Jump to content

Recommended Posts

Jag hittade ingen tråd om konflikten Israel - Palestina.

Jag önskar ingen politisk diskussion om rätt/fel, för/mot den ena eller andra parten e.t.c, utan mer konstaterande diskussion om vad som hänt, vad som händer, vad det kan leda till, vilka reaktioner det får, metoder, taktiker, resultat/effekter o.s.v.

Är det någon här som har koll på vilka vapensystem som Palestina (både den statligt militära organisationen och organisationer som Hamas m.fl.) förfogar över och använder mot Israel?

Frågan avser främst luftvärn och avståndsvapen som robotar, eldrörsartilleri, raketartilleri mm för markmål.

Vad har systemen för ursprungsland och vilka har levererat/sålt vapnen till Palestina eller aktuell organisation?

använder inte palestina/Hamas den klassiska raketen al Quds som är en variant av den som används i bm21 Grad

Tidigare tråd om Styrning av raketer från Gaza:

http://forum.soldf.com/topic/52799-styrning-av-raketer-fraan-gaza/

Sedan har jag för mig att det fanns en ytterliggare tråd om Gazaraketer men hittar den inte.

Libanon/Gaza - Tråd om de senaste händelserna

http://forum.soldf.com/topic/23428-libanongaza-traad-om-de-senaste-haendelserna/

Är det bara dessa lågteknologiska raketer de har (eller tillverkar själva)?

Syftet med raketerna är att sprida terror och enkelheten underlättar tillverkningen. Förhoppningvis stoppar Israel alla Palestinas försök till att tillverka mer avancerade vapen.

Uppgifter om smuggling/smugglingsförsök av syriska rakter och iranska raketer kan läsas i nedanstående länk:

http://www.globalsecurity.org/military/world/para/hamas-qassam.htm

Syriska Khaibar-1

http://en.wikipedia.org/wiki/Khaibar-1

Iranska Fajr-5:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fajr-5

Edited by vikingman

Har hört en summa på hundratalet dollar för att tillverka de mest lågteknologiskt men ändock mest förekommande typerna av raketer.

du kan inte effektivt sikta och skjuta med dom som ett riktigt vapen men man har i enstaka fall lyckats skjuta iväg raketer ett flertal mil bort och med viss precision men dessa raketer är vanligtvis mer avancerade ting man lyckats smuggla in.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By IB5
      Se länkad artikel

Detta har jag inte hört något om. Har självklart hört att det har pratats en massa om att Iran experimenterar med kärnvapen och hur man ska stoppa detta, men inte det här om den nya rapporten från FN och att Israel tydligen ser det som ett alternativ att bomba i Iran.

Har ni hört detta? Är det någon som sitter inne på mer information i frågan?
      Nu är ju iofs detta från Expressen så jag har ingen aning om sanningshalten, vet heller inget mer om journalisten i fråga och vad han har skrivit tidigare. Har heller inte hittat något i andra medier om detta.
    • By REALIN
      Ber om ursäkt ifall det finns en annan tråd men jag kunde bara hitta en som var arkiverad.

Jag tänkte vi kan diskutera Polisens uppgifter och ställning i krig, något som i alla fall för mig inte är helt klart. Jag hittade dock den här lagen "SFS 2014:581". Jag blev faktiskt förvånad att man så sent som förra året gjort lagändringar och har kvar möjligheten för Polisen att delta i rikets försvar samt underställas Försvarsmakten.

1 § En polisman är skyldig att under krig delta i rikets
      försvar i den omfattning regeringen föreskriver. Lag (2014:581).

2 § En polisman, som enligt särskilda bestämmelser ska delta
      i rikets försvar, tillhör under krig Försvarsmakten. Lag (2014:581).

3 § Har upphävts genom lag (2014:581).

4 § Har upphävts genom lag (1980:587).

5 § Regeringen meddelar närmare föreskrifter om tillämpningen
      av denna lag. Lag (2014:581).

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1943881-om-polisens-sta_sfs-1943-881/

Lite tankar om detta. Om Polisen eller delar av organisationen ska underställas Försvarsmakten bör det också finnas materiel för detta. Visst kan en polispluton/kompani vakta anläggningar men man bör ju minst ha samma materiel som Hemvärnet som har det som en dimensionerande uppgift i krig. Krigsuppgiften att skydda anläggning blir ju inte lättare bara för att Polisen får den.

Det måste ju också utbildas och övas. Mest lämpligt vore väl att man ger grundläggande vapenutbildningar under polisutbildningen och sen kan man komplettera på med mer senare. Däremot bör nog det finnas regelbunden befälsutbildning så polisbefälen med hjälp av Försvarsmakten kan styra upp verksamheten när det skorpar till sig. Går man tillbaka lite i tiden så har jag då hört av lite folk att Polisen var väl organiserade under kalla kriget och hade allt från automatkarbiner till pansarskott och minor. Jag vet dock inte om det stämmer men automatkarbiner vet jag dock att man hade in på 00-talet. Nu menar jag i stor omfattning inte bara för Nationella insatsstyrkan eller Piketen. Alla hade ju då också en värnplikt i grunden att stå på. Idag blir det nog svårare eftersom alla inte har värnplikt i grunden men nog kan man vita liknande åtgärder ändå.

Vad tror ni?
    • By Status quo
      Jaha då var det dags igen då.
      Israel är inne i Gaza och letar efter en kidnappad soldat. I princip hela gazaremsan är låst enligt media och man har även gripit 8 Hamas ministrar (DN).
      Tydligen har man även anklagat syrien för att ligga bakom och gör överflygningar med stridsflyg för att visa musklerna:

Förövrigt hotar militanta palestinier med Biologiska och kemiska vapen om Israel inte avbryter sin operation:

Israel vägrar förhandla men påpekar att de inte har för avsikt att på nytt ta över gaza. Endast om Shilat släpps kommer operationen upphöra..
  • Create New...