Jump to content

Vad gör en anställd soldat?

Recommended Posts

Jag tror det är svårt att svara på, det skiljer mycket beroende på typ av förband och verksamhet för tillfället. Där jag jobbar har vi mycket fordon och prylar att hålla reda på. Mycket tid går åt till vård och fix av alla möjliga saker. Fyll på med nån dag på skjutbanan, fys, övningar och högvakt ibland. Inga problem att fylla dagarna. Ett bra jobb tycker jag.

Man slipper till större grad bli behandlad som en trattbasse. Man har i stor grad rätt att kunna påverka sin arbetsplats. Man vet agendan under dagen, tider för lunch mm. Dock så ställs högre krav på dej i din befattning som initiativtagande, ansvar och utveckling.

Hur ser vardagsschemat ut för heltidsanställda soldater.

Att jämföra med från min egen soldat tid i US Army , var anställd som mekaniserad infanteri soldat på en vad vi i Sverige kallar pansar skytte.

Normal vecka såg ut på följande sett.

Måndag till Onsdag samt fredag.

7.00-8.15 Fysisk träning enligt ett visst träningsschema, genomfördes i regel som samlad grupp. Leds av olika soldater i gruppen (form av chefsträning även).

8.15-9.00 Frukost

9.00 Kompaniuppställning och avdelning inför dagens övningar, kurser och underhålls verksamhet.

12-13 lunch

13.00-16.30 fortsättning av dagens schema.

16.30 Kompaniuppställning och rapportering, personal information, mm. Innan dagens slut.

Torsdagar var alltid grupputbildningsdag, kallas Sergeants time, började kl 7.00 och höll på hela dagen. Ens gruppchef bestämde ämne för utbildningen. vanligt var korsträning på annans befattning.

Mellan varven togs man ut för bataljons kurser, exempelvis förarutbildning, understödsvapen, mm. dessa kunde vara 1 till 4 veckor beroende på ämne.

Normal fältövningstid var runt 8 veckor i stöten då man övade ute på övningsfält. givetvis var man i tjänst mestadels av den tiden, 2-3 dagars återhämtning utsprida över perioden. Vid hemkomst så fick man övningsledighet ca 2 veckor innan normalt schema startades upp igen. På ett år så var man på fältövning i två perioder, dvs runt 4 månader ute i fält på en 12 månaders period.

Tack för ingående inlägg!

Skulle ni säga att jobbet är nog bra och givande för lönen på sisådär 18 000 i månaden? Dvs är det värt det?

Edited by Hetsig

Trots endast en kortare tid i firman och lite erfarenhet av andra arbetsgivare så känner jag personligen att det är det enda jobb jag kan tänka mig. Lönen går väll att diskutera och om det är en månad utan tillägg så kan det kännas surt med 14 000 efter skatt. Men å andra sidan så om man har en riktigt bra månad med mycket övningsdygn med mera så kan det krypa iväg upp mot 24 000. Sen har de allra flesta andra belägg än pengar för att välja yrket. Vilket annat jobb ger dig massor med träning på arbetstid, häftiga upplevelser och världens bästa kollegor?

Jag har jobbat snart tre år och snittlönen under den tiden har varit riktigt bra. Det beror på bra arbetsplats, tur och en förmåga att hålla mig framme när det är dags för lite speciella saker. Jag har gott till exempel gott om förarbevis i en miljö dör det ofta ska köras saker. Det går att klara sig bra i firman om man är listig. Och det är ett bra jobb, ta chansen!

• 3 weeks later...

Trots endast en kortare tid i firman och lite erfarenhet av andra arbetsgivare så känner jag personligen att det är det enda jobb jag kan tänka mig. Lönen går väll att diskutera och om det är en månad utan tillägg så kan det kännas surt med 14 000 efter skatt. Men å andra sidan så om man har en riktigt bra månad med mycket övningsdygn med mera så kan det krypa iväg upp mot 24 000. Sen har de allra flesta andra belägg än pengar för att välja yrket. Vilket annat jobb ger dig massor med träning på arbetstid, häftiga upplevelser och världens bästa kollegor?

Så ska det ju förtydligas att tillägg = mer jobb. När man kommit upp i åldern där man har annat att göra på fritiden än att spela Nintendo så blir värdet på fritiden ett annat. De enda kollegor jag haft som förespråkat oreglerad arbetstid för soldater har varit de som bott hos päronen och inte haft några meningsfulla fritidssysselsättningar.

//Ormtunga