Jump to content
Sign in to follow this  
Fu Svejk

Handgranatattacken i Malmö

Recommended Posts

Någon har kastat två stycken skarpladdade (enligt polisen) handgranater mot ett höghus i Malmö.

http://www.expressen.se/kvallsposten/handgranater-kastade-mot-hoghus-i-malmo/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20996263.ab

http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisens-specialgrupp-granskar-granatattacken/

http://www.svd.se/just-nu-polisen-sparrar-av-omrade-pa-nytt/om/sverige

Granaterna detonerade inte och togs senare om hand av polisens bombtekniker.

Jag funderar lite på varför inte granaterna detonerade. Kan det vara så att det var stulna Shgr 56 och att den/de som kastade hade fått sin handhavandeutbildning i handgranater från Hollywoodfilmer? Därför förstod de inte att det inte räcker att dra ut säkringssprinten utan man måste trycka upp säkringsbygeln också.

En hypotes.

Ja, skriv nu tydligt hur man skall göra så de lär sig till nästa gång. Not.

De är ju en lite intressant fråga vad de tänkt sig att två handgranater skulle åstadkomma. Om de bara kasta de i riktning mot ett hyreshus.

Om de nu är inne på detta forum och läser så kan de ju lika gärna gå in på Soldf.com och läsa om handgranater där.

Om de nu är inne på detta forum och läser så kan de ju lika gärna gå in på Soldf.com och läsa om handgranater där.

Gäller naturligtvis andra tomtar också.

De flesta handgranater som används är insmugglade sådana, ofta från Balkan. Handgranater mår å andra sidan inte bra av att lagras. när jag själv utbildades för FN-tjänst 1993 tog vi svenska m/56-granater direkt från mobförråd. Vi kastade rejäla mängder, och ungefär en tredjedel blev blindgångare.

Hmm...tycker mig också ha kastat rätt många shgr m/56 genom åren, ett tiotal lådor säkert, och aldrig varit med om en blindgångare.

Man kan ju alltid hoppas att våra granater - som var betydligt fler än ett tiotal lådor - inte var signifikativa för hela det förrådsställda försvaret. De kan ha hämtats från samma förråd där de förvarats felaktigt av någon anledning (precis som smuggelgranater antagligen har). Tyvärr lär vi aldrig få veta svaret.

Det förekom blindgångare av rök m/56 i skarpt läge i Bosnien också. Gissningsvis samma sändning hgr-tändare.

Vi hade också 5,56-ammunition som orsakade eldavbrott i ungefär samma omfattning. Jag vet dock inte om de var från samma mobförråd. Efter leverans av en annan ammunitionsbatch var problemet borta.

Edited by Unicorn

Jag har varit med om blindgångare på shgr/m56, nånstans 3-5 st på en rekrytpluton. 5,56 har jag bara sett en enda klick och det var förra månaden.

Sen kan man ju fundera över hur media tolkar ett föremål som handgranat, om man kan kasta det är det då en handgranat?

Det beskrevs ju även som "misstänkt farliga föremål, kan likaväl vara någon form av hemmagjord rörbomb eller liknande, finns ju gamla handgranater med krutladdning och har de förvarats i decennier så kan man ju förstå att funktionen är något begränsad.

Har ju spekulerats i att det är hgr M75 från forna Jugoslavien.

Det enda positiva är att det är en väldigt liten handgranat - endast 37g sprängdeg (Jmf shgr 56 som har 190g).

https://en.wikipedia.org/wiki/M75_hand_grenade

Notera sista stycket på ENGELSKA wiki! Det säger inte lite om hur kört Malmö är...

Information på Wikipedia ska dock betraktas med skepsis, särskilt när informationen ibland är lite väl uppseendeväckande. Notera bland annat att sidan editerades för ca 7 timmar sedan och i princip saknar referenser.

Information på Wikipedia ska dock betraktas med skepsis, särskilt när informationen ibland är lite väl uppseendeväckande. Notera bland annat att sidan editerades för ca 7 timmar sedan och i princip saknar referenser.

Soldf:s egen Bagdad Bob.

"Ingen fara på taket! Wikipedia kan skrivas om vem som helst! Jag trivs jättebra här i Rosengård, det är bombkul med mångkultur"

Kul att folk lägger ord i munnen på en, för påståenden man inte gjort.

Var påstår jag t.ex. att Malmö inte har en problem med brottslighet? Det jag vände mig emot är påståendet att Malmö är kört bara för att det står att en viss handgranatstyp använts i Malmö och därtill på en så pass osäker källa som Wikipedia.

Och att därtill dra till med Bagdad Bob. Sånt kallas ibland trolling. Låter snarare som att du hittat en bekräftelse för din världsbild och inte tål att riskera att få ett annat perspektiv på den.

Kul att folk lägger ord i munnen på en, för påståenden man inte gjort.

Var påstår jag t.ex. att Malmö inte har en problem med brottslighet? Det jag vände mig emot är påståendet att Malmö är kört bara för att det står att en viss handgranatstyp använts i Malmö och därtill på en så pass osäker källa som Wikipedia.

Och att därtill dra till med Bagdad Bob. Sånt kallas ibland trolling. Låter snarare som att du hittat en bekräftelse för din världsbild och inte tål att riskera att få ett annat perspektiv på den.

Nu blir detta lite OT men jag har bott i Malmö i över 20 år... Kombinera den utveckling som har skett med ett styre som har sina huvuden så långt uppkörda i sina arslen att de ändå kan äta genom munnen. Den totala oviljan från politikernas sida att överhuvud taget ens beakta att det finns ett problem i Malmö gör att det finns goda grunder att påstå att det är kört. Om man vägrar erkänna problemet kan man heller inte åtgärda det, inställningen att några handgranater inte gör en sommar är extremt farlig och redan där är det för sent. Efter den första granaten borde man fan satt in 200 poliser och infört utegångsförbud i valda områden tills man rensat upp och hittat vapengömman. Nu åtta hgr senare (plus ett okänt antal oxa) så frågar man Ygeman om han har någon kul idé på integrerande aktiviteter - kanske ölbrännboll...

Ja det här var nog ett övertramp mot regeln om politik - men då får ni vänligen radera det:)

Edited by martinator

En sak som stör åtminståne mig är att när sånt här inträffar (både i Finland och Sverige) så skriks det om hårdare vapenlagar.

Hur många lagliga handgranater finns det ? Hur många har licens på automatvapen osv.

Hårdare vapenlagar straffar bara dem som håller på med jakt och skytte inte de krimminella, möjligtvis får politikerna lite renare samvete.

Själv skulle jag vilja börja med pistolskytte men det är ju i princip omöjligt för mig. Jag har redan ett välfyllt vapenskåp som används till det det ska men jag måste likförbaskat vara med i en skytteklubb och vara med på träningar. Det iofs skulle inte vara ett bekymmer men då jag har oerhört svårt att få inplanerat skytteträningar pga familj och jobb utan det blir mest spontan (eller då jag har tid och får vara ensam i lugn och ro och öva) träning vid den lokala skjutbanan. Den som däremot planerar en "massaker" kan gott gå med i en skytteförening, gå på träningar och få licens. Snacka om att skjuta över målet :/

Lever på andras pengar, spenderar dessa pengar på skrytbyggen som Malmö Live och andra vanvettiga projekt

Malmö, Sveriges Grekland

Det slängs banne mig inte handgranater hitan och ditan i Grekland kan jag försäkra dig om. Och hade det gjort det hade ingen grek varit rädd för att bruka undantagstillstånd och ta in MP/NI.

Men inte i landet Färge.