Jump to content
Sign in to follow this  
polman1

Böcker om svensk historia

Recommended Posts

Jag ska byta boktips med en amerikansk bekant och söker därför böcker om svensk historia på engelska. Traditionell historia eller militärhistoria. Tipsa mig!

Peter Englunds Poltava har jag sett på engelska.

Annars skulle jag även rekomendera Frans G. Bengtssons Röde Orm, som på engelska heter The Long Ships. Inte en historiebok men en historisk roman. Den har alla amerikaner som jag gett den till gillat.

Du kan även prova att söka på Amazon.com och se vilka titlar du hittar.

Tjena, jag läste en bok som heter Biographisk, Historisk Och Genealogisk Beskrifning Ofver Svenske Riks-Canzlerer, Riks-Canzli-Rad, Hof- Och Iustitiae-Canzlerer av Johan Adam Rehbinder. Det var på engelska och är ganska intressant. Du kan beställa den hos Bokus http://promocodius.com/se/butiker/bokus-rabattkod. Annars finns det många andra historiska böcker där. Lycka till !;-)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By mange89
      Jag har sammanställt en lista på dom platser som jag tycker kan vara värda ett besök i Kosovo. Kom gärna med fler förslag på platser att besöka när man är på mission och får tid och möjlighet att se sig om..

Historiska byggnader

Kloster:
      Peć
      Visoki Dečani
      Gračanica
      Devič
      Holy Archangels Monastery
      Banjska
      Sokolica

Borgar:
      Novo Brdo

Norr om Mitrovica finns borgen Zvečan, och i Prizren finns det en borg. Går dessa att besöka?

En kilometer väster om Gračanica finns utgrävda ruiner av den romerska staden Ulpiana.

Naturupplevelser:

”Lion” (väg), med skidorten Brezovica.
      ”Elephant” (vägen väster om Peć). Det ska finnas vattenfall i området.
      Grottan i Gadime.
    • By Ringo
      Har hört endel på radio under dagen om den danska tidningen Politiken som valt att bilägga en mycket avslöjande bok Thomas Rathsack - I krig med Eliten [bG anm.] i dagens utgåva.

Det rör sig om en bok som tydligen avslöjar lite väl mycket om hur danska armen opererar i Afganistan och är skriven av en avhoppad dansk elitsoldat. Danska försvaret har nu tydligen polisanmält Politiken för detta tilltag, Mer än så vet jag inte - Är det någon som är mer informerad eller som tom kanske kommit över en blaska med bilaga.

Blågul - Flytta topicet om det inte skall vara här på SoldInt //Klart! Militär media snackar vi i Filmsalen. Krook//
    • By Axial
      Hittade av en slump denna bok återgiven på nätet.
      Den handlar om att Sverige blivit ockuperat av en främmande makt och hur svenskarna själva lagt grunden för ockupationen. Ungefär som "Anfall mot Sverige" fast skriven 1914.
      Intressant att läsa vilka argument för ett starkt försvar som fanns då, dessutom är själva språket en utmaning

Project Runeberg

Kapitlen 1 till 13 återfinns längst ned på den angivna sidan.
    • By Stefan F
      Läste boken för ett par månader sedan, och när det postades i "Vlasko"-tråden blev jag lite nyfiken.
      Med stor reservation eftersom jag inte har boken framför mig, jag uppenbarligen inte var på plats, och minnet ibland sviktar.

Om jag kommer ihåg rätt beskriver Henriksson händelsen ungefär så här:
      -----------------------------
      Kompanichef/plutonchef beordrar varningsskott när styrkan blir stoppad. En soldat skjuter varningsskott. Rikochet/stenflisa träffar Vlaskos läpp. Han tar 3 st. gisslan.
      Vlasko kräver en PBV och annat, men får i slutändan inget - förutom id-kortet från den soldaten som sköt varningsskottet, på beslut av kompanichefen.

Personal i kompaniet har efter det tappat i förtroende för kompanichefen.
      Vid ett möte frågar Henriksson varför, får svaret att det beror på utlämnandet av id-kortet.
      Henriksson svarar ungefär: "Jo, men det hände ju ingenting med soldaten efter det, så enligt mig agerade kompanichefen därför helt korrekt."
      Och efter det var alla nöjda och glada, och Henriksson har återigen räddat situationen.
      ------------------------------
      Några tankar:
      - Med det resonemanget så skulle jag kunna slänga en sten mot någons huvud med syfte att skada denne, men om jag missar så har det "inte hänt något".
      - Kanske befälet som beordrade varningsskottet skulle lämnat ut sitt id-kort istället?
      - Om det hade hänt något med soldaten, hade då Henriksson fortfarande tyckt det var ok att lämna ut id-kortet.
    • By Krook
      Magnus Ernström har i dagarna släppt sin bok om BA01: Ett halvt år - Ett helt liv.
      En del av innehållet i boken har vi tidigare fått ta del av i hans inlägg på forumet för det är ju Unicorn, en av forumets mest omtyckta medlemmar.

Ord om boken:
      Newsdesk
      Cornucopia

Själv har jag inte läst den än men planerar att köpa den i veckan och jag återkommer då med omdömen.

Nästa helg är Magnus på Terräng i Stockholm för boksignering.

/K