade djävulsdyrkande as till parabolantenn till att bestämma sej för tidig pensionering med 15 minuter kvar av filmen! :baskerKav::banana:banana:banana

TILL SALU: Sämre beg. parabolantenn tänkt för avancerat lerduveskytte i större skala (större skala = Lvkv ungefär). Skicka PM!

Pris: du får en femtilapp om jag får titta...

Das Boot 04:15 På TV 3, vem orkar sitta tills morgonen o se på den? skönt att man såg den för några veckor sen..

Missa inte om du inte har något annat för dig, satt igår och såg på Bron över Floden Kwai eller va den hette, på tv4..

klassiker....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...