Björna Posted April 5, 2015 Report Share Posted April 5, 2015 (edited) Hej alla, skall nästa helg gå psg90-kurs med försvarsutbildarna och letar efter ovanstående dokument för att friska upp mina kunskaper (främst soldr psg90). Har försökt få tag på pdf:er av dessa utan att lyckas, länken på soldf.com till internet-archive fungerar inte längre. Om någon sitter på dessa pdf:er skulle jag vara evigt tacksam för pm/mail! Edited January 9, 2016 by henke taggar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A B Posted April 21, 2015 Report Share Posted April 21, 2015 (edited) Tillgång till litteratur är begränsad. Tidigare hade FM lagt upp de flesta SoldR på internet, men detta tog dom bort av naturliga skäl. Det är inte tillåtet att dela ut böckerna eller de digitala kopiorna till obehörig personal. När ska du gå kursen? (Underförstått, hur akut är ditt behov?) Edited April 21, 2015 by A B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björna Posted April 27, 2015 Author Report Share Posted April 27, 2015 (edited) Hej A B! Tack för svaret, jag kontaktade kursledningen och fick materialet (i alla fall en del) den vägen. Om någon kursansvarig (för vilken kurs det nu kan tänkas vara) skulle läsa detta, det är en bra idé att skicka ut kursmaterial i förväg, särskilt i desssa dagar när mycket av försvarsmakten bygger på frivillighet är det viktigt att eleverna kommer pålästa till kurserna så man kan fokusera på praktiska moment! Bara en käpphäst som jag irriterat mig på även när det gäller andra kurser i försvarets/försvarsutbildarnas regi. Vad gäller att situationen med att litteraturen inte längre är tillgänglig undrar jag lite vad skälet egentligen var till att de togs bort.... från vad jag kunnat luska ut var det en fråga om upphovsrätt snarare än att "obehörig personal" läste dem. Reglementena är ju knappast hemliga, de dyker titt som tätt upp på antikvariat och till och med blocket/tradera (i alla fall de äldre som trycktes i stora upplagor under värnpliktstiden), så jag har svårt att se att begränsningarna i tillgång fyller någon mer funktion än att personer som har behov av dem har mer besvär att få tag på dem.. . Edited April 27, 2015 by Björna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts