JakobS Posted April 20, 2015 Report Share Posted April 20, 2015 (edited) En liten undersökning bara, då jag är nyfiken på åsikterna från er med mer erfarenhet! När nästa korvetter ska byggas, ska de ha hangar med fast stationerad helikopter, eller ska helikoptrarna operera från land som idag? Svara med ja eller nej, och en kort motivering Edited April 20, 2015 by JakobS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lander Posted April 21, 2015 Report Share Posted April 21, 2015 Låt helikoptrarna operera från land. Ser inte hur ett nationellt inriktat försvar behöver ytstridsfartyg med hangarer. Utrymmet man sparar på detta kan istället användas för fler vapensystem, lättare arkitektur för att inte behöva dyra och tidskrävande speciallösningar och lättare för signaturdämpning. Beror dock på vad för typ av fartyg man vill anskaffa samt vilka behov den ska uppfylla. Vedett/korvett/robotbåt, nej, större korvett, möjligen, fregatt, ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted April 21, 2015 Report Share Posted April 21, 2015 (edited) Den här frågan har ju diskuterats tidigare i tråden om Kockums Flex Patrol. Jag vill bara tillägga att jag inte tror på en och samma fartygstyp för alla olika uppgifter som ett ytstridsfartyg har idag, dvs. allt från patrullering, sjötrafik- och sjöterritorieövervakning, identifiering av ytekon, bevakning, sjöräddning, konvojskydd, ubåtsjakt, luftskydd av fartygsgrupp eller hamn samt ytstrid. Jag är helt övertygad om att vi behöver såväl ett kvalificerat ytstridsfartyg i 700 - 1000 tons klassen som ett mindre och billigare ytstridsfartyg eller bevakningsfartyg i 300 - 400 tons klassen. Det senare måste då finnas i ett tillräckligt antal för den dagliga patrulleringen och övervakningen och för att så att säga "fylla luckorna i linjen", men det behöver inte nödvändigtvis vara utrustat med sjörobotar i fredstid (endast "fitted for but not with"). Kalla det gärna vedettbåt. Huruvida det större fartyget ska vara utrustat med organisk helikopter med hangar eller inte är inte lätt att svara på, men faktum är att Marininspektören uttryckte så sent som för ett par tre år sedan när nya korvetter fortfarande var på tapeten att de skulle utrustas med organisk helikopter. Frågan kanske automatiskt får en lösning om vi nu ska utveckla ett nytt ytstridsfartyg i 1000 tons klassen tillsammans med Finland. De har inga helikoptrar som är baserade på fartyg (deras Super Puma besättningar är dock utbildade att kunna landa på Finlandsfärjorna och övar detta med viss regelbundenhet) så de är knappast intresserade av en organisk helikopter med hangar. Enbart helikopterplatta räcker ganska långt för det finska behovet. Men som Lander sa så beror det naturligtvis mycket på vad vi vill ha för försvar och marin i framtiden. Ska vi ha en marin som i första hand är avsedd för nationella behovet, men som även kan sättas in i operationer utomlands i FN och EU:s regi vid behov? Eller ska vi enbart koncentrera på det nationella behovet? I det senare fallet så är det självklart att en organisk helikopter med hangar inte är nödvändig, men en heloplatta är förstås alltid bra att ha ändå. Inte minst för att landbaserade helikoptrar ska kunna landa alt. hovra över plattan och tanka och på så sätt förlänga aktionstiden i luften. /Per Edited April 21, 2015 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted April 21, 2015 Report Share Posted April 21, 2015 Ser inget behov av en hangar på försvarets nästa korvetter. Speciellt inte om vi utgår ifrån vad som behövs för att försvara landet. Vilket innebär ett kustnära uppträdande med möjlighet för helikoptrar att baseras på landbacken med rörlig bastropp. Mina kunskaper av helikopterbasering på fartyg inskränker sig till isbrytare och de är aningens större än de korvetter Sverige någonsin funderat på. Men om det skulle vara möjligt, på ett enkelt och smidigt sätt att kunna utföra tankningsoperationer från korvett till helikopter skulle det kunna vara en bra lösning. Fast, å andra sidan, om lag/trossfartyg finns tillgängligt i närheten av operationsområdet kan det finnas landnings/tankningsförmåga på de istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted April 22, 2015 Report Share Posted April 22, 2015 En obemannad helikopter kan ju göras ganska liten. Antagligen ännu mindre nu än 1959 (QH-50 DASH). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.