Jump to content

Recommended Posts

Hej alla, skall nästa helg gå psg90-kurs med försvarsutbildarna och letar efter ovanstående dokument för att friska upp mina kunskaper (främst soldr psg90). Har försökt få tag på pdf:er av dessa utan att lyckas, länken på soldf.com till internet-archive fungerar inte längre. Om någon sitter på dessa pdf:er skulle jag vara evigt tacksam för pm/mail!

Edited by henke
taggar
  • 3 weeks later...

Tillgång till litteratur är begränsad. Tidigare hade FM lagt upp de flesta SoldR på internet, men detta tog dom bort av naturliga skäl. Det är inte tillåtet att dela ut böckerna eller de digitala kopiorna till obehörig personal.

När ska du gå kursen? (Underförstått, hur akut är ditt behov?)

Edited by A B

Hej A B!

Tack för svaret, jag kontaktade kursledningen och fick materialet (i alla fall en del) den vägen.

Om någon kursansvarig (för vilken kurs det nu kan tänkas vara) skulle läsa detta, det är en bra idé att skicka ut kursmaterial i förväg, särskilt i desssa dagar när mycket av försvarsmakten bygger på frivillighet är det viktigt att eleverna kommer pålästa till kurserna så man kan fokusera på praktiska moment! Bara en käpphäst som jag irriterat mig på även när det gäller andra kurser i försvarets/försvarsutbildarnas regi.

Vad gäller att situationen med att litteraturen inte längre är tillgänglig undrar jag lite vad skälet egentligen var till att de togs bort.... från vad jag kunnat luska ut var det en fråga om upphovsrätt snarare än att "obehörig personal" läste dem. Reglementena är ju knappast hemliga, de dyker titt som tätt upp på antikvariat och till och med blocket/tradera (i alla fall de äldre som trycktes i stora upplagor under värnpliktstiden), så jag har svårt att se att begränsningarna i tillgång fyller någon mer funktion än att personer som har behov av dem har mer besvär att få tag på dem..

.

Edited by Björna

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By nojman
      Min äldsta grabb på gymnasiet har en magister som påstår att han träffar en snusdosa på 1km regelbundet. Magistern påstår att han är nån typ av insats/reservare, vad vet jag? Lite oklart vilken bössa/tjänst.

Bakgrund: När jag gjorde lumpen 88-89 så fanns det inte någonting med den precisionen.Vi som avverkade PEK-boken lite snabbt fick använda kikarsikte till AK-4:an tills alla andra var ikapp. Men den noggrannheten på 1km? Har inte örnkoll på försvaret alla bössor. Så är det möjligt att han talar sanning? Eller är det som jag misstänker?

nojman
    • By Vildmannen
      Clintans nya rulle verkar lovande.
      Svenskt premiärdatum okänt.

http://www.imdb.com/title/tt2179136/
    • By Cedar
      Hur ofta gör man vapenvård på PSG90 inom försvaret? Och vilka kemikalier använder man?

I SoldR Mtrl Vapen PSG90 så hänvisas man till att enbart använda CLP(som inte är kopparlösande) till piprengörningen, både vid daglig tillsyn och vid särskild tillsyn. Detta överaskar mig eftersom man då inte rengör pipan från koppar/mantelrester som upplevs som ett stort problem inom det civila. Dessa kopparrester påstås leda till dålig precision och höga tryck med möjliga haverier som följd.

FMV har släppt en instruktionsbok 7,62MM PSG 90B /T där man rengör pipan med både CLP och en kopparlösare i spray/skumform i blå burk(Break Free, Boar Cleaning Foam - 3), . Skummet ska verka en tid och sedan torkas ur tillsammans med kopparrester som lösts upp.

Vilken av dessa två följer man inom FM? Och hur ofta använder man kopparlösaren?
    • By Adam Wilhelm
      "Försvaret använder automatgevär 90 (AG90) för ammunitionsröjning och materielförstöring. På senare tid har dock systemet drabbats av upprepade driftstörningar som inte går att åtgärda. En ny version, AG90C, har därför tagits fram för att ersätta det gamla systemet."

Blivande instruktörer på AG90C övar på markstridsskolan.

Länk: Mil.se
    • By R.lundin
      Jag är lite smått nyfiken på vart man kan hitta försvarets böcker om Grg Ksp osv i pdf-format,
      finns det såna att få tag på och isåfall vart?

tack på förhand //Robin
  • Create New...