Jump to content

Bärande av yllertröja som ytterplagg samt andra ytterplagg.

Guest Älvsborgs Försvarsungdom

Recommended Posts

Guest Älvsborgs Försvarsungdom

Hej jag har sökt runt på internet och hittat olika bestämmelser för uniform bärande. Men tycks inte hitta något om ylletröja m/87. Mer än att den får bäras som ytterplagg. Enligt mitt plutonsbefäl så skall man ha ett nationsmärke på vänstra ärmen. För att den ska klassas som ett ytterplagg. Är detta sant eller gäller endast detta I utlandet. Även får man bära grön T-shirt som ytterplagg. Hört att man kan bära dem flesta som ytterplagg i utlandet bara ett nations märke sitter på. Ska till nijmegen i år. Så vill gärna ha lite info om detta. Samt att kunna förmedla rätt info till min grupp. Även om ni har svar på detta skulle vara tacksam om ni kan bifoga vart ifrån er information kommer så jag kan söka upp det så jag har ett bevis på det. och kan visa upp det. Tackar för svar =) !

Du måste jobba på din google-fu:

I Unibest hittar man följande i kapitlet om Fältuniform 90:
"g) Grön ylletröja m/87 får bäras som yttersta plagg till fältskjorta 90, fältskjorta m/59 och skjorta m/93."

och i instruktionen för tjänsteteckens bärande:

"All personal bär nationsmärke av textil (svensk flagga). Antingen fästs detta med kardbotte på därför avsedd plats på vänster ärm eller sys fast 30 mm nedanför axelsömmen på vänster ärm till fältjacka 90 (P, HKP, L, TR BE, TR GR) och sjöstridsjacka 93. Nationsmärket får bäras på grön och blå ylletröja m/ 87, skjorta m/93 KÄ (NAT), skjorta M/98 TP, arbetsskjorta m/78 och fältskjorta m/59.

• Personal i tjänst utom riket bär nationsmärket på vänster ärm på samtliga plagg som bärs som ytter‐ plagg.
• Nationsmärke i form av svensk flagga får vävas in i namnband av textil för bärande på flygstrids‐ dräkter (vänster ärm över ärmmatta 02)."

De centrala bestämmelserna kräver inte Nationsmärke för att det ska klassas som ytterplagg.

Om du ska bära uniform utomlands ska du ha nationsmärke.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-myndigheten/dokument/forsvarsmaktens-uniformsbestammelser/

Guest Älvsborgs försvarsungdom

Tackar ! Samt jag har hört en regel om huvudbonader att man får ha på sig dem i en byggnad om det är en viss höjd till tak. Har alltid som vana att ta av mig huvudbonaden när man går in. Men en ungdom sa det en gång när vi passera igenom ett resecentrum.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...